2012-08-02, 02:02
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Tvärtom grymt onaturligt för oss som inte har fejsbög och hänger ofta på Flashback.
Och därför ska samtliga Flashbackanvändare anpassa sig efter er...? Försök se det från en annan synvinkel. Vi anpassar vårt språk efter våra erfarenheter. För mig som i princip är lika mycket online på Flashback som jag är på Facebook är det lika naturligt att förkorta FB till Facebook som till Flashback.

Nu tycker jag visserligen att man bör undvika förkortningar så långt som möjligt, just för att undvika förvirring.

PS. Jag hänger inte heller på fejsbög. Kan du inte sluta använda begrepp som jag inte förstår?
Citera
2012-08-02, 02:32
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Och därför ska samtliga Flashbackanvändare anpassa sig efter er...? Försök se det från en annan synvinkel. Vi anpassar vårt språk efter våra erfarenheter. För mig som i princip är lika mycket online på Flashback som jag är på Facebook är det lika naturligt att förkorta FB till Facebook som till Flashback.

Nu tycker jag visserligen att man bör undvika förkortningar så långt som möjligt, just för att undvika förvirring.

PS. Jag hänger inte heller på fejsbög. Kan du inte sluta använda begrepp som jag inte förstår?
Ok, fast på fb (flashback) är fejsbög vedertaget för facebook. Ska sluta dissa.

Du har dock slagit huvudet på den berömda spiken. För dig som delar tiden 50/50 måste det ju bli ett frågetecken varenda gång du ser förkortningen fb. Ska jag vara ärlig så betyder den i de allra flesta fall Flashback här, men i 20% av fallen gör den inte det.

Jobbigt läge. Bara det att förkortningen förekommer frekvent och många funderar både en och två och tre gånger innan det går upp för dem vad som menas. Då vill man gärna ha en bra lösning på problemet, eftersom folk knappast kommer sluta förkorta.
Citera
2012-08-02, 02:42
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ok, fast på fb (flashback) är fejsbög vedertaget för facebook. Ska sluta dissa.

Du har dock slagit huvudet på den berömda spiken. För dig som delar tiden 50/50 måste det ju bli ett frågetecken varenda gång du ser förkortningen fb. Ska jag vara ärlig så betyder den i de allra flesta fall Flashback här, men i 20% av fallen gör den inte det.

Jobbigt läge. Bara det att förkortningen förekommer frekvent och många funderar både en och två och tre gånger innan det går upp för dem vad som menas. Då vill man gärna ha en bra lösning på problemet, eftersom folk knappast kommer sluta förkorta.
Jag förstår hur du menar. Oftast kan man ju beroende på kontexten utläsa vad som menas men i de fall där man inte kan förstå så tycker jag att det bästa är att fråga. Sånt här tycker jag helt enkelt inte att man behöver regler för, när lösningen är så väldigt enkel.
Citera
2012-08-02, 02:51
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jag förstår hur du menar. Oftast kan man ju beroende på kontexten utläsa vad som menas men i de fall där man inte kan förstå så tycker jag att det bästa är att fråga. Sånt här tycker jag helt enkelt inte att man behöver regler för, när lösningen är så väldigt enkel.
Ja, lösningen är svinenkel om alla på fb inser var de är och slutar tro att alla är desto mer på facebook.
Eller så får jag fortsätta att få ont i klickfingret och så är problemet olöst.

Antar att det vore samma sak som att införa regler mot sär skrivning.
Dock vore det en idé med en liten snäll uppmaning på regelsidan, eftersom det ju bara är just den här förkortningen som förväxlas.
Citera
2012-08-02, 09:25
Medlem
ojns avatar
Citat:
Går det att göra en liten ordlista bland reglerna?
Går det att göra någonting?
Nej.

QED.
Citera
2014-06-29, 13:58
Medlem
Brokenbacks avatar
Blir tokig på alla dessa förkortningar som gör inlägger svåra att läsa. Det är inte Twitter med max antal tecken till förfogande.

Ex:
lr ska tydligen vara eller. När jag gick i skolan förkortades det el.
Tsm?
Ff: författare, fortfarande?
Fb: Facebook, Flashback?
Finns massor av fler konstiga förkortningar.

Varför är det så svårt att skriva ut hela orden? Är författaren osäker på stavningen? Eller är jag bara gammal?
Citera
2014-06-29, 14:30
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Varför är det så svårt att skriva ut hela orden? Är författaren osäker på stavningen? Eller är jag bara gammal?
Det är förmodligen ett resultat av skolans förfall. Peter Kadhammar skrev om att inom reklambranschen har man numera svårt att hitta medarbetare som kan skriva en sammanhängande text längre än fem meningar. Ungdomar kommunicerar idag via SMS och det språket verkar följa med även när man skriver i andra sammanhang.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article18923022.ab
Citera
2014-06-29, 15:36
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Blir tokig på alla dessa förkortningar som gör inlägger svåra att läsa. Det är inte Twitter med max antal tecken till förfogande.

Ex:
lr ska tydligen vara eller. När jag gick i skolan förkortades det el.
Tsm?
Ff: författare, fortfarande?
Fb: Facebook, Flashback?
Finns massor av fler konstiga förkortningar.

Problemet är att den yngre generationen våldtar det svenska språket med SMS förkortningar. Jag har slutat svara på SMS som inte är skrivna korrekt, och likaså om någon använder sådant språk här så undviker jag mångt och mycket att svara på det inlägget om jag inte är tvungen (e.g. direkt citat av mitt inlägg som kräver svar).

Tsm ska visst betyda tillsammans.
Citera
2014-07-02, 13:30
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doeiaids
En lösning skulle väl faktiskt vara att bara skriva Flashback i sin helhet. Har folk verkligen så bråttom?
Är nog en bättre lösning att FB används som förkortning för Flashback medan dom som menar Facebook, försäkringsbolag etc. skriver i klartext.
Citera
2014-07-03, 10:32
Medlem
Nu när vi ändå är i farten så är den enda logiska förkortningen F då Flashback är just ett ord medan Facebook är två då man inte skriver ihop i engelskan.

Annars finns andra tänkbara lösningar på ts problem: FlBa och FaBo kanske? Katten och boken?

I nio av tio fall går det att utläsa av kontexten vad som menas. I det tionde är språket så misshandlat att man kanske lägga till användaren på sin "ignore"-lista.

Fejsbög är förövrigt inte vedertaget.
Citera
2014-07-03, 17:30
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Nu när vi ändå är i farten så är den enda logiska förkortningen F då Flashback är just ett ord medan Facebook är två då man inte skriver ihop i engelskan.

Annars finns andra tänkbara lösningar på ts problem: FlBa och FaBo kanske? Katten och boken?

I nio av tio fall går det att utläsa av kontexten vad som menas. I det tionde är språket så misshandlat att man kanske lägga till användaren på sin "ignore"-lista.

Fejsbög är förövrigt inte vedertaget.
Hur tänker du nu? Som jag ser det är både Flashback och Facebook ett ord. Visserligen sammansatt av två delar som båda är ord på egna ben.

För övrigt så menar jag alltid Flashback när jag skriver FB. FB är äldre än Facebook och jag har förkortat det så länge jag kan minnas.
Citera
2014-07-03, 17:39
Medlem
rockandrollas avatar
Enkelt FB=Flashback fb=facebook
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto