Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-30, 18:16
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Då har jag 3 frågor till dig:

1) Vem går upp innan 05:30 på morgonen för att hämta kvarglömda saker hos ett ex, ett ex som man dessutom vet inte kommer att vara hemma och man då inte kan komma in?
2) Vem tar med sig en hammare för att hämta saker man glömt hos ett ex?
3) Hur är din teori att Jonna kommit in i lägenheten för att hämta sakerna?

Det har av aftonbladets poliskälla framkommit att Jonna efter att ha dödat/misshandlat/dräpt Lovisa stal nycklar både till Lovisas bil och till lägenheten för att kunna låsa om sig.

1. Hon känner till hans arbetstider och när han inte kommer att vara hemma. Han kanske slutar arbetet före henne, så då återstår det bara att gå någon gång på morgonen. Hon är hästtjej, så kanske är hon van att gå upp tidigt för att åka till stallet osv. Hon jobbade även senare på dagen, så hon ville kanske få det överstökat så fort som möjligt. Kan också vara så att hon haft ångest över att åka till JA:s lägenhet så hon har inte kunnat sova. Jag tycker också det låter hemskt tidigt men folk har olika dygnsrytmer. Om man jobbar natt och så kan den dessutom vara lite hur som helst. Ibland när jag jobbade natt för ett par år sedan så vände jag helt upp och ned på allt. Gick och handlade direkt när butikerna öppnade och åt middag på morgonen osv.

2. Hon kan ha tagit med sig hammaren för att ta ned föremål från väggarna tex tavlor eller kanske hon faktiskt tog med sig den för att kunna bryta sig in om dörren hade varit låst. JA kanske hade som vana att låsa ibland och ibland glömma. Ute i mindre byar och på landet så förmodar jag att man inte är lika noga med att låsa dörren. Det kan också vara så att hon tog med sig en hammare för att hon lånat en av JA tidigare och nu så vill hon rensa bort det sista hos sig och hos honom så att de kan gå vidare. Om hammaren tillhör JH eller hennes far så kan det vara så att hon lånat en hammare av JA men slarvat bort den och därför överlämnar en liknande. Hammaren kanske har blivit liggandes länge hemma hos henne och hon glömt bort lånet, så när hon till slut bestämmer sig för att gå vidare så minns hon hammaren och känner att den måste bort. Lite som att bränna fotografier av sitt ex typ.

3. Antingen har dörren varit olåst och hon öppnat dörren och gått in eller så har hon börjat mecka med låset och LL öppnat dörren och frågat vad JH håller på med. Kanske har JH bara av gammal vana ringt på dörren utan att tänka sig för eller så har hon först velat försäkra sig om att ingen annan fanns i lägenheten innan hon gick in/bröt sig in (det hade nog jag gjort). Till sin förvåning öppnar då LL dörren.

...Bråket börjar och LL dör. JH tvingas hitta på någon plan för att komma undan, men allt går åt skogen och hon ger upp.
Citera
2014-06-30, 18:16
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Du missförstod mig, eller uttryckte jag mig otydligt. Jag försöker igen:

Vilken tidningsuppgift är närmast det verkliga förloppet?

1 - LL slogs ned/medvetslös omedelbart.

––– Alternativt –––

2 - Det skreks och bråkades i 20 minuter.

*Detta bör väl vara viktigt då uppsåtet skall bedömas*.

Självklart är det så.. Men Quarrel är inte heller fel ute. Ni pekar förmodligen på dom två
enskilt viktigaste bitarna i händelseförloppet.
Citera
2014-06-30, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Kan nog räcka med de skador som uppstått i samband med styckningen.
Tänk dig att försöka stycka en människa med såg, kökskniv och hammare. Hon måste ha slitit och sluntit och haft sig. Slabbigt värre har det säkerligen varit då kroppen även var nyligen avliden och blod och andra kroppsvätskor ännu inte haft tid att "sätta sig".

Det framgår ingenstans att hon använt hammaren vid själva styckningen men visst kan säkert stämma.

Okej, jag tänker mig det du säger: Sträck vänster arm ut längs med golvet, börja med att såga och använd sen kniven för att slita loss senor osv. Hammaren kan du ha om du behöver krossa ben t ex för att underlätta att komma igenom.

