Bra fråga... och signaturen "Frispel 2" gav ett i mitt tycke bra svar..."
en jude är en människa som tillhör ett folk som knyts samman av sin religion"...denna formulering gör att jag kan särskilja det judiska folket från andra folk, t.ex. alla folk som knyts samman av sin statstillhörighet (svenskar, norrmän, danskar, amerikaner, israeler, kineser etc.) eller de folk som knyts samman av en
hegemoniskt dominerad men ännu inte bortglömd nationell samhörighet, s.k. territorielösa folk, t.ex. kurder och romer, eller
nationella minoriteter som t.ex. samer och aboriginer...att man måste ha en äkta judinna till mor för att på riktigt "platsa" bland de på detta sätt av
Jahve utvalda människor som (i bästa fall?) har friheten att välja om de vill fortsätta att betrakta sig själva som judar eller inte, stämmer som jag ser det även med resultatet av
denna undersökning, där det framgår att tillhörigheten till ett "folk" även är kulturellt och genetiskt betingat i tillägg till religiöst... så, på flera olika grunder kan en enskild människa alltså anses, och/eller själv anse sig, tillhöra ett folk, och
bland judarna själva går tydligen åsikterna även isär om vem som
egentligen skall betraktas som en jude...och till yttermera visso kan begreppet
"folk" även brytas ned till att betyda endast en "krigsskara, okänt antal", så när det kommer till frågor som inbegriper religion, som t.ex. trådskaparens fråga, så handlar svaret som alltid om vad man själv tror...

...själv kan jag således inte påstå att jag tillhör något annat "folk" än "Svenskar", möjligen "Européer" sedan Sverige gick med i EU, även om begrepp som "Skandinav" eller "Världsmedborgare" kan vara lämpliga ibland...begreppet "Dalmas" är ju förstås en medfödd självklarhet, inte allom förunnat...

..."Musiker" kanske inte är att betrakta som ett sammanhållet folk lika lite som "Människor" är det, ty eftersom begreppet "folk" uppenbarligen härleds ur ordet "fulka" (krigsskara, okänt antal), så bör folktillhörigheten rimligen även inbegripa någon form av våldsutövning...
Ett begrepp som "Skandinavisk bärsärk" lär väl knappast (längre?) kunna betraktas som ett specifikt folkslag...

....?
ämnet är även diskuterat
här...