2014-07-03, 12:40
Medlem
Kanske har detta varit uppe för diskussion tidigare men jag måste ändå fråga:
vad är egentligen en jude? Googlar man står det:
Judar är en etno-religiös grupp som har spridits över världen från det område öster om Medelhavet som benämns Kanaan, Palestina eller Israel. Enligt i huvudsak ortodox judisk religiös (halachisk) tradition är en jude någon som fötts av en judisk mor eller konverterat för en erkänd rabbin.

Alltså är det både ett folkslag och en religion!?! Men så vitt jag vet är inte alla födda i staten Israel judar? Och om ett barn föds av judiska föräldrar (frågan är också om föräldrarna är troende judar eller bara födda i landet?) och barnet avsäger sig den judiska tron, är barnet fortfarande jude?

Och vad är en semit egentligen? Antisemitism är ju religiös förföljelse av judar men ordet semit är namnet på ursprungsbefolkningen i Palestina och områdena däromkring.

Så har vi språket. Hebreiska och arameiska är tydligen semitiska språk. Sen har vi Jiddish som uppenbarligen talas av judar bosatt i Europa och grundar sig på högtyska språket men har inslag av hebreiska.

Har funderat hur länge som helst på hur allt hänger ihop men får ingen klar bild av detta konstiga begrepp JUDE.

Nån som kan sprida lite klarhet i det hela?
Citera
2014-07-03, 15:38
Medlem
Om man bortser från inlägget innan vars skapare uppenbarligen inte vet mer om judar än de fördomar han plockat upp så kan man konstatera att judar är ett folkslag som knyts samman av sin religion. Har du en judisk mamma så anser andra judar att du är jude. Var du föds spelar ingen roll, du måste inte vara född i israel och alla som föds i israel är inte judar. Spelar heller ingen roll vad pappan har för religion. Är inte tillräckligt insatt för att kommentera om en jude som avsäger sig sin tro fortfarande är jude

Egentligen borde du leta rätt på en rabbin och fråga honom, de brukar inte ha något emot att förklara dessa saker för de som är intresserade.
Citera
2014-07-03, 16:04
Medlem
Apostel Paulus svarar : '..den aer inte jude, som aer det i utvaertes maatto, ej heller aer det omskaerelse, som sker utvaertes paa koettet. Nej, den aer JUDE, som aer det i invaertes maatto, och omskaerelse, en som sker i ANDEN och inte i kraft av bokstaven; och han har sin beroemmelse, inte fraan maenniskor, utan fraan Gud'. Rom. 2 ; 28-29.
Citera
2014-07-03, 16:08
Medlem
korrigering;.... och omskaerelse aer Hjaertats omskaerelse, en som sker i ANDEN....
Citera
2014-07-03, 16:39
Medlem
Apologists avatar
I skolan stod det i religionkunskaps boken att äkta judar går bara genom moderns led. Dvs en jude måste ha en juddina till mor.

I USA finns det en massa som kallar sig judar men egentligen inte är det, bara morfar eller längre avlägsna släktingar var judar. Så amerikanska judar tar jag med en klackspark, de är inte äkta.
Citera
2014-07-03, 18:40
Medlem
studentrolands avatar
Bra fråga... och signaturen "Frispel 2" gav ett i mitt tycke bra svar..."en jude är en människa som tillhör ett folk som knyts samman av sin religion"...denna formulering gör att jag kan särskilja det judiska folket från andra folk, t.ex. alla folk som knyts samman av sin statstillhörighet (svenskar, norrmän, danskar, amerikaner, israeler, kineser etc.) eller de folk som knyts samman av en hegemoniskt dominerad men ännu inte bortglömd nationell samhörighet, s.k. territorielösa folk, t.ex. kurder och romer, eller nationella minoriteter som t.ex. samer och aboriginer...att man måste ha en äkta judinna till mor för att på riktigt "platsa" bland de på detta sätt av Jahve utvalda människor som (i bästa fall?) har friheten att välja om de vill fortsätta att betrakta sig själva som judar eller inte, stämmer som jag ser det även med resultatet av denna undersökning, där det framgår att tillhörigheten till ett "folk" även är kulturellt och genetiskt betingat i tillägg till religiöst... så, på flera olika grunder kan en enskild människa alltså anses, och/eller själv anse sig, tillhöra ett folk, och bland judarna själva går tydligen åsikterna även isär om vem som egentligen skall betraktas som en jude...och till yttermera visso kan begreppet "folk" även brytas ned till att betyda endast en "krigsskara, okänt antal", så när det kommer till frågor som inbegriper religion, som t.ex. trådskaparens fråga, så handlar svaret som alltid om vad man själv tror... ...själv kan jag således inte påstå att jag tillhör något annat "folk" än "Svenskar", möjligen "Européer" sedan Sverige gick med i EU, även om begrepp som "Skandinav" eller "Världsmedborgare" kan vara lämpliga ibland...begreppet "Dalmas" är ju förstås en medfödd självklarhet, inte allom förunnat... ..."Musiker" kanske inte är att betrakta som ett sammanhållet folk lika lite som "Människor" är det, ty eftersom begreppet "folk" uppenbarligen härleds ur ordet "fulka" (krigsskara, okänt antal), så bör folktillhörigheten rimligen även inbegripa någon form av våldsutövning...

