Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-23, 14:05
Medlem
murtennios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Sänkt misstankegrad är en ganska stark indikation på att misstankarna inte kommer att visa sig hålla.

Mina tankar går också i dessa banor.

Hur ofta sänks misstankegraden hos en misstänkt? Känns som det är väldigt sällan(?)
Citera
2014-06-23, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av murtennio
Mina tankar går också i dessa banor.

Hur ofta sänks misstankegraden hos en misstänkt? Känns som det är väldigt sällan(?)
Det händer. Ofta så blir det så om utredningen går åt ett håll där man ev ser att det kan bli fråga om att besluta om frifot. Skulle inte förvåna mig om killen släpps inom kort, det håller ju i alla fall inte för häktning.
Citera
2014-06-23, 14:21
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Hoppsan!

Sänkt misstankegrad är en ganska stark indikation på att misstankarna inte kommer att visa sig hålla.

Låt säga att uppgifter i förhör och/eller preliminära resultat från rättsläkare, har visat på att det kanske inte handlar om mord. Kan det vara skäl till sänkning av misstankegrad, eller borde det snarare ha lett till ny brottsrubricering?
Citera
2014-06-23, 14:24
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marquant37
Det händer. Ofta så blir det så om utredningen går åt ett håll där man ev ser att det kan bli fråga om att besluta om frifot. Skulle inte förvåna mig om killen släpps inom kort, det håller ju i alla fall inte för häktning.
Jag tror inte det här är över än. Rättsmedicin jobbar nog för högtryck nu för att fastställa en dödsorsak och om den visar på typ kraftigt yttre våld så sitter han nog rätt så hårt fast. Men som alltid i såna här fall utan vittnen så gör MGM allt för att komma undan givetvis.
Citera
2014-06-23, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fontanellknull
"Enligt grannen kan upprinnelsen till det som sedan slutade på värsta tänkbara sätt ha börjat redan på gatan utanför lägenheten, där kvinnan hittades död ."

Skulle kunna tolkas som att hon hittades död utanför på gatan.

Eller att en nybakad journaliststudent inte har koll på syftningarna... Allt är vikariernas fel så här års.
Citera
2014-06-23, 14:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marquant37
Teoretiskt håller misstankarna enligt åklagarens bedömning i dagsläget för en veckas "utredningshäktning". Men när misstankar mot den huvudmisstänkte försvagas, blir det för det mesta ingen fällande dom senare, och ofta inget åtal heller. Och, som du säger, ofta blir den missstänkte ganska snart släppt på fri fot efter den här typen av nedjusteringar av misstankegraden.
Citera
2014-06-23, 14:45
Bannlyst
Citat:
Teoretiskt håller misstankarna enligt åklagarens bedömning i dagsläget för en veckas "utredningshäktning". Men när misstankar mot den huvudmisstänkte försvagas, blir det för det mesta ingen fällande dom senare, och ofta inget åtal heller. Och, som du säger, ofta blir den missstänkte ganska snart släppt på fri fot efter den här typen av nedjusteringar av misstankegraden.
Han kommer inte begäras häktad. Om nu åkl skulle göra bedömningen att han ska kvarstanna skulle inte de gått ut med infon. Den frågan hade i så fall advokaten fått driva i förhandlingen.
Citera
2014-06-23, 14:47
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulpi
Vet att alla är trötta på Emil vid det här laget, men var på jobb i Örebro idag och gick förbi Pressbyrån. Flashback making the headlines. http://i.imgur.com/6xtuMgG.jpg
Jag hade tänkt låta det här ämnet vila men nu när du drog upp det igen så kan jag säga att jag har haft kontakt med snubben som skrev artikeln i NA. Jag sa som det var att felaktiga utpekanden sker ganska ofta på fb och de rättas ofta snabbt till och så också i detta fallet och det finns absolut ingen som fortfarande tror att E har någotsomhelst att göra med det här fallet. Jag har fått ett svar och kan redovisa ett par stolpar nedan:

* Artikeln om E är den mest lästa på na.se på mycket länge så ämnet berörde många
* E tog mycket illa vid sig
* Inte kul att hängas ut som tänkbar mördare på Flashback
* Jag kanske inte tyckte att detta var nån stor sak men E tyckte det
* Privatspanare på Flashback ska tänka efter innan man slänger fram namn på tänkbara GM
* E fick upprättelse genom artikeln

Så nu får folk vara lite försiktiga i fortsättningen och tänka efter INNAN man trycker sänd. Sen gör ju även "seriös" media fel emellanåt så ingen är perfekt.
Citera
2014-06-23, 14:50
Medlem
Då blir det ju ännu mer intressant. Då förklarar det ju varför någon hört en kille skrika "hon andas inte". Då bör det rimligtvis vara han som har ringt larmsamtalet. Hon har ju uppenbarligen haft kontakt med honom och velat att han skulle komma dit, hon kanske bara låg död där när han kom dit?

Frågan är ju hur lång tid det gått mellan de senast pratade och tills han kom till lägenheten. Känns lite väl otroligt att någon random skulle ha dödat henne mellan men eftersom misstankegraden har sänkts nu så..
Citera
2014-06-23, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oocean
Då blir det ju ännu mer intressant. Då förklarar det ju varför någon hört en kille skrika "hon andas inte". Då bör det rimligtvis vara han som har ringt larmsamtalet. Hon har ju uppenbarligen haft kontakt med honom och velat att han skulle komma dit, hon kanske bara låg död där när han kom dit?

Frågan är ju hur lång tid det gått mellan de senast pratade och tills han kom till lägenheten. Känns lite väl otroligt att någon random skulle ha dödat henne mellan men eftersom misstankegraden har sänkts nu så..

Precis. Men jag undrar var någonstans det står att man har hört en kille skrika "hon andas inte!"? Jag hittar inte det någonstans. Det enda jag har läst överallt är att man har hört en mansröst skrika.
Citera
2014-06-23, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thevow
Precis. Men jag undrar var någonstans det står att man har hört en kille skrika "hon andas inte!"? Jag hittar inte det någonstans. Det enda jag har läst överallt är att man har hört en mansröst skrika.

Bra fråga, någon skrev det i tråden tror jag. Minns dock inte vem det var..
Citera
2014-06-23, 15:06
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oocean
Bra fråga, någon skrev det i tråden tror jag. Minns dock inte vem det var..
Här är inlägget:

(FB) Ung kvinna mördad i Örebro 21/6
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in