2014-07-08, 22:36
Medlem
LVX156s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Ja, visst är det roligt att spela allan ...

Jag trodde jag hade förkalrat vad jag var ute efter, och att jag menade "fingerplock" med de exemplen du länkade till.

Dvs vi vet redan hur sådant låter, vi vet redan hur sånt spelas. Det finns inga större överaskningar där, eller hur?

Finns det verkligen ingen som har några exempel på något mer i stil med vad jag menade?
Eller är det Slash gitarrspel på Sweet Child o Mine som är det enda exemplet, dessutom det enklaste möjliga exemplet där han ju bara ändrar basen, och inte spelar specifika tonföljder till varje ackord.
De exemplen du länkade till är ju inget annat än att spela samma ter nedersta strängar och den femte elelr sjätte bassträngen.
Vad fan är det du letar efter då? Om du kan förklara något bättre än en lobotomerad idiot så kanske någon skulle förstå vad fan du svamlar om. Men det är klart, du vet ju inte ens vad ett arpeggio är, så det är väl för mycket begärt att du skall skriva en sammanhängande mening.

Först skriver du att "Every Breath You Take" inte är det du menar, för att sedan ta "Sweet Child 'O Mine" som exempel på det du letar efter, när båda låtarna spelas på exakt samma sätt! Inte så förbannat jävla lätt att veta vad du menar när du 1) inte själv verkar ha en aning och 2) har en helt egen definition av arpeggio än den som använts i hundratals år!
Senast redigerad av LVX156 2014-07-08 kl. 22:40.
Citera
2014-07-08, 22:59
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LVX156
Vad fan är det du letar efter då? Om du kan förklara något bättre än en lobotomerad idiot så kanske någon skulle förstå vad fan du svamlar om. Men det är klart, du vet ju inte ens vad ett arpeggio är, så det är väl för mycket begärt att du skall skriva en sammanhängande mening.

Först skriver du att "Every Breath You Take" inte är det du menar, för att sedan ta "Sweet Child 'O Mine" som exempel på det du letar efter, när båda låtarna spelas på exakt samma sätt! Inte så förbannat jävla lätt att veta vad du menar när du 1) inte själv verkar ha en aning och 2) har en helt egen definition av arpeggio än den som använts i hundratals år!
Nu har jag inte lyssnat på Every Breath på länge, men mig veterligt så är det vanliga ackord, eller barreackord som spelas dämpat.
Till skillnad mot Sweet Child som spelar nere vid tolfte men bara flyttar runt bastonen.

Jag jämförede med arpeggios såsom de är i Arpeggios from Hell, och betonade att det alltså inte var tal om vanligt fingerplock-komp a la Nothing else matters (och de låtar du länkade).

Tänk omn låten har tex a - b - c - d - ackord. dvs de fyra ackord om o om igen. Men istället för att "ta" de ackorden så spelas ett arpeggio istället. Kanske långt uppe på halsen. Där det inte är samma toner. utan särskilda toner (och stränger) för a-ackordet, och särskilda toner (och strängar) för b-ackordet etc etc.
Alltså inte tex barre-ackord i A med bastonen på femte bandet, e-strängen. och de tre ljusare tonerna på de tre nedersta strängarna - dvs g-strängen, sjätte bandet. b-strängen femte bandet och e-strängen femte bandet. Dvs ett helt vanligt barreackord som spelas a la fingerplocks-stil. Förstår du? Det är alltså Inte så jag menade ... Inte vanliga ackord altlså, utan en tonföljd såsom ett arpeggio brukar vanlgitvis definieras och som det hörs i tex Arpeggios from Hell.

Ett exempel på det jag menade är i soundtracket till Den siste Mohikanen. The Gael heter den visst, av någon Dougie Maclean https://www.youtube.com/watch?v=MZ2MGloZV4U
Lyssna i slutet, den slingan som spelas om o om igen. DET är så jag menar, dsv i den stilen.

Sånt kompande alltså, det är sånt jag undrar om.
Finns det mer i den stilen som ni kan länka till.
Och framför allt, vad tycker ni om liknande kompande - till skillnad från det traditionella.
Citera
2014-07-09, 15:10
Bannlyst
I nån mån tror jag gitarrister blandar ihop begreppen. Arpeggio är en musikalisk term, medan sweeps är en gitarrteknik..

Inom countrygitarrens underbara värld finns det en teknik som kallas "banjo-rolls". Kanske det är något för dig?

http://www.youtube.com/watch?v=P6xmRd1wnkg
Citera
2014-07-10, 15:30
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frukostvin
I nån mån tror jag gitarrister blandar ihop begreppen. Arpeggio är en musikalisk term, medan sweeps är en gitarrteknik..

Inom countrygitarrens underbara värld finns det en teknik som kallas "banjo-rolls". Kanske det är något för dig?

http://www.youtube.com/watch?v=P6xmRd1wnkg
Det är väl snarare så att de felsta är allt för arroganta. Dvs de vet mycket väl vad jag menar, men de försöker visa sig på styva linan med sitt extrema definitionsrunkande.
Men egentligen har de fel.
För det de menar är arpeggiering, att arpeggiera alltså. Inte att spela arpeggion. Att spela särskilda arpeggion till korresponderande ackord.

I synthmusik tycker jag att det ofta spelas arpeggion, dvs arpeggion på en ackordföljd.
Jag har förvisso märkt att jag omedvetet influeras av just synthmusik, så det är kanske därför jag undrar.
HAr du verkligen inga bra exempel? Den "The Gael" är ju en instrumentell melodi och inte en vanlig "pop/rock-låt".

