Flashback bygger pepparkakshus!
2014-01-23, 15:16
Läser på bacardis hemsida att en äkta Cuba Libre "måste" vara gjord på bacardi-rom, annars är det bara en rom & cola. Sant eller bara marketing bullshit?

Citat:
You don't have to be a genius to make a Cuba Libre. It's one of the easiest cocktails to make, but you've got to do it properly. Now a lot of people might throw any old rum and any old cola into a glass and call it a Cuba Libre. No, that's a rum-and-coke. The Cuba Libre requires BACARDÍ rum and Coca Cola™ with ice and a wedge of fresh lime. Why? Because that's how an original Cuba Libre has always been made – at least since 1900, when American soldiers on Neptuno Street, Havana, first persuaded a barman to mix his precious BACARDÍ rum with their tasty new beverage called Coca Cola™.
Citera
2014-06-02, 22:01
Medlem
Det är väldigt mycket captain här inne. Rekommenderar verkligen alla att pröva något annat för att märka skillnaden, även om jag själv kan uppskatta spiced gold också. Börja t.ex. med Havana Clubs sjuåriga, tror den ligger runt 300:- på bolaget, klart värt det. Eller kliv upp till Ron Zacapa 23 för 600:-
den är riktigt riktigt bra att göra att göra Cuba Libre på! Och pressad lime är personligen ett måste
Citera
2014-06-02, 22:37
Medlem
Hur är det med fincola? Använder ni alla vanlig coca cola?

Någon som smakat Puma cola i en Cuba Libre?:
http://www.fulcola.com/fincola
Citera
2014-06-12, 22:54
Medlem
Lecros avatar
Jag vet inte varför men om det är sommar så vill jag ha min rom och cola med mörk rom, och på vintern med ljus rom.
Citera
2014-06-14, 18:43
Medlem
RagGAnoFs avatar
Tycker plantation passar väldigt bra i rom och cola.

Så plantation rum,ganska mycke is, en lime klyfta och vanlig cola. Rc om man vill va lite nostalgisk.
Citera
2014-06-14, 23:29
Medlem
muntiis avatar
Har bara testat Captain Morgan Spiced Gold + cola = mycket god. Sen även någon Bacardi Black(?) + cola = inte lika god alls
Citera
2014-06-15, 00:10
Medlem
CaptainFreedoms avatar
För min egen del tycker jag att den verkliga magin uppstår när man är generös med limejuicen. Jag pressar minst en halv och ibland en hel lime i drinken för att få lite fräschör och ett surt bett.
Citera
2014-06-15, 00:35
Medlem
FreddeDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnslaveThemAll!
Läser på bacardis hemsida att en äkta Cuba Libre "måste" vara gjord på bacardi-rom, annars är det bara en rom & cola. Sant eller bara marketing bullshit?

Det ska vara kubansk rom för att det ska bli en Cuba libre. Bacardi grundades förvisso på Kuba men flydde därifrån vid revolutionen så jag ser inte bacardi som kubanskt. Och så smakar bacardi skit.
Havana Club anejo blanco är en prisvärd rom som passar perfekt till Cuba libre. 245 spänn har jag för mig och den är tusen gånger bättre än bacardi.
Citera
2014-06-15, 00:58
Medlem
bdbdbdbds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muntii
Har bara testat Captain Morgan Spiced Gold + cola = mycket god. Sen även någon Bacardi Black(?) + cola = inte lika god alls

Båda dessa är helt ok.

Duger i krig
Citera
2014-06-15, 01:51
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreddeD
Det ska vara kubansk rom för att det ska bli en Cuba libre. Bacardi grundades förvisso på Kuba men flydde därifrån vid revolutionen så jag ser inte bacardi som kubanskt. Och så smakar bacardi skit.
Havana Club anejo blanco är en prisvärd rom som passar perfekt till Cuba libre. 245 spänn har jag för mig och den är tusen gånger bättre än bacardi.

Fast bensin är rent av bättre än barcardi, prövade köpa mig en flaska och måste säga att det är ett rävgift utan dess like.
Havana club funkar, men skulle heldre lägga på ett par tior för en som sagt plantation eller angostura.
Citera
2014-06-15, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
Fast bensin är rent av bättre än barcardi, prövade köpa mig en flaska och måste säga att det är ett rävgift utan dess like.
Havana club funkar, men skulle heldre lägga på ett par tior för en som sagt plantation eller angostura.

Ja, jag har aldrig fattat det där med bacardi. Det är som en masspsykos där annars vettiga människor totalt missar att bacardi har en motbjudande kemisk smak som skär rakt igenom allt man blandar den med. Det är i särklass den sämsta romen jag stött på, ändå verkar den ha hög status i mångas ögon.
Citera
2014-06-29, 20:52
Vilken gör sig bäst i en Cuba Libre, Havana Club Especial eller Reserva? Tänkte testa en mörkare sort nu när jag kört med Blanco ett tag. Tack på förhand!

Edit: Äsch. Kör på Reserva.
Senast redigerad av EnslaveThemAll! 2014-06-29 kl. 21:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in