2014-06-28, 10:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrP
Sossarna är verkligen värdelösa. Och nu pratar jag inte politik, utan rent hur de för fram sina åsikter och driver en kampanj.
S försöker imitera M samtidigt som man skall stryka vänsterfalangen medhårs och göra LO sidan nöjd, helt omöjligt med andra ord. S blir otydliga och saknar en tydlig politik.
2014-06-28, 11:10
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
S försöker imitera M samtidigt som man skall stryka vänsterfalangen medhårs och göra LO sidan nöjd, helt omöjligt med andra ord. S blir otydliga och saknar en tydlig politik.

Tja vad skall man då säga om övriga partier?

Hur du fick ihop det där med att S imiterar M är för mig en stor gåta. Ingen vill imitera kräftgången som M sysslar med och ännu mindre deras politik.
Det är bara att konstatera att Stefvan Löven blir ny statsminister och den enda spänningen är väl hur det skall gå för KD och Centern.
2014-06-28, 11:51
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Tja vad skall man då säga om övriga partier?

Hur du fick ihop det där med att S imiterar M är för mig en stor gåta. Ingen vill imitera kräftgången som M sysslar med och ännu mindre deras politik.
Det är bara att konstatera att Stefvan Löven blir ny statsminister och den enda spänningen är väl hur det skall gå för KD och Centern.
Att SL blir statsminister verkar mycket troligt, ja. Men det finns mer spännande än huruvida KD och C klarar tröskeln. T ex blir det intressant att se om FI kommer in. Vidare kan regeringsbildningen bli knepig och mycket intressant. Sittande minoritetsregering representerar faktiskt hela 49% av rösterna. Den mest troliga regeringen i september som jag ser det blir S+MP. Men S+MP har i de senaste opundersökningarna bara runt 43% och det är mycket möjligt att de kommer behöva stöd av två partier (V och FI) för att driva sin politik. Det lär bli mycket rörigar än vad vid vi är vana vid i internationellt sett mycket regeringsstabila Sverige.
2014-06-28, 12:04
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Att SL blir statsminister verkar mycket troligt, ja. Men det finns mer spännande än huruvida KD och C klarar tröskeln. T ex blir det intressant att se om FI kommer in. Vidare kan regeringsbildningen bli knepig och mycket intressant. Sittande minoritetsregering representerar faktiskt hela 49% av rösterna. Den mest troliga regeringen i september som jag ser det blir S+MP. Men S+MP har i de senaste opundersökningarna bara runt 43% och det är mycket möjligt att de kommer behöva stöd av två partier (V och FI) för att driva sin politik. Det lär bli mycket rörigar än vad vid vi är vana vid i internationellt sett mycket regeringsstabila Sverige.
S och MP känns som det mest troliga och att vi har en minoritetsregering är inget ovanligt, de kommer att få stöd av alla icke-allianspartier, som det största blocket, det är jag övertygad om.

SD, V och eventuellt F! kommer givetvis att stötta/lägga ner sina röster vid majoriteten av omröstningarna och på så sätt möjliggöra en regering. Tror inte det kommer bli speciellt rörigt, kommer bli precis som för den nu sittande regeringen att de kan komma åka på nån snyting här och där i några viktiga frågor.

Däremot tror jag sosseväljare kommer att bli oerhört besvikna när de inser att de guld och gröna skogar de hoppats på inte infrias. Det blir de oavsett eftersom Stefan i regering måste ta lövet från munnen och då tala om vad de vill göra.
2014-06-28, 12:18
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
SD, V och eventuellt F! kommer givetvis att stötta/lägga ner sina röster vid majoriteten av omröstningarna och på så sätt möjliggöra en regering.
Det kravs att en majoritet rostar mot sittande regering, for att regeringfragan overhuvudtaget ska vackas. Jag tvivlar pa att SD kommer att aktivt rosta for en vansterregering. De kommer att lagga ned rosterna.

V och F! och MP lar daremot rosta mot borgarna, och sen ar de tvingade att valja mellan att rosta for nylval eller rosta for en socialdemokratisk minoritetsregering. Sossarna kommer att regera ensamma. De vet att de ar det minst daliga alternativet for VPK, MP, F! jamfort med fortsatt borgerlig regering. Darfor kan VPK, MP, F! inte fa naogon regeringspost nu heller, liksom inget vansterparti nagonsin har fatt i nagon soseregering. Det har aldrig hant och kommer inte att handa nu heller. VPK+MP+F! ar passiva stodpartier som stodjer allting som sossarna bestammer, darfor att det atminstone i deras egen propaganda heter att det borgarna gor ar annu samre.

Svensk valkampanj har budskapet:
Rosta pa det daliga, annars blir det annu samre!
Forsamring i bara lite snabbare takt an hittills, ar det vinnande valloftet.

