2014-06-25, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamya
Hur kunde media gå ut med att Amanda "ung kvinna mördad" blivit mördad? Hur kunde snuten koppla det till just mord? Ta reda på fakta innan tack! Stackars Andreas och Emil. Tänk dig selfie att bli utpekad som mördare....
Det sker ju för helvete regelmässigt då en person hittas död under oklara omständigheter?
Anhöriga är oftast de som grips och får sitta anhållna några dagar. Detta är ju standard och händer ett flertal gånger varje år.
Citera
2014-06-25, 06:01
Medlem
Citat:
Hur kunde media gå ut med att Amanda "ung kvinna mördad" blivit mördad? Hur kunde snuten koppla det till just mord?
Media gick från början ut med misstänkt mord, precis som polisen. Som redan påpekats är det ett standardförfarande i liknande fall. Varför t.ex. Aftonblaskan sedan rubricerar det som mord får du nog fråga dem.

Citat:
Ta reda på fakta innan tack!
Ja, det är ju en passande kommentar riktat mot media. De hade nog betydligt mer på fötterna än de här som kastade namn ur sig.

Citat:
Stackars Andreas och Emil. Tänk dig selfie att bli utpekad som mördare....
Ja tänka sig. Hade det inte varit för denna tråden så hade inte den frågan varit aktuell ens. Så rikta den kritiken åt det håll den hör hemma.
Citera
2014-06-25, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Japp. Han fick sitta anhållen i två dygn, trots att det är betydligt troligare att en 63-årig kvinna avlider av sig själv än att en 18-årig kvinna gör det. Och nej, han var inte svart.

Det är betydligt vanligare att den 63-åring kvinna avlider av hjärtattack, hjärnblödning eller cancer än att en 18-åring gör det. Men samtidigt finns naturliga dödsorsaker som är vanligare bland 18-kvinnor än hos 63-åriga. Om Flashbacks medlemmar som kommenterat denna tråd är ''som folk är mest'' så är det inte helt långsökt att fundera huruvida enskilda poliser agerar utifrån sina fördomar avseende hudfärg i fall som detta. Vi får hoppas på att det inte är så.
Citera
2014-06-25, 06:51
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Om det är så att AF berättat en förvirrad historia så förstår jag varför han anhölls. Men vet vi att han har berättat en förvirrad historia.
Nej det vet vi inte men likt förbannat går du på som om polisen har agerat som de gjort p.g.a. AFs hudfärg. Avvakta tills du vet.
Citera
2014-06-25, 08:25
Medlem
Mr.C.M.Burnss avatar
Citat:
Det är betydligt vanligare att den 63-åring kvinna avlider av hjärtattack, hjärnblödning eller cancer än att en 18-åring gör det. Men samtidigt finns naturliga dödsorsaker som är vanligare bland 18-kvinnor än hos 63-åriga. Om Flashbacks medlemmar som kommenterat denna tråd är ''som folk är mest'' så är det inte helt långsökt att fundera huruvida enskilda poliser agerar utifrån sina fördomar avseende hudfärg i fall som detta. Vi får hoppas på att det inte är så.
Mord begås ofta av en partner eller före detta partner. Att inte gripa AF när han befinner sig på dödsplatsen torde vara tjänstefel.
Citera
2014-06-25, 09:34
Medlem
helveteskyrkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ja, stackars AF blev inte bara utpekad som mördare, han blev dessutom kallad halvapa och neger! Tack och lov finns det även förnuftiga människor som du på Flashback. Tack nantale! Önskar att även andra intelligenta och högutbildade här (t.ex. Hamilkar) mer aktivt sa ifrån när diskussionerna på Flashback urartar till rasistiska påhopp på individer som kanske helt är oskyldiga. Liksom inom forskningen är det viktigt att sträva efter objektivitet och god etik.

