Citat:
Ursprungligen postat av
zeke12
Vadå, frihetskämpar i Syrien och Skottland är ju bra enligt Obama och "väst" ? Högra sektorn och Svoboda är ju de verkliga "fascisterna", om det nu finns sådana i konflikten.
Du talar om floskler och kommer dragandes med känslomässig retorik om inneboende "ondska" hos separatister

Man måste försöka vara konsekvent vilket vare sig Ryssland eller väst alltid är:
Syrien: Ja, det är en hård diktatur där, men den är i alla fall sekulär. Visst, man kan inte säga vad man vill om Assad, men man kan, för övrigt leva ett liv som man önskar om man är allt annat än en radikaliserad islamist. väst gör alltså fel att stödja radikaliserade islamister som dessutom hatar allt västerländskt.
Skottland: Politikerna i Storbritannien önskade att det skotska folket skulle få hålla en folkomröstning om självständighet. Det kommer snart att ske och har föregåtts av flera år av öppen demokratisk debatt. Alltså helt korrekt enligt mig.
Libyen: Det var fel, och jag ångrar mitt stöd till, att avsätta Khadaffi, jf. Syrien ovan. Det islamistiska kaos som nu Libyerna får uppleva gör nog att de börjar längta tillbaka ill Khadaffis dagar.
Men nu kommer vi till Rysslands agerande, (så att inte moderatorn tröttnar på att läsa och raderar direkt).
Ukraina: Ryssland har olagligen ockuperat och annekterat Krim, punkt slut. Ryssland har olagligt understött terroristverksamhet i östra Ukraina och även gått in med underrättelse och specialförband. Den ryska gränsen till Ukraina läcker som ett såll där "frivilliga" och tunga vapen strömmar in.
Tjetjenien: Ingen i väst hade, i princip, någonting emot att Ryssland gick in och bekämpade det islamistiska upproret i Tjetjenien. Dock hade man, med rätta, synpunkter på hur detta bekämpande gick till. Dessutom föregicks den ryska inmarschen i det andra Tjetjenienkriget av en false-flag operation av FSB som innebar att ryska hyreshus sprängdes.
Georgien: Den georgiska regeringen försökte, med rätta, att återta kontrollen över sitt eget, internationellt erkända, territorium. Dock skedde det på ett klantigt sätt, både vad gäller tidpunkt och metod. Ryska trupper gick in och skapade två små låssas länder, helt under rysk kontroll.
Nä, nu skriver jag inga fler exempel. Men där har du i alla fall min åsikt om nationellt självbestämmande och integritet.
Slutligen så är de sk. "fascisterna" i Ukraina inte längre några klassiska fascister utan mera hårdföra nationalister.