2014-07-09, 08:53
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Det finns väl inget som säger att inte ett större antal personer kan vara noga utvalda?
Vid CERN arbetar exempelvis 8000 personer, alla extremt noga utvalda.

Idag träffar vi ett historiskt sett mycket stort antal individer under vår livstid. Då är det inte särskilt konstigt att ett flertal av dessa lever upp till de krav vi har på potentiella sexpartners.

Vad är det som säger att skalan måste vara förflyttad bara för att samhället har förändrats?

Om "noga utvalda" istället sätter gränsen vid en låg siffra så gör det ingen skillnad.
Citera
2014-07-09, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Inte för det kanske hör hit i tråden men lite glädjande nyheter från Frankrike. Senaten har röstat ner idén om att att straffa kunder. Sveriges export verkar gå sådär
Nåt säger mig att svensk media inte kommer rapportera nåt...

http://www.lemonde.fr/societe/article/2014/07/08/prostitution-la-penalisation-des-clients-supprimee-de-la-proposition-de-loi_4453458_3224.html

Debatten om att införa en sexköpslag efter svensk modell har pågått sedan 2011. Den kommer sannolikt att pågå i flera år framöver tills dess att lagen införs. Att den tillfälligt lagts på is betyder inte särskilt mycket i det stora hela.

För övrigt har redan Norge och Island infört sexköpslagstiftning efter svensk modell. Ett flertal länder i Europa diskuterar om att göra det samma. Det är ett enormt genomslag!

Vi exporterar mer sexköpslagstiftning än JAS gripen!
Citera
2014-07-09, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Vad är det som säger att skalan måste vara förflyttad bara för att samhället har förändrats?

Om "noga utvalda" istället sätter gränsen vid en låg siffra så gör det ingen skillnad.

Eeh, varför skulle man definiera "noga utvald" som "låg siffra"? Låter fullkomligt ologiskt i mina öron. Men, men. Det är ditt val.

När jag har skrivit "noga utvald" så har jag syftat på att man med omsorg valt personer som besitter vissa egenskaper eller kvalitéer. Beroende på hur urvalsgruppen ser ut kan det vara många eller få personer. Antalet har inte med saken att göra.
Citera
2014-07-09, 09:11
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Debatten om att införa en sexköpslag efter svensk modell har pågått sedan 2011. Den kommer sannolikt att pågå i flera år framöver tills dess att lagen införs. Att den tillfälligt lagts på is betyder inte särskilt mycket i det stora hela.

För övrigt har redan Norge och Island infört sexköpslagstiftning efter svensk modell. Ett flertal länder i Europa diskuterar om att göra det samma. Det är ett enormt genomslag!

Vi exporterar mer sexköpslagstiftning än JAS gripen!

Ja, och Norge utvärderar att ta bort den. Danmark skrotade det förslaget. Även varit på agendan där. Frankrike ser också nackdelarna.

Att det diskuteras och sen skrotas är det absolut bästa som kan hända.
Citera
2014-07-09, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Om det inte spelar nån roll hur de knullar så är alltså alla förvärvsarbetande kvinnor utnyttjade.

Män som får betalt för att bära pianon upp för fem trappor gör däremot bara sin plikt som man.

Om majoriteten av de män som fick betalt för att bära pianon drabbades av PTS som en konsekvens av sitt arbete, om man kunde se en tydlig koppling mellan att ha blivit sexuellt utnyttjad som barn och att bära pianon för pengar, om man i arbetet med att bära pianon löpte extremt stor risk att utsättas för hot och våld från den som betalade en...

... Då tror jag att det hade varit olagligt att betala någon för att bära pianon också!
Citera
2014-07-09, 09:16
Medlem
Citat:
Ja, och Norge utvärderar att ta bort den. Danmark skrotade det förslaget. Även varit på agendan där. Frankrike ser också nackdelarna.

För vem?

För torskarna antar jag.

