2014-07-16, 00:41
Bannlyst
Fyfan asså... Förstår precis, får inte heller någon ersättning för detta året som varit och då har min arbetsförmåga varit helt nedsatt. Fick det på papper från läkaren men nej nej... Sjukt hur alla skattepengar kan gå till alla dessa negrer och annat pack så dom kan få det bra i ett annat land där inte ens sjuka kan få pengar att överleva.
Citera
2014-07-16, 01:17
Medlem
PiusXIIIs avatar
Jag hatar försäkringskassan. Har på senare år haft problem med hälsan och det har varit eviga problem med FK och deras bedömningar. I höstas genomgick jag en allvarlig operation, och fick efter den veta att jag inte var berättigad till sjukpenning pga en teknikalitet. Jag var inte i skick att göra något åt det, men fick som tur var hjälp att överklaga, och överklagan gick igenom så att jag fick sjukpenning.

Mitt intryck är att försäkringskassans personal gör allt för att avslå ansökningar om sjukpenning. Speciellt när det gäller svårt sjuka eftersom man vet att dessa ofta inte orkar överklaga.

Jag tror att om det uppstod ett fjärde rike, med behov av lägervakter, skulle en stor del av försäkringskassans personal vara där och anmäla sig som frivilliga. Vilket jävla pack.
Citera
2014-07-16, 01:30
Medlem
Läkarna hade tydligen inte skrivit tillräckligt utförligt enligt förvaltningsrätten.
FK visste men håller käften.
Citera
2014-07-16, 01:53
Medlem
Spackelackans avatar
Detta är fördjävligt minst sagt! Denna uppenbarligen handikappade kille blir nekad ersättning pga läkarsjabbel medan hustrun till en av mina bekanta nyligen har blivit förtidspensionerad på livstid för ångestproblematik. Ångesten led hon dock bara av när det var dags att förnya sin sjukskrivning, och nu när hon är helt förtidspensionerad så är ångestproblemen som bortblåsta. "Hon har aldrig mått så bra som nu" säger min bekant.

Det är vidrigt hur snett det kan gå i det nya och spännande Sverige!
Citera
2014-07-16, 02:14
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunearne
Läkarna hade tydligen inte skrivit tillräckligt utförligt enligt förvaltningsrätten.
FK visste men håller käften.
Man kan ju tycka att det hade kunnat räcka med en komplettering av läkare, om uppgifterna nu inte var tillräckliga. Systemet har brustit rejält här...

Mitt i alla tragik så undrar jag dock varför man, med alla de åkommor mannen hade, väljer att skaffa två barn. Skulle aldrig få för mig att skaffa barn om jag inte hade allt på plats (hälsa, jobb, osv).

Men ja, givetvis tragiskt i vilket fall som helst. Självmord borde inte förekomma.
Citera
2014-07-16, 03:32
Medlem
JackBlacks avatar
Försäkringskassan har sina regler. Den enskilda tjänstemannen följde dem bara. Problemet är läkarna som skrivit utlåtandena inte gjort sina jobb. Det kan bero på stress, på okunskaper i hur blanketterna ska fyllas i eller rent av dåliga kunskaper i svenska.

Tragiskt är det iaf... Ett systemfel.
Citera
2014-07-16, 04:07
Moderator
Parongatans avatar
Det alla borde göra, när de hamnar i problem med Försäkringskassan, är att strunta i att fortsätta strida med dem. Lägg ner överklagandena och sluta kämpa emot den sjuka organisationen Försäkringskassan. Lägg inte en enda sekund på skiten! Gå direkt till kommunen och få exakt samma pengar därifrån. Det spelar ingen som helst roll vem som står som avsändare på utbetalningsavierna! Försäkringskassan eller kommunen - skit samma! Samma pengar, olika organisationer!

Bråka inte. Bli aldrig bitter. Försök aldrig att argumentera eller vädja till sunt förnuft, ty något sådant aldrig återfinns på Försäkringskassan. De flesta tjänstemän på Försäkringskassan är som robotar. Felet ligger hos Alliansen med deras dekret till Försäkringskassans medarbetare. Alliansen har lagt upp den så kallade "arbetslinjen", där alla ska arbeta så mycket som möjligt. Även bevisat sjuka och handikappade människor ska tvingas ut och "göra rätt för sig". Så min önskan är att bojkotta Försäkringskassans förnumstiga skitbrev där de regelmässigt avslår läkares sjukintyg. "Försäkringskassan bedömer inte er arbetsförmåga som nedsatt med minst 25 procent, därför ska ni stå till den reguljära arbetsmarknadens förfogande." - avslag trots läkarintyg!

