2014-07-09, 13:02
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför skulle det klassas som det?

Sexköp uppstår när syftet är att köpa sex och målet är sexuell tillfredsställelse.

Det handlar fortfarande inte om sexualitet - utan om moralen att man inte kan köpa människor/kroppar/rättigheter till andra.

Nej, eftersom syftet fortfarande är sex.

Du hyr inte en målares kropp, du betalar för resultatet - dvs målningen.

Du hyr inte heller din frisörs kropp, du betalar för resultatet - dvs klippningen etc.

Det handlar om utnyttjande, att köpa sig en kropp - om vi talar om prostitution.
Då är alltså ditt problem att det handlar om SEX!

Hur ser du på telefonsex mot betalning?
Citera
2014-07-09, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Jag har alltid funderat över var gränsen går när man köper "en kropp" kontra "en tjänst".

Att exempelvis köpa en helkroppsmassage är ju allmänt accepterat som ett köp av en tjänst. Ingen skulle få för sig att påstå att kunden "köper massörens kropp". Detta resonemang gäller oavsett var massören masserar förutom om massagen skulle avse en till vardags kalsongbeklädd kroppsdel. En pungmassage, anusmassage, penismassage eller vaginal massage skulle gissningsvis klassas som sexköp och då (förmodar jag) som ett "köp av kropp" snarare än "köp av tjänst". Men vari ligger egentligen skillnaden?

Jo, skillnaden ligger givetvis i sexualmoralen och folk i allmänhets syn på sexualitet.

Det kan ju iofs också vara så att "köp av kropp" endast avser köp av könsorganen. Men i så fall är ju handtrallor och avsugningar att betrakta som tjänsteinköp och inte "köp av kropp".

Diskussionen (f'låt, "diskursen") är egentligen väldigt intressant, men den leder sällan någonvart eftersom den ena sidan redan på förhand bestämt att alla former av sexuella handlingar mot betalning anses vara "köp av kropp" (i synnerhet när köparen är man och säljaren kvinna) och man anser sig ha tolkningsföreträde i denna fråga och därmed inte behöva lyssna på motståndarens argument. Att logiskt motivera det är dock svårare eftersom det trots allt är uppenbart att det i värsta fall är frågan om att "hyra en kropp" i samma mening som jag kan "hyra en målares kropp" när jag betalar henom för att måla om mitt garage eller "hyra min frisörs kropp" när jag betalar henom för att klippa mitt hår.

Något köp av kropp förekommer inte och egentligen inte någon uthyrning av kropp heller. Det som sker är en försäljning av en tjänst. Varken mer eller mindre. Det kan man motsätta sig av flera skäl, men inte av skälet att en kropp säljs. Det sker nämligen aldrig. Argumentet är lika vasst som att säga att man motsätter sig sexköp eftersom man tycker att det är fel att sälja chokladbollar.

Är dessa distinktioner viktiga för dig och för debatten som sådan?

Som torsk köper du varken en tjänst eller en kropp eller sex, du köper någons vilja.

Sex på individnivå är nämligen ett delikat samspel mellan individuell sexualitet ( vad du blir kåt av),
ett faktiskt känsloläge (du ÄR kåt) samt ett logiskt beslut ( jag har sex)
Det går inte köpa någons sexualitet eller någons kåthet, det går däremot köpa någons vilja. Så är det du får för dina slantar. Har du tur ( eller snarare har sexarbetaren "tur" så kan du få med det övriga på köpet och ni har en verklig sexakt dvs. hen finner känslomässigt sexuell njutning också.
Men för det mesta får du nog ett "skådespel"
Citera
2014-07-09, 13:03
Medlem
Citat:
Nej, inte ungefär som när man köper faktiska tjänster och inte kroppar.

Vad glad för en lag som skyddar män från sin egen dumhet då.

Sexköpslagen riktar bara in sig på en liten grupp perverterade individer - inte på manlig och kvinnlig sexualitet.
Nej du har rätt. Inte ungefär så. Precis så. Visa mig en eskort som sålt sin kropp. Bevis tack.

Du hade alltså helt fel. Bra.

Sexköpslagen cementerar statens rätt att bestämma över människors sexualitet. Det legitima, goda knullet är fastställt.
Citera
2014-07-09, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Det är tex inte olagligt att vara soldat.
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Det borde det kanske vara.

Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Inte heller dagens feminister vill att det ska vara olagligt att vara hora. Vi vill att det ska vara olagligt att vara torsk.

Och ja, jag gör jämförelsen mellan att vara hora och att vara soldat. Båda "yrken" är förenade med liknade risker för psykisk och fysisk hälsa. Risker man inte accepterar i någon annan yrkesgrupp.

Din jämförelse haltar alltså. I fall soldaten motsvarar horan och det bör vara olagligt att vara soldat, skall det också vara olagligt att vara hora. Sedan får du det till att torsken (???) skall vara olaglig. Jaja, vem blir förvånad?
Citera
2014-07-09, 13:08
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Den fundamentala skillnaden är av tandläkare, hantverkare osv så köper du en faktisk tjänst - i prostitution så köper du kroppen och makt..

