2014-07-31, 15:38
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose

Varför göra det svårare än det är? Lukaku tycker att han förtjänar att vara förstaval, Mourinho håller inte med. Lukaku skulle inte gått in i säsongen som förstaval och det är osannolikt att han skulle blivit det under den närmaste tiden heller, därför ville han lämna. Chelsea får ett bud som är mycket svårt att tacka nej till av flera faktorer.

Jag tror knappast han anser sig vara automatiskt förstaval i Chelsea framför Costa, däremot är han säkert orolig över speltid - vilket är fullt rimligt. Men om det nu är så, varför fortsätter man inte bara låna ut honom och ser hur han utvecklas?

Det enda riktiga, legitima argument som finns (förutsatt att man inte har ekonomiska problem - eller är Southampton) är att Lukaku är fullständigt odräglig på Teveznivå och överhuvudtaget inte går att ha på en fotbollsplan. Det är det ni får argumentera för i så fall, i alla andra fall ser jag det som fullständigt vansinne att släppa iväg en ung spelare nyss 21 år fyllda som redan är startanfallare i Everton. Och i så fall har man gjort ett stort fel redan från början när han köptes eftersom man bevisligen inte haft koll på denna groteska personlighet som tydligen är så fullständigt hemsk att talangen inte längre betyder någonting. Det blir ju någonstans väldigt konstigt om man lägger ganska stora pengar på att ta in en lovande tonåring, och sedan när han faktiskt levererar i ett bra lag i PL så är han inte längre intressant att behålla.

Men låt mig istället fråga såhär, är det någon som på fullt allvar här tror att t.ex. Arsene Wenger hade släppt iväg Lukaku? Om inte så kanske man ska fundera på om Chelsea överhuvudtaget har en rimlig väg in i laget för talanger och om allt kanske faktiskt inte är Lukakus fel i den här soppan. En sådan som Aaron Ramsey kanske ska vara glad att han inte spelar i Chelsea..

Men vi andra kan såklart bara glädjas: en anfallsuppsättning med Costa - Lukaku, när den senare får lite bättre spelare omkring sig känns ju klart mer lovande än Costa - Torres (fotbollspensionär) eller Costa - Drogba (fotbollspensionär).
Senast redigerad av zizacon 2014-07-31 kl. 15:44.
2014-07-31, 15:42
Medlem
Qawseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Jag tror knappast han anser sig vara automatiskt förstaval i Chelsea framför Costa, däremot är han säkert orolig över speltid - vilket är fullt rimligt. Men om det nu är så, varför fortsätter man inte bara låna ut honom och ser hur han utvecklas?

Det enda riktiga, legitima argument som finns (förutsatt att man inte har ekonomiska problem - eller är Southampton) är att Lukaku är fullständigt odräglig på Teveznivå och överhuvudtaget inte går att ha på en fotbollsplan. Det är det ni får argumentera för i så fall, i alla andra fall ser jag det som fullständigt vansinne att släppa iväg en ung spelare nyss 21 år fyllda som redan är startanfallare i Everton. Och i så fall har man gjort ett stort fel redan från början när han köptes eftersom man bevisligen inte haft koll på denna groteska personlighet som tydligen är så fullständigt hemsk att talangen inte längre betyder någonting.

Låt mig istället fråga såhär, är det någon som på fullt allvar här tror att t.ex. Arsene Wenger hade släppt iväg Lukaku? Om inte så kanske man ska fundera på om Chelsea överhuvudtaget har en rimlig väg in i laget för talanger och om allt kanske faktiskt inte är Lukakus fel i den här soppan. En sådan som Aaron Ramsey kanske ska vara glad att han inte spelar i Chelsea..
Lukaku ville inte gå ut på lån igen. Lukaku ville inte kämpa för sin plats i startelvan. Vad återstår då för alternativ?

Hade Lukaku velat få samma chans som Schurrle, Azpilicueta mm. hade han kunnat få det. Men det ville han inte. Då säljs han. Vad är det svåra att greppa i det? Han satt på ett kontrakt med två år kvar. Hade man mot hans vilja hållt kvar han som impact-sub, hade man om ett år haft en missnöjd spelare som gått för 1/4 av priset. Låter klokt.

Sedan är det inte så att Chelseas alla talanger ska blomma ut och slå sig in i a-laget. Det handlar om pengar och FFP också. Lika viktigt som det är att få in spelare i a-truppen, är det att sälja bort dom för pengar. Så att man kan köpa in andra. Se KdB, Van Anholt, Bruma nu Lukaku, osv. Det har vi FFP att tacka för. Lukaku köptes in för ca. £12m + bonusar som aldrig uppfylldes. Everton betalade ca. £3-5m för att låna honom föregående säsong, och köper honom nu för £28m. Han blev aldrig en a-lags spelare. Men en bra värvningar var han oavsett, Chelsea har tjänat bra med pengar på honom.

