Citat:
Då har jag 3 frågor till dig:
1) Vem går upp innan 05:30 på morgonen för att hämta kvarglömda saker hos ett ex, ett ex som man dessutom vet inte kommer att vara hemma och man då inte kan komma in?
2) Vem tar med sig en hammare för att hämta saker man glömt hos ett ex?
3) Hur är din teori att Jonna kommit in i lägenheten för att hämta sakerna?
Det har av aftonbladets poliskälla framkommit att Jonna efter att ha dödat/misshandlat/dräpt Lovisa stal nycklar både till Lovisas bil och till lägenheten för att kunna låsa om sig.
1) Vem går upp innan 05:30 på morgonen för att hämta kvarglömda saker hos ett ex, ett ex som man dessutom vet inte kommer att vara hemma och man då inte kan komma in?
2) Vem tar med sig en hammare för att hämta saker man glömt hos ett ex?
3) Hur är din teori att Jonna kommit in i lägenheten för att hämta sakerna?
Det har av aftonbladets poliskälla framkommit att Jonna efter att ha dödat/misshandlat/dräpt Lovisa stal nycklar både till Lovisas bil och till lägenheten för att kunna låsa om sig.
1. Hon känner till hans arbetstider och när han inte kommer att vara hemma. Han kanske slutar arbetet före henne, så då återstår det bara att gå någon gång på morgonen. Hon är hästtjej, så kanske är hon van att gå upp tidigt för att åka till stallet osv. Hon jobbade även senare på dagen, så hon ville kanske få det överstökat så fort som möjligt. Kan också vara så att hon haft ångest över att åka till JA:s lägenhet så hon har inte kunnat sova. Jag tycker också det låter hemskt tidigt men folk har olika dygnsrytmer. Om man jobbar natt och så kan den dessutom vara lite hur som helst. Ibland när jag jobbade natt för ett par år sedan så vände jag helt upp och ned på allt. Gick och handlade direkt när butikerna öppnade och åt middag på morgonen osv.
2. Hon kan ha tagit med sig hammaren för att ta ned föremål från väggarna tex tavlor eller kanske hon faktiskt tog med sig den för att kunna bryta sig in om dörren hade varit låst. JA kanske hade som vana att låsa ibland och ibland glömma. Ute i mindre byar och på landet så förmodar jag att man inte är lika noga med att låsa dörren. Det kan också vara så att hon tog med sig en hammare för att hon lånat en av JA tidigare och nu så vill hon rensa bort det sista hos sig och hos honom så att de kan gå vidare. Om hammaren tillhör JH eller hennes far så kan det vara så att hon lånat en hammare av JA men slarvat bort den och därför överlämnar en liknande. Hammaren kanske har blivit liggandes länge hemma hos henne och hon glömt bort lånet, så när hon till slut bestämmer sig för att gå vidare så minns hon hammaren och känner att den måste bort. Lite som att bränna fotografier av sitt ex typ.
3. Antingen har dörren varit olåst och hon öppnat dörren och gått in eller så har hon börjat mecka med låset och LL öppnat dörren och frågat vad JH håller på med. Kanske har JH bara av gammal vana ringt på dörren utan att tänka sig för eller så har hon först velat försäkra sig om att ingen annan fanns i lägenheten innan hon gick in/bröt sig in (det hade nog jag gjort). Till sin förvåning öppnar då LL dörren.
...Bråket börjar och LL dör. JH tvingas hitta på någon plan för att komma undan, men allt går åt skogen och hon ger upp.