Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Läs artikeln. Jag kunde bara citera en mindre bit enligt reglerna. Tanken är att Ukraina ska erbjudas ett förmånligt gasavtal + annat stöd från Ryssland i utbyte mot Krim. Ungefär som hyresavtalet som Ryssland sade upp efter kuppen, fast än mer förmånligt får man väl förmoda, eftersom det nu handlar om ett "köp" (som Alaska) inte bara hyra på 20 år.
Jag tror faktiskt att detta har en chans att lyckas om inte krigshetsarna saboterar det. Ukraina vet att de aldrig kommer att få tillbaka Krim, och då är ett generöst avtal som hjälper dem ur krisen inte att förakta. Ryssland bör vara nöjd med återställda bra relationer till Ukraina, särskilt om det ingår en garanti mot NATO-anslutning. Detta kan de inte få genom en upptrappad konflikt, och Ryssland har råd att betala med ett stort stödpaket och billig gas för fred.
Edit: den som är misstänksam kan ju fråga sig om det faktum att detta avtal höll på att förhandlas fram hade något att göra med flygplansnedskjutningen. Finns nog folk på bägge sidor som till varje pris vill förhindra en sådan fredlig lösning.

My bad. Jag antog för snabbt att det var gas
till Tyskland som avsågs. (Fast man kan ju gissa att Tysklands energiberoende av Ryssland också finns med som faktor i den här uppgörelsen.)
Jag vet faktiskt inte hur situationen med gasleveranser till Ukraina ser ut nu annat än att Ryssland har fimpat rabatten.
I Ukraina har de ju tidigare alltid haft kraftigt rabatterad gas från Ryssland. Det upplevs väl som normalnivån. Det kan ju därmed nu upplevas för många Ukrainare att de ska få tillbaka situationen de hade innan
minus Krim och
minus möjlighet att ansluta sig till Nato. Det kan vara en bitter kaka att svälja för Kiev. Men de blir väl glada om Putin slutar stöda separatisterna.
Ja, jag tror det här kan vara en möjlig lösning. Om Tyskland får med sig resten av det västliga världssamfundet. Det ska bli intressant att se hur USA kommer ställa sig till det här. Eventuellt kan det medföra att Tyskland blir isolerade. Men jag gissar att Tyskland någotsånär redan har förankrat det här med sina amerikanska ockupanter.
Ett par frågor jag ställer mig:
Hur ska man hålla Putin ansvarig för att han slutar stöda separatisterna när han inte medger att han gör det idag?
Hur ställer sig Ukraina att återigen hamna i beroende av rabatterad rysk gas och utsätta sig för "energivapnet"- rabatten kanske ryker igen!?