Citat:
Ursprungligen postat av
Aegishjalmr
SvP för fram meritokrati och mer direktdemokrati som alternativ till den eländiga parlamentarismen. Jag tycker inte man behöver låsa sig vid några detaljerade lösningar i det här läget utan istället pedagogiskt förklara varför professionella organisationer som företag alltid är meritokratiska och har tydliga hierarkier.
Detta uttrycker Platon i Res Publica. Så vill jag tolka partiets inställning,
Citat:
Tänk dig således nu ett fartyg eller en hel fartygsflotta. Kaptenen är större och starkare än besättningen, men han är något döv och är likaledes en smula närsynt, och hans kunskap i navigation är något i samma väg. Sjömännen äro sinsemellan oense om vem som bör ta befälet; var och en tror, att han bör styra, ehuru ingen någonsin har lärt sig konsten eller kan peka på någon, som varit hans lärare, eller nämna någon tid, då han gick i lära. Ja, de påstå ytterligare, att det är en konst, som man ej kan lära, och de äro färdiga att hugga var och en i stycken, som säger motsatsen. Själva trängas de alltid omkring kaptenen och ligga över honom med sina böner, att han måtte lämna rodret åt dem. Om det ibland händer, att det ej blir de själva utan några andra, som få hand med kaptenen, döda de dessa andra eller kasta dem över bord. Och så använda de ett sömnmedel eller ett berusningsmedel eller något annat dylikt på kaptenen och hindra honom därigenom från att föra befälet på skeppet. Sedan hålla de till godo med vad som finns ombord, dricka och förpläga sig. Och seglatsen går, som man kan vänta med sådant folk! Om det är någon, som kan hjälpa dem att komma åt befälet genom att locka eller tvinga kaptenen, prisa de honom och kalla honom sjövan, en duktig styrman och en god skeppare; men andra, som ej kunna detta, klandra de och kalla för odågor. De ha intet begrepp om, vad en verklig kapten vill säga; de veta ej, att en verklig kapten måste studera årets och dygnets tider, himlavalvet, stjärnorna, vindarna och allt annat, som hör till yrket, om han skall kunna styra sitt skepp. Och själva sättet, hur en kapten skall — med eller mot de andras vilja — styra sitt skepp, det tro de ej att man kan få någon skicklighet eller övning i. Om vi nu tänka oss ett fartyg, där förhållandena äro dylika, — tror du ej då, att sjömännen där skola kalla en verklig kapten för stjärnkikare, skrävlare, odåga?