Citat:
Ursprungligen postat av
DreamTwister
Sociopat tror jag knappt används alls i Sverige numer. Och återigen är psykopati ingen formell diagnos; det anses inte heller vara något som kan botas.
Antisocial personlighetsstörning är, enligt nuvarande synsätt, den överordnade beskrivningen för ett antal typer av störningar varav en kraftig sådan är sådan är psykopati.
Mycket psykobabbel kanske

Hon gick till jobbet som om ingenting hänt och ingen märkte något. LL var färdigstyckad och redo att begravas senare på kvällen antagligen. Då låg kroppen säkert ute i skogen redan. Hon behövde bara fixa spade, hacka och kalk....
"De smartaste psykopaterna har minst behov av att använda våld för att uppnå sina syften och omvänt, de mest korkade är också mest våldsbenägna.
Och som alltid finns det undantag. Det finns smarta psykopater som är mycket våldsbenägna, men det är de som njuter av våldet, de sadistiska våldsbenägna psykopaterna."
---
Måste väl klassa in henne som en av de dummare psykopaterna om nu inte planen var att ta sig in i fängelse för att uppnå ett okänt mål.
Jag undrar också om hon inte hela tiden sökt ett läge att genomföra och komma undan med ett brott, och inte vilket som helst, utan det måste vara ett mord.
Jag får en bild i huvudet från filmen Fucking Åmål tror jag det var, där en tjej helt utan anledning plötsligt ubrister: "ÅÅÅÅHHH! JAG VILL KNARKA!"
Istället för den tjejen sätter jag JH där som säger "Ååååhh, jag vill styckmörda någon!"
Skillnaden mellan en smart psykopatiskt mördare och en dum psykopatisk mördare är att den förra bara lämnar efter sig en försvunnen person och ingen kropp.
Den verkligt smarta psykopaten låter andra göra jobbet åt honom och låter någon annan få skulden.
---
"Manipulation är ett av de sätt som utgör förutsättningen för psykopaters livsstil och är ett av deras adelsmärke. En psykopat klarar sig inte utan att manipulera."