Ett begrepp som "Skandinavisk bärsärk" lär väl knappast (längre?) kunna betraktas som ett specifikt folkslag... ....?
ämnet är även diskuterat här...
Senast redigerad av studentroland 2014-07-03 kl. 19:18.
Citera
2014-07-03, 21:13
Medlem
studentrolands avatar
Som sagt...
Citat:
när det kommer till frågor som inbegriper religion, som t.ex. trådskaparens fråga, så handlar svaret som alltid om vad man själv tror
Själv tror jag att The Franklin Prophecy utgör en s.k. antisemitic canard, d.v.s. ett slags mentalt lurendrejeri som grundar sig i okunskap (a.k.a. lost wisdom) och brist på nyfikenhet...
Själv känner jag mig ändå i vissa situationer som om jag har lite av neandertalare i mig, på gott och ont... , dessvärre...
Senast redigerad av studentroland 2014-07-03 kl. 21:29.
Citera
2014-07-03, 21:18
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
I skolan stod det i religionkunskaps boken att äkta judar går bara genom moderns led. Dvs en jude måste ha en juddina till mor.

I USA finns det en massa som kallar sig judar men egentligen inte är det, bara morfar eller längre avlägsna släktingar var judar. Så amerikanska judar tar jag med en klackspark, de är inte äkta.

Tycker du inte att det är en lite väl grov generalisering?

Det finns ju många fler "rena" judar i USA än vad det gör i Israel...

Till TS:
Eftersom staten Israel inte funnits särskilt länge (Historiskt sett.) så är det självklart att alla judar inte föds/fötts där.
Citera
2014-07-04, 02:04
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Tycker du inte att det är en lite väl grov generalisering?

Det finns ju många fler "rena" judar i USA än vad det gör i Israel...

Till TS:
Eftersom staten Israel inte funnits särskilt länge (Historiskt sett.) så är det självklart att alla judar inte föds/fötts där.

Gamla Testamentet var noga med att inte Judarna beblandade sig med andra folkslag.

Ett folk som bevisligen inte är Judar men kallar sig för Judar är Edomiter. Tex är Rothchilds familjen det.

Vad gäller amerikaner är många av dem Edomiter och de flesta är uppblandade med andra nationaliteter. Uteslutande har nästan ingen en Judisk mor i rakt nedstigande led.

Vad menar du med "rena" judar?

Tror det finns mer "rena" judar i Afrika än det finns i USA.
Citera
2014-07-04, 02:40
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ett folk som bevisligen inte är Judar men kallar sig för Judar är Edomiter. Tex är Rothchilds familjen det.

Med tanke på att "äkta judar" anses vara sådana som fötts av en judisk mor, kommer vi här in på själva grunden till judendomen, eftersom edomiternas stamfar Esau enligt Bibeln var bror till Israeliternas/Judarnas stamfar Jakob... ingen av dem var således "äkta jude", eftersom deras mor Rebecka inte var judinna... om det i denna belysning är meningsfullt att argumentera till förmån för "äkta judar" gentemot "edomiter" ser jag som tveksamt, eftersom Jakob, uppenbarligen med stöd av sin mor lyckades tillskansa sig arvet efter sin halvblinde far genom lurendrejeri gentemot den tidens sedvänja att den förstfödde sonen (Esau) skulle ärva allt (jämför odalrätten i Norden).
En dylik religiös rättshaveristisk hårklyveri-argumentation framstår för mig som ett försvar för lurendrejeri och läggande av "försåt" och "fällor", vilket namnet Rebecka enligt Wikipedia-artikeln antyder, en argumentation vilken i mitt tycke verkar befrämja fördomsfullhet och "antisemitism", snarare än att klargöra sammanhangen mellan begreppet "Jude" och andra begrepp...huruvida man är "ren" eller "äkta" beror i sammanhanget på vilken tvillingbror av de båda hedningarna Jakob eller Esau som man personligen favoriserar, som jag ser det...
Senast redigerad av studentroland 2014-07-04 kl. 02:51.
Citera
2014-07-04, 02:43
Medlem
thewellovedones avatar
En jude är en person som är född av en judisk moder oavsett vad fadern är eller en person som har konverterat till judendomen, det vill säga; gamla testamentets religion. Så enkelt är det.

Vad det någonting mer!?
Citera
2014-07-04, 02:58
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Helst inte...

Jag är jude själv medlem i Malmö judiska församling så jag borde veta, eller hur
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in