Citat:
Då har du med andra or själv definierat 0, du har bara satt ett annat tecken/namn på det. Whats the point, nu var det inte apelsiners existens vi diskuterar utan matematik, flytta inte fokus.Fel en NULL pekare är en giltig pekare, den kan du med säkerhet använda i dina program, det betyder att den inte innehåller någon adress än, dvs den pekar inte på någonting den har värde 0. Och som du vet är 0 ett giltigt värde. Vad tror du själv egentligen? Är du ett troll? Positivt? Negativt? i förhållande till vadå? En neutral punkt säger du? Ja vad har vi då definierat för någonting?
Nej, balans definierade jag - sedan när blev balans tomhet eller total frånvaro av någonting?
Sakfrågan gällde existensberättigande och du tog upp apelsiner som togs bort eller lades till, i en låda medan jag höll mig till existensberättigande ur ett verkligt perspektiv - that was the point.
NULL pekare i C:
En pekare kallas för en nullpekare när den pekar på minnesadressen 0. Detta räknas i princip alltid som att pekaren är oinitierad och inte ännu bör användas. Att försöka att läsa från eller skriva till adress 0 leder i många moderna system till undantag eller att programmet kraschar.
C har friare möjligheter till pekarhantering än många andra programspråk. Det beror på att C utvecklades för programmering av operativsystem med den lågnivåkod det kan innebära. Det går bland annat att typkonvertera mellan olika pekartyper, i synnerhet den "neutrala" pekartypen void *, som bara är en pekare utan datatyp och vars data inte går att läsa utan att typen först specificeras.
Programmerar du i C? Eller försöker du trolla med knäna? Jag sa läs på... men det dög inte.
Det positiva värdet är utgångspunkt och referens, inte för att det är positivt utan för att det är existensberättigat. Det negativa kommer utav att existensen gått förlorad.
mvh
Mattias