Wenger hade förmodligen inte släppt iväg Lukaku. Men Chelsea spelar för att vinna; inte komma 4:a
Senast redigerad av Qawsed 2014-07-31 kl. 15:52.
2014-07-31, 15:52
Medlem
Gantss avatar
Citat:

Det enda riktiga, legitima argument som finns (förutsatt att man inte har ekonomiska problem - eller är Southampton) är att Lukaku är fullständigt odräglig på Teveznivå och överhuvudtaget inte går att ha på en fotbollsplan. Det är det ni får argumentera för i så fall, i alla andra fall ser jag det som fullständigt vansinne att släppa iväg en ung spelare nyss 21 år fyllda som redan är startanfallare i Everton. Och i så fall har man gjort ett stort fel redan från början när han köptes eftersom man bevisligen inte haft koll på denna groteska personlighet som tydligen är så fullständigt hemsk att talangen inte längre betyder någonting. Det blir ju någonstans väldigt konstigt om man lägger ganska stora pengar på att ta in en lovande tonåring, och sedan när han faktiskt levererar i ett bra lag i PL så är han inte längre intressant att behålla.

Men låt mig istället fråga såhär, är det någon som på fullt allvar här tror att t.ex. Arsene Wenger hade släppt iväg Lukaku? Om inte så kanske man ska fundera på om Chelsea överhuvudtaget har en rimlig väg in i laget för talanger och om allt kanske faktiskt inte är Lukakus fel i den här soppan. En sådan som Aaron Ramsey kanske ska vara glad att han inte spelar i Chelsea..
Men Mou ville ju ha kvar honom förra säsongen så att han skulle komma in i laget. Istället ville han lånas ut till Everton, är det då Chelseas fel?

Hur hade du som supporter tyck ifall han hade begärt att vara förstaval hos Arsenal medan Giroud skulle agera andrafiol/bänknötare?

När Mourinho tränade Real Madrid så roterade han Higuain och Benzema ganska mycket om jag kommer ihåg rätt? Jag tror att tanken var att göra det likadant i Chelsea med Costa och Lukaku. Jag har svårt att se att Chelsea inte var intresserade utav att behålla Lukaku. Lukaku skulle säkert varit garanterad 25-40 matcher ifall han skulle ha varit kvar (där han startade 50% utav matcherna eftersom Chelsea garanterat kommer spela 60 matcher)

Ett annat fall är City som har 4 bra anfallare. Har inte läst någon nyhet där någon av dessa 4 klagar ifall de sitter på bänken.
2014-07-31, 15:55
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qawsed
Lukaku ville inte gå ut på lån igen. Lukaku ville inte kämpa för sin plats i startelvan. Vad återstår då för alternativ?

Hade Lukaku velat få samma chans som Schurrle, Azpilicueta mm. hade han kunnat få det. Men det ville han inte. Då säljs han. Vad är det svåra att greppa i det? Han satt på ett kontrakt med två år kvar. Hade man mot hans vilja hållt kvar han som impact-sub, hade man om ett år haft en missnöjd spelare som gått för 1/4 av priset. Låter klokt.

Har han så kort kontrakt så visst, då kan jag köpa försäljningen i dagsläget om man har slut på alternativ. Men samtidigt har man ju själva hamnat i den situationen också. Man inte ifrån att klubben gjort bort sig om man lyckas hamna i en situation med en av sina allra mest lovande (och dyra) unga spelare som i så fall i vad du beskriver tvingar fram en övergång till en sämre klubb.

Kanske är det, det stora felet i Chelseas ungdomsfilosofi? Att man helt enkelt inte får någon personlig relation till sina spelare om man bara lånar ut dem. Ska man vara cynisk så inser man ju att Martinez har suttit med Lukaku hela året och har kunnat ifrågasätta vad han ska i Chelsea och göra.
2014-07-31, 16:30
Medlem
Viking-s avatar
Underhållande hur vissa verkligen försöker hitta fel i ett lag.

Chelsea har visat en filosofi mot FFP där man köper på sig en mängd ungdomsspelare för ganska små summor, för att sedan låta de utvecklas i andra klubbar. Dessa klubbar betalar en avgift och spelarnas lön, och Chelsea har under tiden möjlighet att utvärdera vilka man vill behålla och vilka man vill sälja.

Mest uppenbart har detta varit med Lukaku och KDB, dock så har marknadsvärdet av spelare som Piazon, Omeruo, Kalas, Traore, Courtois och Atsu ökat markant sedan de lånades ut.
Chelsea är den stora vinnaren i det hela, de kan få fram diamanter ibland (Courtois), guldkorn ibland (KDB, Lukaku) och andra gånger spelare som fortfarande ligger och väger.

Försäljningarna av dessa spelare (samt andra reserver/rotationsspelare) tillåter CFC att samla på sig världsspelare när man känner för det.