Jag är väl medveten om att invandrare är överrepresenterade när det gäller våldsbrott. Detta problem är relevant och orsakerna bör inte skjutas under mattan utan diskuteras öppet så vi hittar lösningar. Men gruppstatistik bör inte användas i bedömningen av enskilda individer och enskilda brottsfall för då blir det orättvisa fördomar som kan drabba oskyldiga.

Vi måste kämpa på Flashback BÅDE för yttrandefriheten OCH varje individs rättighet att endast bli bedömd utifrån sina egna gärningar.

Därför är det tråkigt att många ser som sitt främsta och kanske enda mål med trådarna på Flashback att få sina rasistiska fördomar bekräftade. Jag tror denna rasism i mångt och mycket är en rebellisk reaktion på medias politiska korrekthet vilket i sin tur beror på just rädslan för rasism. Detta är en ond cirkel som vi måste försöka ta oss ur.

Du måste också förstå att det finns många på Flashback som inte tycker personer med annan etnicitet än arisk svensk är värda något när de är i sverige. Deras röst måste också få bli hörd, även om jag inte tycker det passar in i ABoK, Juridik osv.

Nu är jag jävligt off topic men hade det inte vart lätt att sätta upp en regel som säger att enbart spekulationer kring ras och hudfärg/etnicitet är bannlysning.
Citera
2014-06-25, 10:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Nej där är vi ense och jag hoppas på din aktiva hjälp i fortsättningen när så sker. Jag blev denna gång bara besviken att du kallade oss som ifrågasatte AFs skuld för "antirasistbrigad" när vi bara efterlyste objektivitet och ville undvika rasistiska påhopp.
Det var specifikt det synnerligen intensiva förnekandet av att AF skulle vara den anhållne som jag störde mig på. Det var väldigt svårt att se det bottna i något annat än "god" rasism. Jag har inget minne av att du skulle ha varit speciellt aktiv idet, men det fanns andra.
Citera
2014-06-25, 11:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det är betydligt vanligare att den 63-åring kvinna avlider av hjärtattack, hjärnblödning eller cancer än att en 18-åring gör det. Men samtidigt finns naturliga dödsorsaker som är vanligare bland 18-kvinnor än hos 63-åriga.
(Bläddrar desperat i medicinkursboken...) Om vi bortser från drogöverdos, som rimligen inte ger de symptomen oavsett drog, vad skulle det vara för naturliga dödsorsaker som dels a) är vanligare hos 18-åringar än hos 63-åringar och b) samtidigt så vanliga att det finns anledning att beakta eventualiteten i en polisutredning?
Citera
2014-06-25, 11:17
Medlem
-DaRude-s avatar
Ur vilka kanaler kom de svåra blödningarna, dvs ur vilka hål?

Det genitala området?
Citera
2014-06-25, 11:29
Medlem
http://na.se/nyheter/nyheter/1.2538775-19-aringens-mamma-berattar-om-mardromsdygnen

AF's mamma berättar.
Citera
2014-06-25, 11:41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nu vet jag inte riktigt vad du avser med behandlingen av honom efteråt, men det är ju rent allmänt välkänt att svensk polis gärna bara släpper folk med en grymtning när de har visat sig ha fel. Ursäkter ingår inte riktigt i programmet.

Ja det var just grymtningen och avsaknad av alla beklaganden samt känslan av att poliserna ändå trodde det var han på något vis (fast främmande DNA på kvinnans kropp visat att det verkligen verkade vara en annan GM som begått mordet). För övrigt ett av de märkligaste fallen i modern, svensk kriminalhistoria tycker jag och utan tvekan en av de mest sjuka och galna mördare vi haft. Hålls förhoppningsvis kvar i psykvården till sin död.
Citera
2014-06-25, 12:14
Medlem
Kan inte smärtstillande i samband med alkohol skapa blödning? Magsår vet jag att det kan orsaka. Men med tanke på att alkohol har varit inblandad kanske det blir en "starkare" reaktion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in