2014-06-24, 15:45
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Neger och president spelade man dock mycket i skolåldern. Ingen som tog illa upp över det.

Hur vet du det, bara för att ingen säger nåt betyder det inte att ingen tar illa upp.
Och säger man nåt är man ju tydligen en "lättkränkt fitta" så det kanske inte är så konstigt att ingen säger nåt?

Citat:
Ursprungligen postat av captengrogg
Finns ju ett kortspel som heter neger och president

Ja, det är samma spel, i trakterna där jag växte upp var dock vinnaren kung istället för president och namnet på spelet hade (antagligen) förkortats till endast neger.
2014-06-24, 15:52
Medlem
AlfaQhards avatar
Jag har för mig att vi spelade "nogger" 07 ute på rasterna,
2014-06-24, 15:53
Medlem
Bultmans avatar
Vi hade en skolbok där spelet förekom och där kallades det för "rutan", troligtvis hade man uppmärksammat vad man kallade spelet och ville verka till en förändring, men jag kommer ihåg att alla elever protesterade högt och sade att det hette nigger så det floppade nog rätt rejält och jag har aldrig hört någon kalla spelet för rutan i något annat sammanhang.
2014-06-24, 15:56
Medlem
xtrftw1337s avatar
När jag var liten så spelade vi något som hette "King-Kong" tror jag.. fyra rutor (en kneckt, en dam, en prins(?) och en kung).
Minns inte hur det var.. men man skulle slå en basketboll i någons ruta. Så skulle personen som hade den rutan fånga bolen och studsa den i en annans ruta. Misslyckades man så "sköts" hela ledet upp ett snäpp mot kungen.
Så förlorade kungen blev han en kneckt.. så damen blev en kung osv osv.

Var något i den stilen iaf.
2014-06-24, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtrftw1337
När jag var liten så spelade vi något som hette "King-Kong" tror jag.. fyra rutor (en kneckt, en dam, en prins(?) och en kung).
Minns inte hur det var.. men man skulle slå en basketboll i någons ruta. Så skulle personen som hade den rutan fånga bolen och studsa den i en annans ruta. Misslyckades man så "sköts" hela ledet upp ett snäpp mot kungen.
Så förlorade kungen blev han en kneckt.. så damen blev en kung osv osv.

Var något i den stilen iaf.

Jag själv lekte aldrig det som liten, men på skolan jag jobbade på kallade barnen det för "king out", där den som klarade sig längst var kungen i leken.

Neger president som vi spelade när jag gick i skolan har ersatts med städare president, i alla fall på den skolan. Kanske för att det finns en president som är neger?
2014-06-24, 16:03
Medlem
jackflashs avatar
Som sagts tidigare kallades detta spel för Kung i Göteborgstrakten när jag var ung på 80- & 90-talet. Däremot spelade vi ofta (och gör än idag) kortspelet "neger och president" på rasterna.

Nogger är och förblir en glass. En väldigt god sådan.
2014-06-24, 16:07
Bannlyst
Samma lek har väl flera namn.. Det var någon batikhäxa som grät i media att barnen lekte tiggare ( Tiggare =Organiserad brottsling ifrån Rumänien eller annat CCCP land. )

Neger är ett ord man vill förbjuda ; ”Tio små negerpojkar” skall ges ut ingen och få nytt namn.

Gillar följande citat i artikeln :

"men du är ju en neger, du ska vara stolt över att vara en neger".

Varför bli negrer så jävla pissnödiga av att kallas för neger för? Negrerna själva kalla varandra för niggers, det är bara titta på någon Amerikansk tv serie , så använder de ordet nigger hela tiden.

Hon skall vara glad att barnen inte leker Ku Klux Klan med hennes barn, den leken är mycket grymmare.
Senast redigerad av Niggers 2014-06-24 kl. 16:19.
2014-06-24, 16:10
Medlem
Oavsett om de blandar ihop något eller inte så är de ute efter att tillskriva svenskar och det svenska språket en inneboende rasism. Eller i detta fall, bestämma att leken är "afrofobisk". Om man förnekar detta så är det bara en del av strukturen och så utövar man iallafall en omedveten rasism. Det är "jag" i egenskap av journalist/neger som ska bestämma om du som svensk är rasist eller inte.
2014-06-24, 16:11
Medlem
Gift44s avatar
Kallades kung eller ibland king när jag var en liten tjomme i Göteborg på 70-talet. Neger var inte ens ett fult ord på den tiden (vilket däremot nigger var).
2014-06-24, 16:14
Medlem
56ks avatar
Det här var så länge sen så jag är osäker på vad vi kallade leken men nigger låter välbekant.
2014-06-24, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrandPoobah
I sin strävan att anklaga svenskar för rasism gick det lite väl snabbt för Sveriges Radio imorse.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5896895

Det känns ju väldigt uppenbart att SR och Harriet har blandat ihop nigger med nogger, som är en populär lågstadielek där man studsar en basketboll mellan fyra olika rutor.

Harriet lyckas inte ge några andra exempel på afrofobi som hennes barn drabbats av.

Vad säger denna artikel om Ekoredaktionens agendasättande journalistik? Lever de efter Groucho Marx' uppmaning: "Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!"?

Problemet här är väl ändå att kvinnan är neurotisk. "Åh nej, ett ORD. herregud. vi kanske förolämpar folk. nu kansek någon blir arg. åh nej. inte förolämpa, inte göra folk arga, åh nej nej nej nej". Och istället för att erkänna att kvinnor är mentalt förståndshandikappade och inte har någon auktoritet i situationen så vill man istället censurera barn.
2014-06-24, 16:19
Medlem
BonerBatmans avatar
Kallades King i göteborgstrakten tidigt 00-tal. Men ibland hörde man också "neger", då var det många som undrade vilken lek det syftade på. King var mycket mer vedertaget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in