Ja, som det redan har påpekats så avslår handläggarna sjukintyg i parti och minut, utan att ens personligen ha träffat den de slår undan benen på. Därför ska ingen människa ens gå i dialog med kräken! Spara energin åt något bättre istället. Gå direkt till kommunen och få ett tillfälligt (eller mer långvarigt) försörjningsstöd! Inget att skämmas för! Det är er fulla rätt, om ni är sjukskrivna och bedömda som tillräckligt sjuka att inte kunna arbeta. Inte ert fel att samhällets spelregler har förändrats. Kommunen ifrågasätter inte några läkarintyg, utan betalar ut pengarna som Försäkringskassan håller inne med. Stå på er, alla som tampas med Försäkringskassan! Det finns andra vägar till ett välmående. Och den vägen går alltså INTE via Försäkringskassan!

Jag har flera vänner som har blivit helt knäckta på att bråka med Försäkringskassan. En sjuk organisation som definitivt har blod på sina händer. Så mitt råd är att låta bli att bråka med dem. Ring kommunen, bestäm tid för ett möte. Förklara att ni blivit utförsäkrade och att ni fått er SGI nollad. Socialsekreteraren kommer att sucka djupt, nicka lite medlidsamt - och betala! Win-Win!
Citera
2014-07-16, 04:09
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-
Välkommen till det nya Sverige.. Sorgligt men sant, han är inte ensam.Man måste vara frisk för att orka kämpa mot Förskingrinskassan. Heter du inte .. eller kommer ifrån land ..
så är du inget värd.
Det är valår i år. RÖSTA
Lyssna inte på denna grabben och rösta. Vill ni så gärna att en annan människa ska hålla piskan, så för all del, gör det, men kom ihåg att ni är ansvariga för lobbyismen och den vidriga parlamentarismen också.

OnT: Välkommen till Sverige. Kan du inte arbeta pga. skada så är du inte en vinst för samhället, och då checkar bl.a. FK ut dig.
Citera
2014-07-16, 04:18
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottobarn
Det är för mig lika naivt att hissa upp läkare som om de vore gud själv. Den framlidne kan lika gärna fått intyg av en allmänläkare på VC. Man måste få ifrågasätta saker och ting, skall man hårddra det låter det jävligt märkligt att den framlidne väljer att skaffa två ungar om han nu knappt kan duscha? Det kan ligga en hund begraven här!?

Det hela är en tråkig historia trots om nu någon har begått något fel.

Han kan ju ha skaffat ungarna innan sin skada.

Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Lyssna inte på denna grabben och rösta. Vill ni så gärna att en annan människa ska hålla piskan, så för all del, gör det, men kom ihåg att ni är ansvariga för lobbyismen och den vidriga parlamentarismen också.

OnT: Välkommen till Sverige. Kan du inte arbeta pga. skada så är du inte en vinst för samhället, och då checkar bl.a. FK ut dig.

Så du tycker att handikappade etc ska svälta ihjäl?
Citera
2014-07-16, 08:20
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Först som sist om handläggaren verkligen uttryckt sig på detta vis ska han tagas i hampan å det rejälaste. Oproffessionellt, oempatiskt och direkt klantigt.

Om läkarintygen entydigt visat på helt nedsatt arbetsförmåga så har jag svårt att se att kassan skulle fatta ett dylikt beslut så sannolikt är dom luddigt och kanske rent av felaktigt formulerade. Felet ligger då på läkarna och inte på försäkringskassan som självklart måste följa reglerna när dom ska fördela våra gemensamma skattepengar till de som bäst behöver dom. Märk väl, de som bäst behöver dom, inte de som skriker högst.

Slutligen... Här har vi en multisjuk man med kronisk smärta och depressionsproblematik. Är det inte lite VÄL hårt att lasta försäkringskassan för att han tar sig själv av daga?
Citera
2014-07-16, 08:23
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Vet vi att han suiciderade? Avskedsbrev eller dylikt? Annars kan det ju faktiskt röra sig om en läkemedelsrelaterad olycka... Överdos helt enkelt.

Säger inte att det är så men tanken bör tänkas eftersom vi nu lägger skulden för en människas död på en handläggare vid FK.
Citera
2014-07-16, 09:02
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Först som sist om handläggaren verkligen uttryckt sig på detta vis ska han tagas i hampan å det rejälaste. Oproffessionellt, oempatiskt och direkt klantigt.

Om läkarintygen entydigt visat på helt nedsatt arbetsförmåga så har jag svårt att se att kassan skulle fatta ett dylikt beslut så sannolikt är dom luddigt och kanske rent av felaktigt formulerade. Felet ligger då på läkarna och inte på försäkringskassan som självklart måste följa reglerna när dom ska fördela våra gemensamma skattepengar till de som bäst behöver dom. Märk väl, de som bäst behöver dom, inte de som skriker högst.

Slutligen... Här har vi en multisjuk man med kronisk smärta och depressionsproblematik. Är det inte lite VÄL hårt att lasta försäkringskassan för att han tar sig själv av daga?

Jag skulle vilja ställa en motfråga. Är det inte lite väl hårt av försäkringskassan att vilja tvinga ut en multisjuk man med kronisk smärta och depressionsproblematik i arbetslivet?

Är man invandrare så går det fint att sitta och håva in bidrag hela livet, men är du svensk så ska du minsann ut och arbeta hur jävla sjuk du än är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in