Citat:
Ursprungligen postat av
rosaxtanten
Om ryska folket tröttnar på hans förluster och elände Putin för med sig
Tiden får utvisa hur det blir med den saken. Det kan intressera dig att veta att Putin åtnjuter ett mkt högt förtroende i Ryssland, allt sedan han nedgjorde oligarkväldet efter Jeltsin. Putin förknippas starkt med Rysslands resning upp ur det postsovjetiska kaoset, med ökad ekonomisk tillväxt och stabilitet. Sedan är jag den förste att erkänna att karln förmodligen har en hel del blod på manschetterna.
Angående Ukrainakrisen undrar jag om inte detta kan sluta med en pyrrhusseger för Kiev och Europa. Om Kiev slår ner upproret och klipper alla band med Ryssland för att istället vända sig mot EU så står vi alltså där med ett Stor-Grekland med 40 miljoner invånare. Precis vad vi behöver med andra ord. Om dessutom Brexit inträffar så skakar EU i sina grundvalar, allt emedan stora ekonomier som Spanien, Frankrike och Italien går på knäna.
Meanwhile kan Putin fortsätta den inslagna kursen med ökad handel mot Asien och Sydamerika. Minns också att Ryssland till skillnad från EU och övriga stormakter är självförsörjande på olja och gas. I kontrast importerar EU 80 % av sin olja och 60 % av sin gas.
(källa)
Jag kan inte undgå att irritera mig på att all denna skit kan härledas tillbaka till
Kuppen i Kiev när två promille av Ukrainas befolkning kastade ut Janukovitj. Om alla, inklusive Ryssland, kunde sätta sig ner och hålla klaffen en stund tills känslorna svalkats av så kanske vi slipper en mycket obehaglig eskalering av situationen.