Sannolikt väldigt slabbigt, en syn som måste förfölja en resten av livet kan jag tänka mig.,
Citera
2014-06-30, 18:18
Medlem
till Guardian Angel

Har det ngn betydelse "hur mycket JH har styckat"?
JH har styckat kroppen för att få plats med dessa i plastpåsar för att kunna bära ner dessa plastpåsar till den väntande bilen. Styckning som styckning. Transportstyckning är det i alla fall fråga om.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Du missförstod mig, eller uttryckte jag mig otydligt. Jag försöker igen:

Vilken tidningsuppgift är närmast det verkliga förloppet?

1 - LL slogs ned/medvetslös omedelbart.

––– Alternativt –––

2 - Det skreks och bråkades i 20 minuter.

Detta bör väl vara viktigt då uppsåtet skall bedömas.
Detta är det tredje alternativet: http://www.expressen.se/nyheter/kvinnan-slogs-ihjal---med-en-hammare/
Citat:
Den 22-åriga kvinnan gjorde sig i ordning i badrummet.
Då tros den svartsjuka hästtjejen ha tagit sig in i bostaden och gått till attack med en hammare.
Det låter som om LH smög in i lägenheten och slog till LL, inte att LL öppnade dörren.

Om LL levde men var döende när JH gick, går det inte att hävda misshandel och vållande, det bör betraktas som likgiltighetsuppsåt. Det är en annan sak om LL var död.
Citera
Medlem
John-Waynes avatar
Citat:
Ska man gå efter aftonbladets poliskälla är detta inte så sannolikt då han uppger att Jonna sagt att allting skedde i hallen innanför dörren.
Jag hävdar inte att hon hann till köket, utan att hon vände för att ta sig till köket och då får ett slag i bakhuvudet.
Men som jag sagt, detta är min spekulation om man utgår från att grannar hört väsen i lägenheten i 20 minuter innan det blev tyst.
Citera
2014-06-30, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Att det skrek och bråkades i 20 minuter har jag inte läst. Det var skrik och väsen i 20 minuter, viss skillnad eftersom det kan ha varit GM som väsnades.

Att hon hämtade kniv talar mer för att hon ville försäkra sig om att offret verkligen skulle dö.

Att hon lade kroppsdelarna i plastkassar gör att man undrar hur mycket hon har styckat.

Körde hon likdelarna i LL:s bil eller pappans?

Ja, varför skulle hon det. Brukar inte tjejer vilja träffa f.d. och hämtar de "glömda" sakerna just därför.

Någon granne hade sagt att det lät som tjejslagsmål och en massa skrik, samtidigt har poliskällan uppgett till af att när grannarna knackat på dörren så har Jonna och Lovisa befunnit sig i hallen innanför men inte sagt någonting.

Kanske Jonna här håller kniven mot Lovisas hals och "om du säger någonting så"....

Hur skulle Jonna ha kommit in för att hämta sakerna om inte JA var hemma?

Hon körde likdelarna i pappans bil.
Citera
2014-06-30, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
1. Hon känner till hans arbetstider och när han inte kommer att vara hemma. Han kanske slutar arbetet före henne, så då återstår det bara att gå någon gång på morgonen. Hon är hästtjej, så kanske är hon van att gå upp tidigt för att åka till stallet osv. Hon jobbade även senare på dagen, så hon ville kanske få det överstökat så fort som möjligt. Kan också vara så att hon haft ångest över att åka till JA:s lägenhet så hon har inte kunnat sova. Jag tycker också det låter hemskt tidigt men folk har olika dygnsrytmer. Om man jobbar natt och så kan den dessutom vara lite hur som helst. Ibland när jag jobbade natt för ett par år sedan så vände jag helt upp och ned på allt. Gick och handlade direkt när butikerna öppnade och åt middag på morgonen osv.

