2014-06-20, 21:41
Medlem
Minipaxs avatar
Du befinner dig i ett rymdskepp som åker "skitfort" ut i galaxen, hänger själen med eller släntrar den efter?
När skeppet stannar Kommer själen hem igen?, likt en gummisnodd du tänjer ut?
Spänner du snodden för mycket så brister den och du tappar kontakt med din själ?
Eller är det så simpelt att själen alltid befinner sig där kroppen är oavsett teleportering eller försök att åka ifrån den?

Jag förutsätter att själen är något flummigt och abstrakt som hör hemma i hjärnan.

Det var allt från mig för denna gång.
Citera
2014-06-21, 00:02
Medlem
Mario Pancieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minipax
Jag förutsätter att själen är något flummigt och abstrakt som hör hemma i hjärnan.
Citat:
Eller är det så simpelt att själen alltid befinner sig där kroppen är oavsett teleportering eller försök att åka ifrån den?

Först förutsätter du att själen alltid befinner sig i hjärnan, alltså där kroppen är. Sedan frågar du om själen alltid befinner sig där kroppen är, alltså i hjärnan.

Du har besvarat din egen fråga.
Citera
2014-06-21, 01:48
Medlem
Vad händer när vi kvantteleporterar kropp A till kropp A?
A förstörs i punkt 1 och återuppstår i punkt 2.

Antagligen dör A1.. vad som händer vid A2 vet ingen.
Det beror på hur man ser på själ ev materia på kvantnivå.

Om själen sträcks ut som ett gumiband... vem vet
Citera
2014-06-21, 02:04
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Vad händer när vi kvantteleporterar kropp A till kropp A?
A förstörs i punkt 1 och återuppstår i punkt 2.

Antagligen dör A1.. vad som händer vid A2 vet ingen.
Det beror på hur man ser på själ ev materia på kvantnivå.

Om själen sträcks ut som ett gumiband... vem vet

Kvantteleportation bygger på.... nej, det låter för tvärsäkert. Jag tar om det från början:

kvantteleportation kan ses som att det finns en korrelation som inte vore möjlig i vårt vanliga rum. På något sätt är de två saker som gör teleportationen möjlig fortfarande alldeles intill varandra, även om vi kan tycka att den ena är här och den andra på Mars.

Alltså behöver själen inte sträckas ut.
Citera
2014-06-21, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Kvantteleportation bygger på.... nej, det låter för tvärsäkert. Jag tar om det från början:

kvantteleportation kan ses som att det finns en korrelation som inte vore möjlig i vårt vanliga rum. På något sätt är de två saker som gör teleportationen möjlig fortfarande alldeles intill varandra, även om vi kan tycka att den ena är här och den andra på Mars.

Tack för ett bra svar.
Citera
2014-06-21, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

korelarionen finns väl i vårat rum eftersom vi kan hantera elementärpartiklar i sammanflätat tillstånd. Kvanteffekter kan påverka makronivå.

Sen är det väl rätt att det är information som samtidigt förändras.
och då får man ju bygga om kropp A till kropp B.

Jag förutsatte kanske i all hast att var partikel i oss var på två olika ställen via sammanflätning. Kanske praktisk omöjligt att bygga en sådan individ.
Citera
2014-06-21, 04:08
Medlem
Kvantteleportering görs via att informationen teleporteras inte den fysiska materian

Varför skulle själen leva i hjärnan? vad skulle vi med hjärnan till om själen kunde lagra information,se,skapa minnen osv?
Citera
2014-06-21, 09:45
Medlem
Minipaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mario Panciera
Först förutsätter du att själen alltid befinner sig i hjärnan, alltså där kroppen är. Sedan frågar du om själen alltid befinner sig där kroppen är, alltså i hjärnan.

Du har besvarat din egen fråga.
När du går utanför dörren, följer huset med? Nog lite så jag menar.
Citera
2014-06-21, 09:50
Medlem
Minipaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xpera
Varför skulle själen leva i hjärnan?
Ja säg det, enbart en gissning.
Av alla kroppens delar så känns hjärnan mest rimlig.
Citera
2014-06-21, 13:42
Medlem
Mario Pancieras avatar
Citat:
När du går utanför dörren, följer huset med? Nog lite så jag menar.

Du påstår att någonting du kallar en själ finns, sedan påstår du att denna själ är en biologisk process i hjärnan. Du frågar sedan om själen följer med när du åker ut i rymden.

Följer hjärnan med? Då följer din idé om själen med. Var finner du problemet?

Kan din bildskärm till din dator åka ifrån bilden som visas på bildskärmen?
Senast redigerad av Mario Panciera 2014-06-21 kl. 13:49.
Citera
2014-06-21, 16:28
Medlem
Minipaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mario Panciera
Du påstår att någonting du kallar en själ finns, sedan påstår du att denna själ är en biologisk process i hjärnan. Du frågar sedan om själen följer med när du åker ut i rymden.

Följer hjärnan med? Då följer din idé om själen med. Var finner du problemet?

Kan din bildskärm till din dator åka ifrån bilden som visas på bildskärmen?
När du dör lämnar själen hjärnan då det ej längre finns energiförsörjning till själen.
Att själen kan lämna hjärnan kanske innebär att själen inte riktigt hänger med det fysiska vid höga hastigheter.

Eller vet du vad...skitsamma...
Citera
2014-06-21, 16:33
Bannlyst
Om vi förutsätter att vi har en själ (dvs att vi är religiösa) så lämnar inte själen kroppen förrän efter döden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in