Bosse Jansson - har "stannat" i tiden.
Citat:
Någon som tänkt på att Bosse skulle ha fyllt folkpensionär i år? Precis som andra tidigt bortgångna har han liksom "stannat" i tiden. Man ser den unge killen med det ostyriga, röda håret framför sig och kan inte riktigt föreställa sig att han varit en äldre man idag. Rynkig och antagligen grå- eller vithårig. Kanhända både flintskallig och glasögonprydd. Undrar vad han hade gjort? Tänk om han hade bott kvar i samma lägenhet och fortfarande gått/cyklat sina postrundor på Söder? Hade han hittat några nya intressen och föreningar att engagera sig i när de grupper han verkat i mer eller mindre tynade bort under 80-talet? Hade han kanske till slut träffat någon att leva ihop med?
Någon - jag minns inte om det var Veriori eller Kerstin Nordfors - skrev i något sammanhang om att det fanns rätt många lite udda existenser i vänsterrörelsen under dessa år på 70-talet. Vi känner Bosse bara pga hans försvinnande. Lite egendomligt att tänka att han med största sannolikhet förblivit en anonym figur som levt ett ouppmärksammat liv om han inte mystiskt gått upp i rök den där vårdagen 1976. Och att det finns andra liknande Bosse som fått just den livsbanan.
En annan filosofisk vinkel på det hela är att Bosses okända öde gör att han mentalt för mig åtminstone förblir i något slags limbo. Jag är övertygad om att han är död, men så länge man inte säkert vet blir han ändå inte riktigt död i tanken. Eftersom jag inte vet hans öde kan jag både tänka mig resterna av hans kropp någonstans på Östersjöns botten, eller nedgrävd på något skumt ställe. Eller på något annat sätt. Det är svårt för hjärnan att helt ta in att i praktiken är det endast ett av dessa alternativ som stämmer och att våra spekulationer hit och dit inte påverkar hans verkliga öde ens en millimeter.
Någon - jag minns inte om det var Veriori eller Kerstin Nordfors - skrev i något sammanhang om att det fanns rätt många lite udda existenser i vänsterrörelsen under dessa år på 70-talet. Vi känner Bosse bara pga hans försvinnande. Lite egendomligt att tänka att han med största sannolikhet förblivit en anonym figur som levt ett ouppmärksammat liv om han inte mystiskt gått upp i rök den där vårdagen 1976. Och att det finns andra liknande Bosse som fått just den livsbanan.
En annan filosofisk vinkel på det hela är att Bosses okända öde gör att han mentalt för mig åtminstone förblir i något slags limbo. Jag är övertygad om att han är död, men så länge man inte säkert vet blir han ändå inte riktigt död i tanken. Eftersom jag inte vet hans öde kan jag både tänka mig resterna av hans kropp någonstans på Östersjöns botten, eller nedgrävd på något skumt ställe. Eller på något annat sätt. Det är svårt för hjärnan att helt ta in att i praktiken är det endast ett av dessa alternativ som stämmer och att våra spekulationer hit och dit inte påverkar hans verkliga öde ens en millimeter.
Ja, jag har också tänkt på detta. Precis som du har skrivit så har han liksom "stannat" i tiden. Jag har svårt att föreställa mig honom som en kanske gråhårig, flintskallig och rynkig man med glasögon. Han blir aldrig mera än att han är i sitt 27:e levnadsår. Det var också den åldern han hade när han dog.
Hade han kanske hittat någon att leva tillsammans med? Det kan ju ha varit möjligt även om jag personligen inte tror det. Intressant det du omnämner om han ev. hade hittat nya föreningar och intressen med tiden? Mycket möjligt att han hade gjort så. Tror även att han hade bott kvar i samma lägenhet än i dag. Även att han hade fortsatt att arbeta på posten ända tills denna i stort sett lades ner.
Hade han inte gått upp i rök för drygt 38 år sedan, så hade han med stor sannolikhet förblivit en anonym person som hade levt ett ouppmärksammat liv.
Jag är också helt övertygad om att Bosse är död. Än i dag ligger hans kvarlevor begravda någonstans vare sig detta är på land eller till havs. Hans kvarlevor kan mycket väl än i dag ligga kvar på samma plats där hans kropp en gång hamnade 1976. Han kom att få en helt okänd och anonym gravplats.
På något sätt så "passar" detta slut Bosse "bra" med tanke på hur han verkar ha varit. Han var en person som i levande livet ville vara "anonym"! Ville aldrig berätta något om sig och sina levnadsförhållanden ens för personer som han kände väl. Släppte aldrig någon in på livet. Åtminstone vad vi känner till.
I den sista fetningen av ditt inlägg kan jag bara helt och hållet hålla med dig! Vad vi än har för teorier, så påverkar detta inte hans tragiska öde ett dyft!
Bara ett enda orsak är det riktiga. Mycket troligt att detta redan finns utlagt i tråden. Vilket detta än var, så kommer vi med största sannolikhet aldrig att få reda på vilket detta var.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-07-09 kl. 18:15.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-07-09 kl. 18:15.