Men angående synthinfluenser. Har du några bra rekommendationer på gitarrister som tydligt influeras av just synthmusik? Inte synthgrupper som plötsligt börjar ta emd gitarrer, som DM tex, utan "vanliga" gitarrister, vanliga musiker alltså. Tom Morello är kanske en sådan, men det rä ju mer hiphp än synth.
Citera
2014-07-10, 16:22
Bannlyst
Citat:
Det är väl snarare så att de felsta är allt för arroganta. Dvs de vet mycket väl vad jag menar, men de försöker visa sig på styva linan med sitt extrema definitionsrunkande.
Men egentligen har de fel.
För det de menar är arpeggiering, att arpeggiera alltså. Inte att spela arpeggion. Att spela särskilda arpeggion till korresponderande ackord.

I synthmusik tycker jag att det ofta spelas arpeggion, dvs arpeggion på en ackordföljd.
Jag har förvisso märkt att jag omedvetet influeras av just synthmusik, så det är kanske därför jag undrar.
HAr du verkligen inga bra exempel? Den "The Gael" är ju en instrumentell melodi och inte en vanlig "pop/rock-låt".

Men angående synthinfluenser. Har du några bra rekommendationer på gitarrister som tydligt influeras av just synthmusik? Inte synthgrupper som plötsligt börjar ta emd gitarrer, som DM tex, utan "vanliga" gitarrister, vanliga musiker alltså. Tom Morello är kanske en sådan, men det rä ju mer hiphp än synth.

Jag gillar faktiskt Tom Morello. Han är mästare på att få gitarren att inte låta som en gitarr...

Allan Holdsworth sålde sitt hus på 80-talet för att köpa en SynthAxe. Han är inte känd för sina arpeggion, utan snarare för sitt legatospel. Det är trist musik men riktiga gitarrnördar påstår att dom gillar det...

http://www.youtube.com/watch?v=4JjBdnGDuYM
Citera
2014-07-10, 17:47
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Jag gillar faktiskt Tom Morello. Han är mästare på att få gitarren att inte låta som en gitarr...

Allan Holdsworth sålde sitt hus på 80-talet för att köpa en SynthAxe. Han är inte känd för sina arpeggion, utan snarare för sitt legatospel. Det är trist musik men riktiga gitarrnördar påstår att dom gillar det...

http://www.youtube.com/watch?v=4JjBdnGDuYM
Allan Holdsworth låter inte särskilt synthig, han låter jazzig och, som du säger, skittrist.
Jo, jag gillar Tom Morello. Hans helt för stunden improviserade soli till Ghost of Tom Joad är svinbra. Jag ryser som en liten flicka när jag hör det.

På tal om synthgitarrer så hade jag grärna sett en iGuitar. En smart gitarr alltså. Gärna en med hela greppbrädan som en touch screen där tex röda punkter kunde visa sig där olika skalor man väljer hade lyst, och vilka toner som är i rätt korresponderande tonart just för tillfället. etc. Det hade varit en gitarr
Citera
2014-07-10, 17:49
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:

Beror inte det på att många syntar har en inbyggd arpeggiofunktion? Man behöver bara trycka på rätt knapp och hålla ner de toner man önskar så sköter det sig självt.
Citera
2014-07-10, 17:57
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Beror inte det på att många syntar har en inbyggd arpeggiofunktion? Man behöver bara trycka på rätt knapp och hålla ner de toner man önskar så sköter det sig självt.
Kanske det, jag har igen synth så jag vet inte.
Men om du förstår hur det låter så kanske du även förstår vad jag är ute efter.
Vet du några gitarrlåtar som har något sådant komp?
Citera
2014-07-10, 19:19
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Kanske det, jag har igen synth så jag vet inte.
Men om du förstår hur det låter så kanske du även förstår vad jag är ute efter.
Vet du några gitarrlåtar som har något sådant komp?

Sorry. Det är dåligt med det.
Citera
2014-07-10, 20:58
Bannlyst
Citat:
Allan Holdsworth låter inte särskilt synthig, han låter jazzig och, som du säger, skittrist.
Jo, jag gillar Tom Morello. Hans helt för stunden improviserade soli till Ghost of Tom Joad är svinbra. Jag ryser som en liten flicka när jag hör det.

På tal om synthgitarrer så hade jag grärna sett en iGuitar. En smart gitarr alltså. Gärna en med hela greppbrädan som en touch screen där tex röda punkter kunde visa sig där olika skalor man väljer hade lyst, och vilka toner som är i rätt korresponderande tonart just för tillfället. etc. Det hade varit en gitarr

Fast du och jag emellan så har jag spelat i 30 år. Du har bara spelat i några få år din lilla fjant!
Citera
2014-07-10, 22:33
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Fast du och jag emellan så har jag spelat i 30 år. Du har bara spelat i några få år din lilla fjant!
Några få år? Jag har spelat i, i stort sett exakt ett år nu. Ungefär 150 timmar sammanlagt, högst 180.
När du hade spelat ett år satt du fortfarande och försökte memorera d-ackordet ur "Vis-POP 1984" ... så vem är fjanten som spelat i 30 år och hånar en stackars ettårsnybörjare?
Citera
2014-07-10, 23:16
Bannlyst
Citat:
Några få år? Jag har spelat i, i stort sett exakt ett år nu. Ungefär 150 timmar sammanlagt, högst 180.
När du hade spelat ett år satt du fortfarande och försökte memorera d-ackordet ur "Vis-POP 1984" ... så vem är fjanten som spelat i 30 år och hånar en stackars ettårsnybörjare?

Ett år. Ja det är ganska bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in