2006-08-06, 20:01
Medlem
Hur gäller knivlagen för "knivar" som inte har någon skarp egg? I detta fallet gäller det ett par "övningskastknivar" som har skarp spets men ingen egg. Får man bära dem på offentlig plats, eller räknas de som en vanlig kniv?
Citera
2006-08-06, 20:07
Medlem
Pellefants avatar
Knivlagen förbjuder innehav på allmän plats av knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa. Det avgörande är alltså om kniven som man innehar alltså skulle kunna skada någon, något som illustreras av att exempelvis kan t.o.m. stämjärn omfattas av lagen. En skarp spets på en i övrigt trubbig kniv tror jag alltså kan omfattas av lagen.

Observera att det finns undantag som gör att det inte är straffbart att inneha en kniv eller annat föremål om det är så att man har ett berättigat syfte med detta (ex. hantverkare).
Citera
2006-08-06, 20:58
Medlem
Hmm.. ok tack Jag är tyvärr ingen hantverkare, men jag har en liten fällkniv med en 20mm egg vars tillverkningssyfte är att öppna vinkorkar. Denna skulle väl med mycket möda kunna orsaka kroppskada, är den också olaglig då? Jag har nämligen hört någonstans att knviar måste vara X mm för att räknas som knivar, men med tanke på vad du just skrev är väl det mest en "urban legend"?
Citera
2006-08-06, 22:28
Medlem
Om jag har förstått lagen rätt är det viktigaste att stick funktionen är borta. Om du ser på de flesta hantverkarknivarna idag så är de utan spets. Så den hederliga morakniven kan du nog räkna som förbjuden även för hantverkare. Jag kan i skrivande stund inte komma på en yrkesgrupp som har nytta av en morakniv.
Citera
2006-08-09, 23:51
Medlem
Men om man köper en kniv i en affär eller på en marknad,hur ska man då få hem kniven,polisen kan ju tolka att man precis köpt kniven som en bortförklaring,allra helst om man köpt den på en marknad och inte fått kvitto.
Citera
2006-08-10, 01:46
Medlem
Jeckes avatar
Har hört att fällknivar med blad under 6 cm klarar sig från knivlagen.
Och du har rätt att transportera knivar och liknande, t ex efter köp eller ut till skogen osv. Enklaste är då att ha den på ett sådant sätt att det visar att du transporterar den och inte tänkt använda den till nånting, genom att ha den i en påse eller väska och inte nerstoppad i en ficka.

Hantverkare och andra som kan använda den i sitt yrke får ha knivar och knivliknande föremål.
Rent tekniskt sett så är en skruvmejsel att anses som ett knivliknande föremål, eftersom man kan sticka ner någon med den, så vanliga knivar är inget problem om man kan motivera varför man har det (i sitt yrke alltså).
Citera
2006-08-10, 08:26
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torparen
Om jag har förstått lagen rätt är det viktigaste att stick funktionen är borta. Om du ser på de flesta hantverkarknivarna idag så är de utan spets. Så den hederliga morakniven kan du nog räkna som förbjuden även för hantverkare. Jag kan i skrivande stund inte komma på en yrkesgrupp som har nytta av en morakniv.

Det är inte på något sätt alls förbjudet med konventionella moraknivar för hantverkare. Inte för byggnadsarbetare i alla fall. Har väldigt svårt att tänka mig att det skulle vara helt andra regler för andra hantverkare.
Citera
2006-08-10, 08:57
Medlem
PsykoMikes avatar
Kopierat från Polisen.se

Knivar, farliga föremål
Lagstiftningen inom det här området behandlar knivar, stickvapen, skärvapen och andra farliga föremål som är avsedda att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa.
Som några exempel på sådana farliga föremål som avses kan nämnas:

* stiletter
* springknivar
* butterflyknivar
* sablar
* svärd
* kaststjärnor
* karatepinnar
* knogjärn

Enligt lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (1988:254) är det förbjudet att ha dessa typer av vapen på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats.
Det finns några undantag från förbudet:

Som exempel på tillåtet innehav kan nämnas militär som till uniform bär kniv, hantverkare som arbetar med mattläggning och bär kniv, svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv eller normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg.