2. Hon kan ha tagit med sig hammaren för att ta ned föremål från väggarna tex tavlor eller kanske hon faktiskt tog med sig den för att kunna bryta sig in om dörren hade varit låst. JA kanske hade som vana att låsa ibland och ibland glömma. Ute i mindre byar och på landet så förmodar jag att man inte är lika noga med att låsa dörren. Det kan också vara så att hon tog med sig en hammare för att hon lånat en av JA tidigare och nu så vill hon rensa bort det sista hos sig och hos honom så att de kan gå vidare. Om hammaren tillhör JH eller hennes far så kan det vara så att hon lånat en hammare av JA men slarvat bort den och därför överlämnar en liknande. Hammaren kanske har blivit liggandes länge hemma hos henne och hon glömt bort lånet, så när hon till slut bestämmer sig för att gå vidare så minns hon hammaren och känner att den måste bort. Lite som att bränna fotografier av sitt ex typ.

3. Antingen har dörren varit olåst och hon öppnat dörren och gått in eller så har hon börjat mecka med låset och LL öppnat dörren och frågat vad JH håller på med. Kanske har JH bara av gammal vana ringt på dörren utan att tänka sig för eller så har hon först velat försäkra sig om att ingen annan fanns i lägenheten innan hon gick in/bröt sig in (det hade nog jag gjort). Till sin förvåning öppnar då LL dörren.

...Bråket börjar och LL dör. JH tvingas hitta på någon plan för att komma undan, men allt går åt skogen och hon ger upp.

Eller så är det helt enkelt så som poliskällan uppgett att Jonna väntat i trappan tills Lovisa öppnat dörren och då attackerat henne.

Hon har synts utanför huset vid flera tillfällen tidigare så hon har säkert känt till även när Lovisa drar till jobbet.
Citera
2014-06-30, 18:23
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP

...
Hon kan också hävda att hon ville konfrontera sin rival/prata ut om förhållandet/skrämma LL etc. men blev provocerad/påhoppad/vad-vet-jag och det slutade med en katastrof. ...

Jag har en känsla av att hon på ett tidigt stadium i förhören sanningsenligt berättat om det faktiska händelseförloppet, utan någon baktanke på att listigt hävda förmildrande omständigheter.
(Min fetning)
Senast redigerad av FruGondol 2014-06-30 kl. 18:45.
Citera
2014-06-30, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Detta är det tredje alternativet: http://www.expressen.se/nyheter/kvinnan-slogs-ihjal---med-en-hammare/

Det låter som om LH smög in i lägenheten och slog till LL, inte att LL öppnade dörren.

Om LL levde men var döende när JH gick, går det inte att hävda misshandel och vållande, det bör betraktas som likgiltighetsuppsåt. Det är en annan sak om LL var död.

Den tredje versionen har jag endast sett i den artikeln du hänvisar till, de andra har jag sett fler gånger.

Poliskällan berättar också att Jonna nämnt grannarna som knackar på dörren och säger då att Jonna och Lovisa varit i hallen precis innanför dörren och knäpptysta. Kanske Jonna då håller kniven mot Lovisas hals och "säger du någonting så"..

Strax där efter vad jag har uppfattat det som så hörs det där gälla hjärtskärande skriket som en granne sa gick genom väggar och "jag aldrig kommer att glömma". Min tanke är att det är när Jonna avslutar det hela.
Citera
2014-06-30, 18:26
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Frågan är hur hon vanställt huvudet.

Säkert bara slag med hammaren som uppkom innan styckningen. Det kan hända att JH även försökt såga av huvudet också men att hon gav upp för att det var för svårt (rent fysiskt eller psykiskt). Jag skulle gissa på att det är den svåraste biten av kapa av då det blir för personligt. Att kapa ben och armar kan kanske jämföras med att stycka ett djur. Om ögonen på LL var öppna och JH inte kom på att täcka för huvudet med tex en påse så blir det nog bara för mycket att orka titta på.... även om man hatar personen.
Citera
2014-06-30, 18:28
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Eller så är det helt enkelt så som poliskällan uppgett att Jonna väntat i trappan tills Lovisa öppnat dörren och då attackerat henne.

Hon har synts utanför huset vid flera tillfällen tidigare så hon har säkert känt till även när Lovisa drar till jobbet.

Men om det hela är planerat så blir det ännu fler frågetecken tycker jag. Speciellt om det var planerat mord för då borde JH ha haft en tydligare plan om vad hon skulle göra med kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in