2014-07-23, 08:25
Medlem
killen30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobbaridag
Varför flyttar du inte från Sverige på heltid ifall Sverige har så fruktansvärd miljö?

Har jag sagt att det är så fruktansvärt här? Svarar bara på dina frågor om tänkbara möjligheter till varför vissa väljer att resa från Sverige på sommaren. Mycket regn och kallt i vattnet, om det är vad du hakar upp dig på, är ju bara två sanningar om Svensk sommar i regel. Men menar inte att det är fruktansvärt att bo här för det.
Senast redigerad av killen30 2014-07-23 kl. 08:41.
Citera
2014-07-23, 08:33
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Läser inte folk trådarna innan de postar i dem?

Det har redan avhandlats att avbeställningsskyddet inte gäller vid andra fall än sjukdom/dödsfall.
Nej, det verkar inte så. Citerar mig själv, tror det är en kombination av att aftonhoran dragit på lite väl stora ord samt det faktum att det inte är någon större fara att åka.

Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Tror knappast det är farligare att resa dit än någon annanstans. Det hände för en vecka sedan och förmodligen är de lite mer på tårna på det här hotellet nu samt att de insjuknade är isolerade. Att de inte lokaliserat smittkällan betyder inget, kan ha varit precis vad som helst som nu är slängt. Det verkar inte som att folk fortsatt blir sjuka, då hade garanterat resebolaget agerat annorlunda.

Sedan undrar jag hur mycket Aftonbladet vinklat detta, klart familjen känner sig orolig. Beträffande avbeställningsskydd så är det väl vissa kriterier som ska uppfyllas. Researrangören anser inte att det görs, och de är vana vid sådana här situationer, så jag tror mer på dom när de uttalar sig i pressen om att det inte är farligt.
Citera
2014-07-23, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KenRingInte
Hursomhelst så förstår jag ändå inte varför pengarna inte kan betalas tillbaka, eller i alla fall delar av den. ......

Jag tänker att det borde vara möjligt att få pengarna tillbaka. Jag ville kontaktat en advokat och hävdat Konsumentköplagen 1990:932.

§16 "Varan (tjänsten) skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet."

Detta är dock en separat process. Fritidsresor har ingen skyldighet att ersätta med en annan vara (tjänst), men köpare kan ha rätt att häva köpet.

Det är dock möjligt att avtalsvillkoren hos Fritidsresor avskriver säljare från ansvar.

I tillägg är det ju inte säkert det är fel på varan. Vi vet inte om de blir smittade.
Lite som att välja att åka bergochdalbana. Det är MÖJLIGT att bli skadad. Men inte säkert.

På hotell är det MÖJLIGT att bli smittad, men inte säkert. Antagligen är sannolikheten större i Turkiet än t.ex. Västervik. Familjen valde Turkiet.
Senast redigerad av Austrianschool 2014-07-23 kl. 09:05. Anledning: Stavfel
Citera
2014-07-23, 09:09
Medlem
Citat:
Nej, det verkar inte så. Citerar mig själv, tror det är en kombination av att aftonhoran dragit på lite väl stora ord samt det faktum att det inte är någon större fara att åka.

Ingen fara att åka? Lyssnade på TV4 nu på morgonen och det var 5 nya fall i går. De intervjuade även en presskille från Fritidsresor som totalt misslyckades med att ge en bild av att det var riskfritt att åka till hotellet. Här går Fritidsresors ekonomiska intressen före kunders säkerhet och trygghet.

Man har inte hittat smittkällan och det tycker Fritidsresor är bra för då ger de sken av att det inte är på hotellet. Men hade man hittat smittkällan så hade man även då sagt att det är bra... Fritidsresor försöker med damage control men tyvärr så missar Fritidsresor att många resenärer numera så mediavana att de nu hör vad de säger och inte säger.

Att familjen gick till pressen tycker jag var positivt. Utan detta hade det kanske blivit en notis om ett gäng sjuka och sen inget mer. Lyfter fram det faktum att Fritidsresors vinstintresse går för kunderna. Personligen så vill jag resa med ett bolag som sätter kunden främst.

Det är när något blir fel som man verkligen ser vad ett bolag går för. Fritidsresor har inte hanterat detta snyggt oavsett om det är farligt eller ofarligt att resa till hotellet.
Citera
2014-07-23, 09:19
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Echion
Ingen fara att åka? Lyssnade på TV4 nu på morgonen och det var 5 nya fall i går. De intervjuade även en presskille från Fritidsresor som totalt misslyckades med att ge en bild av att det var riskfritt att åka till hotellet. Här går Fritidsresors ekonomiska intressen före kunders säkerhet och trygghet.

Man har inte hittat smittkällan och det tycker Fritidsresor är bra för då ger de sken av att det inte är på hotellet. Men hade man hittat smittkällan så hade man även då sagt att det är bra... Fritidsresor försöker med damage control men tyvärr så missar Fritidsresor att många resenärer numera så mediavana att de nu hör vad de säger och inte säger.

Att familjen gick till pressen tycker jag var positivt. Utan detta hade det kanske blivit en notis om ett gäng sjuka och sen inget mer. Lyfter fram det faktum att Fritidsresors vinstintresse går för kunderna. Personligen så vill jag resa med ett bolag som sätter kunden främst.