Sossarna kommer att fortsatta exakt samma politik som alliansregeringen har fort och de kommer att gora sa med villkorslost stod av de ovriga vansterpartierna i Riksdagen. Alliansen var f.o. iden och genomforandet av exakt samma politik som Goran Persson bedrivit. Sverige 2018 komemr att regeras pa exakt samma satt som Sverige 1994. Under ett kvartssekel sa hander det ju anda ingenting inom teknologi, ekonomi ochsamhalle sa det finns ingen anlending for staten att forandra nagonting under sa korta perider (eller sa ar staten bara sa likstel att den inte klarar av att mota ens de mest akuta behoven av anpassning).
Senast redigerad av Fri 2014-06-28 kl. 12:23.
2014-06-28, 12:42
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det kravs att en majoritet rostar mot sittande regering, for att regeringfragan overhuvudtaget ska vackas. Jag tvivlar pa att SD kommer att aktivt rosta for en vansterregering. De kommer att lagga ned rosterna.

V och F! och MP lar daremot rosta mot borgarna, och sen ar de tvingade att valja mellan att rosta for nylval eller rosta for en socialdemokratisk minoritetsregering. Sossarna kommer att regera ensamma. De vet att de ar det minst daliga alternativet for VPK, MP, F! jamfort med fortsatt borgerlig regering. Darfor kan VPK, MP, F! inte fa naogon regeringspost nu heller, liksom inget vansterparti nagonsin har fatt i nagon soseregering. Det har aldrig hant och kommer inte att handa nu heller. VPK+MP+F! ar passiva stodpartier som stodjer allting som sossarna bestammer, darfor att det atminstone i deras egen propaganda heter att det borgarna gor ar annu samre.

Svensk valkampanj har budskapet:
Rosta pa det daliga, annars blir det annu samre!
Forsamring i bara lite snabbare takt an hittills, ar det vinnande valloftet.

Sossarna kommer att fortsatta exakt samma politik som alliansregeringen har fort och de kommer att gora sa med villkorslost stod av de ovriga vansterpartierna i Riksdagen. Alliansen var f.o. iden och genomforandet av exakt samma politik som Goran Persson bedrivit. Sverige 2018 komemr att regeras pa exakt samma satt som Sverige 1994. Under ett kvartssekel sa hander det ju anda ingenting inom teknologi, ekonomi ochsamhalle sa det finns ingen anlending for staten att forandra nagonting under sa korta perider (eller sa ar staten bara sa likstel att den inte klarar av att mota ens de mest akuta behoven av anpassning).
Ja, en S-regering är väl fullt möjlig, men jag tror de släpper in MP också. Vilken typ av politik de kommer föra det vet varken du, eller jag. De klagar på jobbskatteavdrag, RUT-avdrag och gud vet vad som om det vore rena rama harmageddon, men när det kommer till kritan vill de behålla det så de verkar inte helt missnöjda till slut.

Vilken politik de kommer att föra det vet varken du, eller jag, vi kan sitta här och gissa hur mycket vi vill men det är först när de sitter där som vi faktiskt får veta.
2014-06-28, 12:57
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ja, en S-regering är väl fullt möjlig, men jag tror de släpper in MP också. Vilken typ av politik de kommer föra det vet varken du, eller jag.
Det ligger narmare till hands att borgarna tar in MP i sin regering. De har ju redan genomfort regeringspolitik tillsammans och det finns inga tydliga konflikter mellan borgerlig och miljopartistisk ideologi. Fraga moderaterna sjalva i sina valstugor vad de anser om klimatpaniken, sa far du bevis svart pa vitt att M=MP.

JAG vet att sossarna komemr att regera ensamma, utan MP. JAG vet att sossarna komemr att andra annu mindre i borgarnas politik an vad borgarna andrade i sossarnas politik. Statsbudgeten 2015 lar till minst 98% vara identisk med den sista borgerliga statsbudgeten 2014. Slar du vad!

