2014-07-03, 18:02
  #1
Medlem
Boblovebudss avatar
Fick F i svenska då jag inte gjorde ett par grejer, vilket så klart var dumt gjort men jag var deprimerad så jag orkade inte fixade det. Löste det med läraren efter studenten och hon sa att hon ändrat betyget till E. Man när jag nu kollade så står att jag inte är behörig till de utbildningar jag sökt. Är mina planer nu helt förstörda om att studera i höst.

EDIT: Den 17 juni skrev hon att allt var ordnat och att hon ändrar mitt betyg, Konstigt om de inte kommit med då sista dan är 19 juni.
__________________
Senast redigerad av Boblovebuds 2014-07-03 kl. 18:06.
Citera
2014-07-03, 18:05
  #2
Medlem
Antagligen.
Citera
2014-07-03, 18:10
  #3
Medlem
Om hennes ändring inte hann registreras i tid är det nog kört tyvärr.
Citera
2014-07-03, 18:19
  #4
Medlem
Boblovebudss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaMarcus
Om hennes ändring inte hann registreras i tid är det nog kört tyvärr.

Känns så jävla surt bara iom att jag gjorde det 2 dagar innan sista datumet och att vår skola är ansluten till till någon databas så att betygen borde överföras direkt.
Citera
2014-07-03, 18:23
  #5
Medlem
Antagning kommer göra en sista koll innan urvalet börjar, men om ditt nya betyg inte står under "Meriter" kan det vara kört (för sent att skicka in det nya betyget nu, spelar ingen roll om det var läraren som slarvat).

Slå dem en signal och kolla om de över huvud taget fått in betyget. Det borde de veta vid den här tidpunkten.
Citera
2014-07-03, 18:27
  #6
Medlem
Boblovebudss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Antagning kommer göra en sista koll innan urvalet börjar, men om ditt nya betyg inte står under "Meriter" kan det vara kört (för sent att skicka in det nya betyget nu, spelar ingen roll om det var läraren som slarvat).

Slå dem en signal och kolla om de över huvud taget fått in betyget. Det borde de veta vid den här tidpunkten.

Det första jag gör imon är att ringa antagning.se och kolla läget. Men är det ingen ide att försöka fixa det om det går, för att sen köra på sen anmälan eller nåt liknande?
Citera
2014-07-03, 19:11
  #7
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
Det första jag gör imon är att ringa antagning.se och kolla läget. Men är det ingen ide att försöka fixa det om det går, för att sen köra på sen anmälan eller nåt liknande?

Sena anmälningar hanteras bara ifall det finns lediga platser på utbildningen, det vill säga om antalet platser > antalet sökande. Det är garanterat kört för dig att skicka in någon komplettering, den absolut sista dagen var den 19e juni. Däremot tycker jag att du har anledning att vara jävligt förbannad på din lärare vars lathet har kostat dig din utbildningsplats. Ring till skolan och skäll ut den ansvarige.
Citera
2014-07-03, 19:52
  #8
Medlem
Har hans lärares lathet kostat hans utbildningsplats? Hans egen lathet har kostat hans utbildningsplats eftersom han inte fick E i Svenska. Läraren har mig veterligen ingen skyldighet att skicka in ett separat betyg, det fixar väll rektorn alt. rektorssekreteraren vid ett samlat tillfälle kring studenttiden. Om han sedan kompletterat och fått ut sitt betyg så är det väll hans egen skyldighet att komplettera sin ansökning före sista ansökningsdatum. mvh
Citera
2014-07-03, 20:02
  #9
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daveid
Har hans lärares lathet kostat hans utbildningsplats? Hans egen lathet har kostat hans utbildningsplats eftersom han inte fick E i Svenska. Läraren har mig veterligen ingen skyldighet att skicka in ett separat betyg, det fixar väll rektorn alt. rektorssekreteraren vid ett samlat tillfälle kring studenttiden. Om han sedan kompletterat och fått ut sitt betyg så är det väll hans egen skyldighet att komplettera sin ansökning före sista ansökningsdatum. mvh

Han fick bevisligen E i Svenska och läraren bekräftade att hon hade ändrat betyget. De flesta av landets skolor står i direkt förbindelse med betygsdatabasen, alltså förs betyget in där när hon sätter det. Om det sedan förefaller sig så att rektorn behöver godkänna är det absolut hennes uppgift att se till att det sker eftersom att det i allra högsta grad är hennes arbetsuppgift som lärare att utföra proper betygssättning, eller vad tycker du? Hur hade du tänkt att rektorn eller den diffusa rektorssekreteraren skulle kunna skicka in några papper, om inte läraren meddelar att hon har ändrat betyget? I vilket fall som helst har någon på skolan, alltså inte TS, gjort fel då hans betyg tydligt har kommit att ändrats före sista kompletteringsdag.
Citera
2014-07-03, 20:14
  #10
Medlem
Boblovebudss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daveid
Har hans lärares lathet kostat hans utbildningsplats? Hans egen lathet har kostat hans utbildningsplats eftersom han inte fick E i Svenska. Läraren har mig veterligen ingen skyldighet att skicka in ett separat betyg, det fixar väll rektorn alt. rektorssekreteraren vid ett samlat tillfälle kring studenttiden. Om han sedan kompletterat och fått ut sitt betyg så är det väll hans egen skyldighet att komplettera sin ansökning före sista ansökningsdatum. mvh

Jag fick E i svenska, bekräftat av läraren som skriver att hon ska ändra mitt betyg. Vet inte hur det går till med betygsändring men någons lathet har kostat mig min utbildningsplats.
Citera
2014-07-03, 21:30
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
Det första jag gör imon är att ringa antagning.se och kolla läget. Men är det ingen ide att försöka fixa det om det går, för att sen köra på sen anmälan eller nåt liknande?

Om jag minns rätt har jag läst i någon tråd att du ville läsa industriell ekonomi? De erbjuder definitivt ingen sen anmälan.

Det finns möjlighet för sen anmälan men inte till alla utbildningar.

Nej, det kommer inte gå att fixa. Har din lärare/skola inte skickat in betyget i tid kan du inte göra något.
__________________
Senast redigerad av mmbaver 2014-07-03 kl. 21:45.
Citera
2014-07-04, 12:52
  #12
Medlem
lighten-ups avatar
Se det från den ljusa sidan - du hade nog ändå inte kommit in med de betygen du har, och på våren är det ju enklare att bli antagen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in