Du får gärna utveckla hur den fundamentala (dvs inte den subtila) skillnaden mellan en massage med och utan happy ending gör att du köper en tjänst i första fallet men inte i den andra.

Du menar kanske att i fallet "köpa en tjänst" skulle tjänsten kunna utföras av en robot?
Citat:
Hur du och din partner idkar sex eller vad ni har för uppfattning om vilken ställning som är bäst osv hör inte till tråden och dessutom helt ointressant - så du behöver göra några sådana utvikningar igen.
Det handlar inte om mig, utan om sex.

För att dina argument skall gå ihop, för mig, så måste dels sex skiljas från andra aktiviteter, tex att bära en soffa fem trappor, och dels göras till något syndigt.

För mig är sex inte syndigare än att bära soffor, och det är inte någon fundamental skillnad mellan aktiviteterna förutom att jag föredrar det förra före det senare.

Men det finns många situationer där man föredrar det andra, tex vid flytt.
Citera
2014-07-09, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Jag undrar om det faktiskt inte borde vara olagligt att vara en hora, i vissa länder så är det det. Det är också ett vanligt argument så egentligen kanske man borde ändra den lagen också.

Ja, är man av totalitär läggning, så är den åtgärden mer rimlig. Det är ju faktiskt horan som utnyttjar mannen. Inte tvärt om.
Citera
2014-07-09, 13:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Då är alltså ditt problem att det handlar om SEX!

Hur ser du på telefonsex mot betalning?
Nej, torskens problem är att han vill köpa sig rätten till en annan människa.

Om du talar med någon i telefon - med eller utan betalning - innebär det för dig att någon nyttjar din kropp?

Eller du kanske tänkte att telefonen skulle användas på något annat sätt?
I så fall har jag ingen åsikt - vad två samtyckande människor som lever ut sin sexualitet väljer att göra när de idkar sex - med eller utan telefon - är inget jag lägger mig i.

Torskarnas utnyttjande av andra och den kvinnosyn det förmedlar är däremot en fråga för hela samhället.
Citera
2014-07-09, 13:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Du får gärna utveckla hur den fundamentala (dvs inte den subtila) skillnaden mellan en massage med och utan happy ending gör att du köper en tjänst i första fallet men inte i den andra.

Du menar kanske att i fallet "köpa en tjänst" skulle tjänsten kunna utföras av en robot?

Det handlar inte om mig, utan om sex.

För att dina argument skall gå ihop, för mig, så måste dels sex skiljas från andra aktiviteter, tex att bära en soffa fem trappor, och dels göras till något syndigt.

För mig är sex inte syndigare än att bära soffor, och det är inte någon fundamental skillnad mellan aktiviteterna förutom att jag föredrar det förra före det senare.

Men det finns många situationer där man föredrar det andra, tex vid flytt.
Det är inget subtilt i det jag säger - det är du som inte vill förstå .. och det är inget jag tänker slösa energi på för att du vill leka "Bingo, bingo".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Nej du har rätt. Inte ungefär så. Precis så. Visa mig en eskort som sålt sin kropp. Bevis tack.

Sexköpslagen cementerar statens rätt att bestämma över människors sexualitet. Det legitima, goda knullet är fastställt.

Fastställt som ett "knull" som ska styras av båda parters genuina lust, sexualitet och vilja ja.

upplever bara den ena parten detta, så är det avrunkning i annans kropp, i vissa fall våldtäkt, i andra fall prostitution eller möjligen slentrian.

Förstår att det är oerhört svårt förstå detta Lillskrotarn, men jo, kvinnor har faktiskt sexualitet också, som INTE styrs av män eller deras plånböcker eller snäpp med fingrar utan av kvinnan själv. Tänka sig.
Citera
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Den fundamentala skillnaden är av tandläkare, hantverkare osv så köper du en faktisk tjänst - i prostitution så köper du kroppen och makt..

Edit:
Hur du och din partner idkar sex eller vad ni har för uppfattning om vilken ställning som är bäst osv hör inte till tråden och dessutom helt ointressant - så du behöver göra några sådana utvikningar igen.

Nej mannen köper inte kvinnans kropp eller makt a) på vilket sätt äger mannen kvinnans kropp b) vad är det för makt han har över kvinnan? Det är kvinnan som har makten i situationen därför att hon är mer erfaren och det är mannen som måste prestera.
Citera
2014-07-09, 13:16
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Varför skulle det klassas som det?

Sexköp uppstår när syftet är att köpa sex och målet är sexuell tillfredsställelse.

Hur vet du att det handlar om sexuell tillfredsställelse och inte emotionell bekräftelse?

Citat:
Det handlar om utnyttjande, att köpa sig en kropp - om vi talar om prostitution.

1) Mannen äger inte kvinnans kropp.

2) Mannen köper inte att göra saker med kvinnans kropp utan att kvinnan ska göra saker med hans kropp.
Citera
2014-07-09, 13:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Varenda prostituerad du köpt.

Citat:

Sexköpslagen är statens intervention mot perverterade individer som vill köpa sig rätten att utnyttja andra - samt att skapa normer i samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in