Ärligt talat så bryr jag mig inte om vad som är bäst för den vidriga grupp våldtäktsmän som köper andra personers kroppar. För min del hade det gärna fått vara livstidsstraff på att köpa sexuella tjänster.
Citera
2014-07-09, 09:27
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Eeh, varför skulle man definiera "noga utvald" som "låg siffra"? Låter fullkomligt ologiskt i mina öron. Men, men. Det är ditt val.

När jag har skrivit "noga utvald" så har jag syftat på att man med omsorg valt personer som besitter vissa egenskaper eller kvalitéer. Beroende på hur urvalsgruppen ser ut kan det vara många eller få personer. Antalet har inte med saken att göra.

Nåja, det är ju trots allt en fråga av sexuell karaktär och sex har som du själv påpekade en reproduktiv funktion. Att då sätta värderet utifrån detta är bra mycket rimligare och konkretare än något abstrakt som en personlighet.
Citera
2014-07-09, 09:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Norge har skärpt den - och kriminaliserat sexköp utomlands också.

Givet vilken majoritet som finns för sexköpslagen i underhuset i Frankrike så lär de knappast frångå tankarna på att driva igenom den fullt ut.
Senatorerna 16-12 och 2 nedlagda röster lär inte stå sig i längden mot underhusets 268 för lagen och 138 emot.
Citera
2014-07-09, 09:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Nåja, det är ju trots allt en fråga av sexuell karaktär och sex har som du själv påpekade en reproduktiv funktion. Att då sätta värderet utifrån detta är bra mycket rimligare och konkretare än något abstrakt som en personlighet.
Nej, sex har inte i första hand en reproduktiv funktion - tvärtom faktiskt, majoriteten har i huvudsak sex för njutnings skull.
Citera
2014-07-09, 09:34
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
För vem?

För torskarna antar jag.

Ärligt talat så bryr jag mig inte om vad som är bäst för den vidriga grupp våldtäktsmän som köper andra personers kroppar. För min del hade det gärna fått vara livstidsstraff på att köpa sexuella tjänster.

För dom inblandade där det betyder nåt. Sexköparna och sexsäljarna. Ja, dåligt är det väl för dom som tycker det är moraliskt fel.

För mig personligen är det en principsak och handlar människans fria vilja att få göra avtal med varandra om inte någon far illa. Staten har inget med det att göra.
Citera
2014-07-09, 09:37
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Norge har skärpt den - och kriminaliserat sexköp utomlands också.

Givet vilken majoritet som finns för sexköpslagen i underhuset i Frankrike så lär de knappast frångå tankarna på att driva igenom den fullt ut.
Senatorerna 16-12 och 2 nedlagda röster lär inte stå sig i längden mot underhusets 268 för lagen och 138 emot.

Ja, dom har skärpt den. Men det var under förra regeringen. Nuvarande vill ta bort den och har den under utvärdering.

Det kommer mest troligt ligga på is ganska lång tid framöver nu. Det kommer säkert nya förslag vad det lider.
Citera
2014-07-09, 09:41
Medlem
Citat:
För att förstå svaret på din fråga räcker det med en minimal kunskap om mänsklig kultur och biologi.

Att ha sex är i mänsklig kultur en aktivitet som har en helt annan nivå av intimitet än att laga någons tänder eller klippa någons hår.

Sex har två funktioner i vår kultur, en social funktion och en reproduktiv funktion. Båda funktionerna ses kulturellt som mycket exklusiva, och något man enbart bör praktisera med en noggrant utvald partner. Ur ett rent reproduktivt perspektiv handlar det om att bygga kommande generation av noggrant utvalt genetiskt material. Ur ett socialt perspektiv handlar det om de känslomässiga band sex skapar och de relationer det bygger. Som sagt, en majoritet av prostituerade lider av PTS. Sådana siffror hittar du inte hos frisörer eller tandläkare.
Gott så. Där det haltar är ju när samma feminister uppmuntrar till kvinnlig promiskuitet och skilsmässa. Var då inte sex exklusivt biologiskt och socialt längre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in