Personer under 21 år får inte använda eller äga springknivar eller springstiletter.
Överlåtelse av farliga föremål

Springknivar, springstiletter, knogjärn, kaststjärnor eller andra föremål som är speciellt avsedda för att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte överlåtas till personer under 21 år eller erbjudas till försäljning.
Införsel

För införsel av sådana farliga föremål som nämnts tidigare, utom sablar och svärd, krävs tillstånd. Tillstånd prövas av polismyndigheten på den ort där förtullning ska äga rum eller, om förtullning inte behövs, där införseln sker. Se förordning (1990:415) om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål.
Citera
2006-08-10, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Det är inte på något sätt alls förbjudet med konventionella moraknivar för hantverkare. Inte för byggnadsarbetare i alla fall. Har väldigt svårt att tänka mig att det skulle vara helt andra regler för andra hantverkare.

Om du skulle börja med att läsa vad jag skrev. Vart står i min text står det att den är förbjuden. Det jag pratar om är stickfunktionen. Det lagstiftarna ville åstadkomma med lagen var att få bort spetsiga föremål från allmän plats om det sedan var slipade skruvmejslar eller knivar vad ointressant. Om du läser lagens förarbeten skulle jag inte vara så säker på att en hantverkare kan motivera användandet av morakniv med tanke på att det nu finns specialknivar utan spets för de flesta hantverksgrupper, jag kan inte komma på ett hantverksyrke där du behöver en spetskniv och samtidigt vara på allmän plats. Därför anser jag att du inte kan motivera bruket av morakniv på allmänplats. Jag tror att en åklagare inte behöver vara speciellt smart för att kunna fälla en hantverkare för brott mot knivlagen om han ville.
Citera
2006-08-11, 01:09
Medlem
Men om det är stickfunktionen som lagstiftaren menar så finns det säkert massor av verktyg i tex en snickares eller annan hantverkares verktygslåda som kan användas i det syftet,det måste väl vara anledningen till att ha med sig ovannämda som är avgörande.
Citera
2006-08-11, 06:18
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pladder
Men om det är stickfunktionen som lagstiftaren menar så finns det säkert massor av verktyg i tex en snickares eller annan hantverkares verktygslåda som kan användas i det syftet,det måste väl vara anledningen till att ha med sig ovannämda som är avgörande.
Ja, syftet är avgörande för om Knivlagen är tillämplig. Straffbart är att medta knivar och annat som är ägnat att användas vid brott mot liv och hälsa. Att hantverkare inte omfattas under normala omständigheter framgår av mittt tidigare inlägg i denna tråd.

http://www.flashback.org/showpost.php?p=4736133&postcount=2
Citera
2006-09-02, 02:55
Medlem
pellepoliss avatar
Knivlagen är som så många andra lagar lite svårtolkad, och ibland blir man överraskad över hur den fungerar.
För inte så länge sedan greps en kille fö rbrott mot knivlagen eftersom han hade en hammare med sig i sin väska. Han hade tidigare under kvällen varit i bråk och skulle nu hämnas.

Ett tag var det vanligt att man tog med sig skruvmejslar ut istället för knivar, tanken var ju att man skulle slippa bli haffad för brott mot knivlagen. Tyvärr, fick flera erfara, så fungerade inte heller det, de blev gripna för att de hade skruvmejslar med sig ut.

Grejen med knivlagen är att alla föremål kan vara brottsliga, om de är ämnade att användas mot en person. Därför slipper t.ex. hantverkare undan, de har ju kniv/skruvmejsel m.m. på sig, utav en helt annan anledning.

Det finns inga särskilda knivar som slipper undan lagen, så även om den är liten, så är den sannolikt olaglig, om man inte har en godtagbar anledning att bära den.

exempel på föremål som kan hamnar under brott mot knivlagen, om förutsättningarna är de rätta:
Kniv, hammare, skruvmejsel, handfängsel, stolsben, baseballträ, batong, stekpanna, järnrör, m.m. Alltså, det som avgör om föremålet är olagligt är om det är tänkt att användas som vapen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in