2014-07-07, 14:15
Medlem
Uppgiften om Bosses bokade resa till Algeriet härrör från Anders Sundelin, som nämnt denna i såväl radiodokumentär, samt bokavsnitt (och tidningsartikel, om jag inte minns fel). MEN: Jag är inte beredd att betrakta detta som en faktauppgift. Resan omnämns inte i någon av de länkade polisutredningarna. Naturligtvis k a n uppgiften ändå vara korrekt, men det kan också handla om ett missförstånd.

I övrigt finns inga närmare detaljer någonstans omnämnda om denna påstådda resa.

Även om resan i sig kanske kan uppfattas som en anledning för en person med självmordstankar att komma på andra tankar, så utgör den i mina ögon inte ett vidare tungt vägande skäl - en resa i ensamhet till Algeriet...

Aftonbladets artikel låter för övrigt mest som gammal skåpmat, som tuggats om till en ny anrättning - artikeln verkar ha baserats på Sundelins gamla tidningsartikel. Jag tror inte journalisten ens varit så pass intresserad av fallet, att denne läst den här tråden.
Citera
2014-07-07, 14:31
Medlem
Läst igenom en del sidor, men hittar ingen bild på BJ, finns det någon bild så man har ett ansikte på honom när man läser igenom detta?
Citera
2014-07-07, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyingbird
Läst igenom en del sidor, men hittar ingen bild på BJ, finns det någon bild så man har ett ansikte på honom när man läser igenom detta?

Om du läser polisutredningarna, som Hollowman666 länkat till, hittar du bild på BJ.
Citera
2014-07-07, 14:44
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyingbird
På Sveriges Radios hemsida finns det en bild: (Där finns även en dokumentär att lyssna på om du har missat det)

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/209913?programid=909
Citera
2014-07-07, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Uppgiften om Bosses bokade resa till Algeriet härrör från Anders Sundelin, som nämnt denna i såväl radiodokumentär, samt bokavsnitt (och tidningsartikel, om jag inte minns fel). MEN: Jag är inte beredd att betrakta detta som en faktauppgift. Resan omnämns inte i någon av de länkade polisutredningarna. Naturligtvis k a n uppgiften ändå vara korrekt, men det kan också handla om ett missförstånd.

I övrigt finns inga närmare detaljer någonstans omnämnda om denna påstådda resa.

Även om resan i sig kanske kan uppfattas som en anledning för en person med självmordstankar att komma på andra tankar, så utgör den i mina ögon inte ett vidare tungt vägande skäl - en resa i ensamhet till Algeriet...

Aftonbladets artikel låter för övrigt mest som gammal skåpmat, som tuggats om till en ny anrättning - artikeln verkar ha baserats på Sundelins gamla tidningsartikel. Jag tror inte journalisten ens varit så pass intresserad av fallet, att denne läst den här tråden.

Oavsett om uppgiften som Algeriet rean stämmer eller inte så har det ju noll betydelse att det inte finns några noteringar om den i polisutredningen med tanke på de många frågetecken som finns runt hur pass noggrant den sköttes under H:s förmenta utredande.
Citera
2014-07-07, 15:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Under all kritik".

Citat:
Ursprungligen postat av Typohesus
Oavsett om uppgiften som Algeriet rean stämmer eller inte så har det ju noll betydelse att det inte finns några noteringar om den i polisutredningen med tanke på de många frågetecken som finns runt hur pass noggrant den sköttes under H:s förmenta utredande.

I artikeln från igår, så uttalar sig ÅW bl. a. om polisman H:s insats. Han tyckte bl. a. att utredningen var under all kritik och att utredaren överhuvudtaget inte var intresserad av att klara upp Bosses försvinnande.

Ordalydelsen är alltså inte något citat från originaltexten utan endast ett kort sammandrag skrivet med egna ord.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-07-07 kl. 15:29.
Citera
2014-07-07, 15:13
Medlem
Geres avatar
Detta fall uppmärksammas i dagens Aftonblad, men eftersom jag vägrar att bli pluskund så kan jag inte läsa artikeln.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19182960.ab

Är det någon som är pluskund som kan relatera?
Senast redigerad av Gere 2014-07-07 kl. 15:16.
Citera
2014-07-07, 15:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Relaterat litet från pappersupplagan.

Citat:
Ursprungligen postat av Gere
Detta fall uppmärksammas i dagens Aftonblad, men eftersom jag vägrar att bli pluskund så kan jag inte läsa artikeln.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19182960.ab

Är det någon som är pluskund som kan relatera?

Länken om Bosse: http://www.aftonbladet.se/nyheter/feature/article19079244.ab?teaser=true

Här går i a f att läsa lite utan att vara pluskund.

Jag är inte heller pluskund och kan inte därför läsa artikeln. Har relaterat litet från pappersupplagan.

Skulle vilja relatera mera från den men man vill ju inte bryta mot regel 1.02 ang. upphovsrätten.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-07-07 kl. 15:33.
Citera
2014-07-07, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
I artikeln från igår, så uttalar sig ÅW bl. a. om polisman H:s insats. Han tyckte bl. a. att utredningen var under all kritik och att utredaren överhuvudtaget inte var intresserad av att klara upp Bosses försvinnande.

Ordalydelsen är alltså inte något citat från originaltexten utan endast ett kort sammandrag skrivet med egna ord.

Jaja, den inställningen kommer väl åW att ha livet ut. Men som vanligt säger han naturligtvis inte v a d han anser vara klandervärt i utredningen...

...och hur intresserad var han själv av att klara upp försvinnandet? Gjorde han ett smack, förutom själva polisanmälan? Tog han egna initiativ? Nej, just det....
Citera
2014-07-07, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typohesus

Min poäng var givetvis, att polisutredningen rimligen bör betraktas som fakta - till skillnad från Sundelins påståenden. Om polisutredningen sedan inte i dina ögon var tillräckligt innehållsrik avseende anteckningar etc, är en annan sak.
Citera
2014-07-07, 19:57
Medlem
Citat:
Min poäng var givetvis, att polisutredningen rimligen bör betraktas som fakta - till skillnad från Sundelins påståenden. Om polisutredningen sedan inte i dina ögon var tillräckligt innehållsrik avseende anteckningar etc, är en annan sak.

Att polisutredningen finns är fakta. Det som står i den och hur utredningen skötts råder det, minst sagt, delade meningar om. Det är därvid inte att, med vissa undantag, inte läge att i någon utbredd bemärkelse tala om "fakta" när det kommer till polisutredningen.
Citera
2014-07-07, 20:00
Medlem
Citat:
Jaja, den inställningen kommer väl åW att ha livet ut. Men som vanligt säger han naturligtvis inte v a d han anser vara klandervärt i utredningen...

...och hur intresserad var han själv av att klara upp försvinnandet? Gjorde han ett smack, förutom själva polisanmälan? Tog han egna initiativ? Nej, just det....

Och du kommer ha den motsatta livet ut. ÅW var där, träffade H och återfann delar av Bosses bohag i en lumpbod...i en lumpbod. Med tanke på storleken på Bosses kapital kunde H ha haft kvar lägenheten i åtminstone fem år utan att det skulle ske en värdeminskning på mer än maximalt tio procent av Bosses kapital. H hade bestämt sig för hur det låg till och förefaller ha agerat därefter både i rollen som förvaltare och polisutredare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in