Det är när något blir fel som man verkligen ser vad ett bolag går för. Fritidsresor har inte hanterat detta snyggt oavsett om det är farligt eller ofarligt att resa till hotellet.
Ok, det framkom inte initialt att det var nya smittfall. Då blir det ju andra förutsättningar och jag tror knappast jag hade åkt med ett så litet barn, bättre då att en stannade hemma med det för att ta processen med bolaget senare. Oavsett vems fel det är, att åka till ett hotell som fortsatt producerar magsjuka, med ett så litet barn...jävligt korkat.
Citera
2014-07-23, 09:44
Medlem
KenRingIntes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Austrianschool

I tillägg är det ju inte säkert det är fel på varan. Vi vet inte om de blir smittade.
Lite som att välja att åka bergochdalbana. Det är MÖJLIGT att bli skadad. Men inte säkert.

På hotell är det MÖJLIGT att bli smittad, men inte säkert. Antagligen är sannolikheten större i Turkiet än t.ex. Västervik. Familjen valde Turkiet.

Det hela beror ju på hur smittan eller skadan uppstår. Skadar du dig under en färd på Grönan på grund av ett tekniskt fel som Gröna Lunds personal är ansvariga för, då de inte följt säkerhetsrutiner så är ju de skyldiga, det var inte en slump. Det samma gäller ju hotellet i Turkland, har de inte följt ens turkiska livsmedelslagar, eller har gjort det och inte följt interna föreskrifter för hantering av smittospridning så är det heller inte en slump. Om detta vet vi ingenting just nu, men jag tycker ändå det är bisarrt att en värdecheck inte kan frysas för ett bättre tillfälle, om nu återbetalning inte kan utföras. Fortfarande eventuellt inte Fritidsresors ansvar, då de bara är mellanhanden (som jag förstått det). Tänker de på deras anseende så bör de nog i alla fall sätta press på hotellet att i minsta fall rabattera eller, rimligast, frysa in summan för bruk vid annat tillfälle.
Citera
2014-07-23, 10:51
Medlem
Havdahls avatar
Det är väl bara att byta hotell, svårare än så är det inte. Någonstans på nåt bra hotell finns det säkert lediga rum.
Citera
2014-07-23, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KenRingInte
Det hela beror ju på hur smittan eller skadan uppstår. ...

Helt riktigt. Därför bör familjen avbeställa - oavsett kostnad. Och sedan processa i efterhand.
Citera
2014-07-23, 11:02
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ok, det framkom inte initialt att det var nya smittfall. Då blir det ju andra förutsättningar och jag tror knappast jag hade åkt med ett så litet barn, bättre då att en stannade hemma med det för att ta processen med bolaget senare. Oavsett vems fel det är, att åka till ett hotell som fortsatt producerar magsjuka, med ett så litet barn...jävligt korkat.

Vore det inte en mindre ekonomisk förlust att åka men skippa att äta från all inclusive och istället äta utanför hotellet? För en ettåring kan man dessutom köpa massor med olika produkter hemma och ta med, så att barnet aldrig ens behöver äta något från Turkiet överhuvudtaget. Jag vet, jag har rest med ettåring. (Dock inte till Turkiet i högsommar för då är man ju dum i huvudet) . Barnmatsburkar, youghurt, smoothies, majskrokar, välling, etc etc.

Ofta är ju all inclusive ett tillval man gjort vid bokning, således kan man ändå i efterhand kriga för att få tillbaka pengarna för just det tillvalet. Man kan väl också på något sätt demonstrativt avsäga sig all inclusive redan vid ankomst på hotellet och kanske rentav få tillbaka pengar där för det. (Vissa hotell kommer dock enbart med all inclusive och då är det ju dött lopp)
Citera
2014-07-23, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vilket avbeställningsskydd betalar tillbaka respengarna bara för att man ändrar sig?.

Prova res i förstaklass så ska du se att det inte är ett problem att avboka/boka om resan.
Citera
2014-07-23, 13:47
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Vore det inte en mindre ekonomisk förlust att åka men skippa att äta från all inclusive och istället äta utanför hotellet? För en ettåring kan man dessutom köpa massor med olika produkter hemma och ta med, så att barnet aldrig ens behöver äta något från Turkiet överhuvudtaget. Jag vet, jag har rest med ettåring. (Dock inte till Turkiet i högsommar för då är man ju dum i huvudet) . Barnmatsburkar, youghurt, smoothies, majskrokar, välling, etc etc.

Ofta är ju all inclusive ett tillval man gjort vid bokning, således kan man ändå i efterhand kriga för att få tillbaka pengarna för just det tillvalet. Man kan väl också på något sätt demonstrativt avsäga sig all inclusive redan vid ankomst på hotellet och kanske rentav få tillbaka pengar där för det. (Vissa hotell kommer dock enbart med all inclusive och då är det ju dött lopp)
Ja, det skulle säkert funka utmärkt. Frågan är bara var smittan kommer ifrån då nya fall dyker upp. För övrigt begriper jag mig inte på hur man kan välja all-inclusive, men det är en annan diskussion.
Citera
2014-07-23, 17:34
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ja, det skulle säkert funka utmärkt. Frågan är bara var smittan kommer ifrån då nya fall dyker upp. För övrigt begriper jag mig inte på hur man kan välja all-inclusive, men det är en annan diskussion.

Oftast köper man väl vatten på flaska istället för att dricka från kranen och då kan man ju effektivt utesluta all sådan smitta. Den enda risken då är ju att folk smittar varandra helt enkelt, men den kan man ju ändå aldrig bli fri från och turisterna på ett sånt hotell byts ju trots allt ut ofta.

All inclusive borde ändå vara en mindre del av kostnaden än vad de betalar för flyg + boende. Så det är ett lite märkligt resonemang för mig att bara för att folk blir sjuka av all inclusive-maten så är enda valen att skippa resan helt och förlora alla pengar eller åka och tvinga ettåringen äta äcklig all inclusivmat med magsjuka som följd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in