2014-07-21, 13:33
Medlem
Secs avatar
Har en förgasare som är totalt igensatt med någon form av olja/bensin..

Nästan som en kladdig sockerlösning. Mycket möjligt att någon hällt socker i tanken nu när jag tänker efter.

Hur FAN ska man få den ren? Vad löser bäst upp tror ni?
Citera
2014-07-21, 13:52
Bannlyst
Thinner är starkt medel.
Citera
2014-07-21, 14:09
Medlem
zepofans avatar
Omöjligt att säga vad som löser bäst när man inte vet vad beläggningen består av. Är det för det första en förgasare till en tvåtaktare eller fyrtaktare? Gammal tvåtaktsolja kan bli som sirap till konsistensen och löses då bäst med bensin. Är det socker, vilket knappast är troligt då socker inte löser sig i bensin, så borde det rimligtvis satt igen filtret i stället.
Citera
2014-07-21, 14:16
Medlem
fotogen,diesel kan funka lägg den i ett bad och låt den vila där ett tag,men var försiktig med gummipackningar och liknande.
Citera
2014-07-21, 14:17
Medlem
Secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Omöjligt att säga vad som löser bäst när man inte vet vad beläggningen består av. Är det för det första en förgasare till en tvåtaktare eller fyrtaktare? Gammal tvåtaktsolja kan bli som sirap till konsistensen och löses då bäst med bensin. Är det socker, vilket knappast är troligt då socker inte löser sig i bensin, så borde det rimligtvis satt igen filtret i stället.

Det är en tvåtaktare!
Kanske inte lämpade sig för bilforumet kom jag på men tänkte att det kanske fanns mest erfarnenhet av just förgasarrengöring här.

Antagligen är det då så att bensinen dunstad och kvar finns bara den sega oljan?
Bäst att testa att rensa med ren bensin då? Borde lösa upp?
Citera
2014-07-21, 14:28
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sec
Det är en tvåtaktare!
Kanske inte lämpade sig för bilforumet kom jag på men tänkte att det kanske fanns mest erfarnenhet av just förgasarrengöring här.

Antagligen är det då så att bensinen dunstad och kvar finns bara den sega oljan?
Bäst att testa att rensa med ren bensin då? Borde lösa upp?

Lägg skiten i bensin över natten och tvätta henne ren sedan och blås gärna rent allt med tryckluft.
Det finns ställen där skiten vill sitta kvar som en grundlig genomgång med tryckluft löser.
Citera
2014-07-21, 16:56
Medlem
provocative77s avatar
Thinner ska du låta bli om om du har gummi/plastdetaljer kvar på den.
Det som krävs är rengöring med smörjande effekt.
Går inte en dag utan att man saknar den hederliga kristalloljan.
Citera
2014-07-21, 17:03
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Thinner ska du låta bli om om du har gummi/plastdetaljer kvar på den.
Det som krävs är rengöring med smörjande effekt.
Går inte en dag utan att man saknar den hederliga kristalloljan.
Lacknafta finns väl att få tag på? Same shit, different name. Fast jag vet inte om det är så förbannat bra egentligen? Vanlig kallavfettning funkar minst lika bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in