Hittills i år har man ersatt Mata, Luiz, KDB, Ba och Lukaku (spelare som inte var från startelvan) med Fabregas, Costa, Matic, Salah, Zouma och Luis, spelare som antingen redan är världsklass eller har potential att bli det.
Det bästa med detta är att man faktiskt gått med plus i år, drygt £20m om jag inte räknat helt fel.

Laget har blivit mycket starkare än föregående säsong, ändå känner vissa behovet av att få det att se ut som att Mourinho är en gnällig liten pojke som slänger runt med leksaker. Är det inte uppenbart att laget har byggts med en plan i bakhuvudet?

Lukaku är en begränsad spelare. Kanske hade åren utvecklat honom, det återstår att se, men just nu så är han färdig i Chelsea, och tills han inte visar upp en utvecklingskurva som innehåller andra egenskaper än att vara i bra fysisk form så tycker jag att Chelsea gjorde helt rätt.
2014-07-31, 16:34
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Har han så kort kontrakt så visst, då kan jag köpa försäljningen i dagsläget om man har slut på alternativ. Men samtidigt har man ju själva hamnat i den situationen också. Man inte ifrån att klubben gjort bort sig om man lyckas hamna i en situation med en av sina allra mest lovande (och dyra) unga spelare som i så fall i vad du beskriver tvingar fram en övergång till en sämre klubb.

Kanske är det, det stora felet i Chelseas ungdomsfilosofi? Att man helt enkelt inte får någon personlig relation till sina spelare om man bara lånar ut dem. Ska man vara cynisk så inser man ju att Martinez har suttit med Lukaku hela året och har kunnat ifrågasätta vad han ska i Chelsea och göra.
Vet inte vad du har emot Chelsea men objektiv är du inte då du fått svar på dina frågor flera gånger. Lukaku vill inte konkurrera om anfallplatsen, vilket uttalandet i fjol visade ganska tydligt, han hade fått spela ganska mycket i fjol om han stannat men han ville inte konkurrera med Eto'o, Torres och Ba vilket visar ganska tydligt vilken ambition han har. Allt handlar inte om att få upp talanger till A-laget, det är inte alla storklubbars filosofi, det handlar om att tjäna pengar, perfekt att sälja Lukaku nu och få in pengar. Sen får man se om draget är lyckat om några år men att spela i Everton och göra det bra betyder inte automatiskt att man kommer vara bra i en större klubb med bättre spelare, lättare att glänsa i ett sämre lag. Jag tycker det är synd att de "behöver" sälja honom då han är en stor talang.
Skriver från mobilen, ber om ursäkt för diverse stavfel och konstiga meningsuppbyggnader!
2014-07-31, 16:52
Medlem
freudianslips avatar
Det är inga konstigheter med Lukakus övergång. Han vill helt enkelt inte sitta på bänken i detta steget av sin karriär och då ska inte Chelsea tvinga honom kvar, speciellt inte när man får in ett så bra bud. Chelsea är en stor klubb och ingen är garanterad en startplats, den filosofin finns inte i klubben likt andra större klubbar i Europa. Bara att kolla på spelarna Real Madrid släppt de senaste åren.
2014-07-31, 16:57
Bannlyst
Fast Lukaku hade säkert varit andraval efter Costa och fått spela många matcher. Jag får dåliga vibbar av denna Lukaku, hans inställning och motivation kommer aldrig göra honom bättre. Ingen klubb vill ha en sådan spelare.
2014-07-31, 17:01
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Fast Lukaku hade säkert varit andraval efter Costa och fått spela många matcher. Jag får dåliga vibbar av denna Lukaku, hans inställning och motivation kommer aldrig göra honom bättre. Ingen klubb vill ha en sådan spelare.

Precis, det är därför Everton slantar upp £28 miljoner. Man vill inte ha honom. Ingen vill.
2014-07-31, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Precis, det är därför Everton slantar upp £28 miljoner. Man vill inte ha honom. Ingen vill.

Everton är en mittenklubb som måste värva för att kunna upprätthålla sin verksamhet. Det är väl klart att de letar efter förstärkning och Lukaku lär passa dem som handen i handsken. Grejen är att ingen storklubb kommer vilja ha Lukaku om han uppvisar en sån svinig attityd och noll kämpavilja. Jag borde ha varit tydligare med det.
2014-07-31, 17:12
Avstängd
Halloween2s avatar
Stannar mangala i porto?
2014-07-31, 17:28
Medlem
Känns som att United fortfarande borde få iväg en hel del spelare, men inget intresse finns.

Nani går väl att få iväg till något mittenlag någonstans, men Young blir man aldrig av med pga hans höga lön, och spelare som Cleverley och Smalling lär man inte heller få iväg.

Fletcher bör stanna, han är i princip den perfekta truppspelaren. Var dessutom ruggigt bra mot Inter härom natten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in