Det alla borde göra, när de hamnar i problem med Försäkringskassan, är att strunta i att fortsätta strida med dem. Lägg ner överklagandena och sluta kämpa emot den sjuka organisationen Försäkringskassan. Lägg inte en enda sekund på skiten! Gå direkt till kommunen och få exakt samma pengar därifrån. Det spelar ingen som helst roll vem som står som avsändare på utbetalningsavierna! Försäkringskassan eller kommunen - skit samma! Samma pengar, olika organisationer!
Bråka inte. Bli aldrig bitter. Försök aldrig att argumentera eller vädja till sunt förnuft, ty något sådant aldrig återfinns på Försäkringskassan. De flesta tjänstemän på Försäkringskassan är som robotar. Felet ligger hos Alliansen med deras dekret till Försäkringskassans medarbetare. Alliansen har lagt upp den så kallade "arbetslinjen", där alla ska arbeta så mycket som möjligt. Även bevisat sjuka och handikappade människor ska tvingas ut och "göra rätt för sig". Så min önskan är att bojkotta Försäkringskassans förnumstiga skitbrev där de regelmässigt avslår läkares sjukintyg. "Försäkringskassan bedömer inte er arbetsförmåga som nedsatt med minst 25 procent, därför ska ni stå till den reguljära arbetsmarknadens förfogande." - avslag trots läkarintyg!
Ja, som det redan har påpekats så avslår handläggarna sjukintyg i parti och minut, utan att ens personligen ha träffat den de slår undan benen på. Därför ska ingen människa ens gå i dialog med kräken! Spara energin åt något bättre istället. Gå direkt till kommunen och få ett tillfälligt (eller mer långvarigt) försörjningsstöd! Inget att skämmas för! Det är er fulla rätt, om ni är sjukskrivna och bedömda som tillräckligt sjuka att inte kunna arbeta. Inte ert fel att samhällets spelregler har förändrats. Kommunen ifrågasätter inte några läkarintyg, utan betalar ut pengarna som Försäkringskassan håller inne med. Stå på er, alla som tampas med Försäkringskassan! Det finns andra vägar till ett välmående. Och den vägen går alltså INTE via Försäkringskassan!
Jag har flera vänner som har blivit helt knäckta på att bråka med Försäkringskassan. En sjuk organisation som definitivt har blod på sina händer. Så mitt råd är att låta bli att bråka med dem. Ring kommunen, bestäm tid för ett möte. Förklara att ni blivit utförsäkrade och att ni fått er SGI nollad. Socialsekreteraren kommer att sucka djupt, nicka lite medlidsamt - och betala! Win-Win!