Anledningen till att DU inte vet detta, ar nog att du saknar dels historiskt perspektiv och dels insikt i att politik alltid bara ar att med vald pludnra andras pengar, aldrig att genomfora nagon form av vilja eller ideologi. Att vara politiker, som man oftast arver av sina foraldrar som ocksa var politiker, ar bara ett satt att gora sig sjalv rik. Sant som samhalle eller ideologier ar ingenting som politiker har nagon kjannedom om, eller nagon behov av. De infodda politikerna ar ju politiker hela sina liv oavsett hur folk tror att de rostar om den saken. Och de for alla samma politik i form av att maximera sitt plundringsuttag ur boskapsundersatarna. Sen maste forstas olika idioter luras med olika logner, den ena mer vulgar och falsk an den andra, men allt som idioterna tar att sig av oforstand funkar ju, har den politiska klassen bevisat.
Senast redigerad av Fri 2014-06-28 kl. 13:00.
2014-06-28, 13:14
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Det är faktiskt så att minoritetsregeringar är den vanligaste formen av regeringar i Sverige de senaste 50 åren. Så det ser jag i och för sig inte som något större problem. Däremot har S alldeles för dåligt stöd i nuläget för att kunna driva en kraftfull egen politik. Det kan vara en black om foten men jag hoppas och tror att Miljöpartiet har blivit ett mycket mognare parti och förstår att handskas med sin nya situation.
Den av alliansen förda blockpolitiken har inte varit bra för Sverige utan cementerat en politik som i många frågor inte har stöd hos väljarna. Jag är helt övertygad om att S klarar av situationen som vanligt och ser till att de har betydligt bredare stöd för sina förslag än nuvarande regering innan förslagen skall tas upp i riksdagen. Utan blockpolitiken så finns samarbetsparter att söka i olika partier och därmed få ett större stöd i riksdagen.
2014-06-28, 13:29
Medlem

Märkligt att ni i den här tråden fortsätter envisas med att titta på varje ny OU. Gör det enkelt för er och titta på min signatur. Där hittar ni det färdiga valresultatet.

Allvarligt talat. Mycket möjligt att vi kan ha så många som nio partier i riksdagen, efter höstens val. Men för varje parti som inte når upp till spärren ökar SD:s potential när det gäller att få ett inflytande.

Många veckor kvar till valet och det ska givetvis bli spännande att följa utvecklingen. När ska vi se M under 20-procentssträcket, tror ni?

2014-06-28, 16:05
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det ligger narmare till hands att borgarna tar in MP i sin regering. De har ju redan genomfort regeringspolitik tillsammans och det finns inga tydliga konflikter mellan borgerlig och miljopartistisk ideologi. Fraga moderaterna sjalva i sina valstugor vad de anser om klimatpaniken, sa far du bevis svart pa vitt att M=MP.

JAG vet att sossarna komemr att regera ensamma, utan MP. JAG vet att sossarna komemr att andra annu mindre i borgarnas politik an vad borgarna andrade i sossarnas politik. Statsbudgeten 2015 lar till minst 98% vara identisk med den sista borgerliga statsbudgeten 2014. Slar du vad!

Anledningen till att DU inte vet detta, ar nog att du saknar dels historiskt perspektiv och dels insikt i att politik alltid bara ar att med vald pludnra andras pengar, aldrig att genomfora nagon form av vilja eller ideologi. Att vara politiker, som man oftast arver av sina foraldrar som ocksa var politiker, ar bara ett satt att gora sig sjalv rik. Sant som samhalle eller ideologier ar ingenting som politiker har nagon kjannedom om, eller nagon behov av. De infodda politikerna ar ju politiker hela sina liv oavsett hur folk tror att de rostar om den saken. Och de for alla samma politik i form av att maximera sitt plundringsuttag ur boskapsundersatarna. Sen maste forstas olika idioter luras med olika logner, den ena mer vulgar och falsk an den andra, men allt som idioterna tar att sig av oforstand funkar ju, har den politiska klassen bevisat.
Du slår knut på dig själv när du först argumenterar för att MP är ett stödparti för S och sen sätter M=MP.

Och liksom många andra verkar du tro att alla flashbackare, förutom du själv, är finniga 18-åringar utan något som helst perspektiv. Skulle vara trevligt att om det var så i mitt fall, men sanningen ligger tyvärr, långt därifrån.
2014-06-28, 16:20
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Du slår knut på dig själv när du först argumenterar för att MP är ett stödparti för S och sen sätter M=MP.

Och liksom många andra verkar du tro att alla flashbackare, förutom du själv, är finniga 18-åringar utan något som helst perspektiv. Skulle vara trevligt att om det var så i mitt fall, men sanningen ligger tyvärr, långt därifrån.
Tittar drömskt ut i evigheten.
Jag tänker som du...

1985:
Jag låste aldrig huset..hade någon ärende gick de in och skrev en lapp på köksbordet, hade post-tanten ett paket med postförskott lade hon paketet på bordet och dagen efter lade jag kontanter på samma bord....

I dag:
Alla hus och uthus låsta, larmade och övervakade med webbkamera.

Jag längtar så tillbaka till en tid av förtroende, heder och ära. Gammal som jag är kanske jag aldrig får se det igen...

Vi är på väg åt helvete med expressfart...
2014-06-28, 16:31
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
...och den enda spänningen är väl hur det skall gå för KD och Centern.

Du menar väl enda spänningen blir hur det ska för Sverige med den mycket tunne kärnkraftsmetallaren Löfven i händerna på tillväxtfienderna mp och vpk? Och kanske FI.

Stor cirkus väntar. Synd att den drabbar ett i grunden fint land.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in