2014-06-15, 22:10
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Du kanske inte ens behöver koden
https://www.youtube.com/watch?v=hcYB9ceiAiY
Den där oroar mig, eftersom jag har precis ett sånt skåp!
Tur att jag ha monterat det så att ingen kommer åt annat än framsidan...
Citera
2014-06-15, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackberit
digitalt.

4 siffror + a eller b.

är det någon som har något tips?

kan vara i samma rum när hon knappar in koden, men inte i närheten.

Börja med att "tvätta" eller torka alla knapparna. Sedan kan du säkert se vilka som har fett på sig efter en dag eller så.
Citera
2014-06-15, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ja, efter videon vill man inte gärna lägga sina juveler i hotellskåpen. Men enligt videon ska det räcka med att vrida lite på vredet och ge den en tjolablängare. Det borde fungera snett framifrån också.

Problemet är att konstruktionen gör att fjädern till solenoiden måste vara klen för att inte batteriet ska dö för fort.
Citera
2014-06-15, 23:11
Medlem
Super-Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackberit
digitalt.

4 siffror + a eller b.

är det någon som har något tips?

kan vara i samma rum när hon knappar in koden, men inte i närheten.

Pensla knapparna med UV pasta och använd en UV lampa för att se vilka som är använda, Googla.
Citera
2014-06-16, 09:45
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Det där skåpet är det absolut sämsta skåpet som finns. Låsningsmekanismen är en tung stålcylinder som vilar på en fjäder. Denna fjädern är väldigt svag då det är en magnet som drar ner stålcylindern. Om du slår knytnäven på ovansidan utav skåpet så kommer stålcylindern att fjädra ner på den svaga fjädern, och om du då i rätt tillfälle vrider på vredet, så går det att öppna. Alltså, slå knytnäven på ovansidan och vrid till 0,1 sekund efteråt. Öppet.

Har du bara den absoluta framsidan synlig så går det lika bra att slå till på ovansidan utav plastpanelen som sitter på dörren.
Citera
2014-06-16, 11:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Alla fingrar har fett, och det finns många sätt att lyfta fingeravtryck från en yta (googla). Hitta vilka knappar som är fulla i fingeravtryck och vilka som inte är det. Sen har du 1*2*3*4 = 24 kombinationer att prova.

Haha, nej. Man kan ha mer än så. 1111,1112 1121.1211,2111,. Nån får räkna ut det. Kan inte.
Citera
2014-06-16, 11:41
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebigcock
Haha, nej. Man kan ha mer än så. 1111,1112 1121.1211,2111,. Nån får räkna ut det. Kan inte.
Ja och nej: är det "1111" hittar man bara fingeravtryck på en av sifferknapparna, är det "1211" bara på två, etc. Så 1*2*3*4 stämmer så länge man hittar fingeravtryck på fyra knappar.
Hur man räknar om det är tre eller två knappar vet jag inte, men det blir rimligtvis färre än 1*2*3*4.

Edit: kanske vi kan klura ut hur många det blir?

Om det bara är en knapp, är det ju enkelt.

Om det är två knappar, kanske vi kan räkna binärt. Från 0000 till 1111 är det 16 binärtal, men 0000 och 1111 går bort så det finns då 14 kombinationer kvar.

Tre blir värre, då vi måste räkna bort alla kombinationer som inte innehåller alla tre siffror. Kanske vi istället ska räkna ut hur många olika sätt man kan placera två lika siffror?
0012, 0120, 1200, 0102, 1020, 1002 = 6 sätt per tvåsiffrig följd. Byt plats på 1 och 2 för 6 sätt till = 12 kombinationer.

Edit2: lite kul att det faktiskt blir färre kombinationer med tre knappar än med två. Ifall jag räknat rätt dvs, annars får någon rätta mig.
Senast redigerad av GalFisk 2014-06-16 kl. 12:14.
Citera
2014-06-16, 11:57
Medlem
Täck knapparna med ngt fint damm/stenpulver. Inte för mycket så det syns.
Kolla sen vilka knappar där damm/stenpulver försvunnit med en stark ficklampa.

Lätt att förklara bort också. Dålig städning
Citera
2014-06-16, 12:04
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fliinch
Här har du förklarat hur den kända fysikern Richard Feynman knäckte koder.

https://www.youtube.com/watch?v=Waw11zhaKSk#t=0

Fan vad sjukt! Jag tänkte precis skriva ett inlägg där jag länkar till inslaget i Numberphile om honom.
Citera
2014-06-16, 19:41
Medlem
edse1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Ja och nej: är det "1111" hittar man bara fingeravtryck på en av sifferknapparna, är det "1211" bara på två, etc. Så 1*2*3*4 stämmer så länge man hittar fingeravtryck på fyra knappar.
Hur man räknar om det är tre eller två knappar vet jag inte, men det blir rimligtvis färre än 1*2*3*4.

Edit: kanske vi kan klura ut hur många det blir?

Om det bara är en knapp, är det ju enkelt.

Om det är två knappar, kanske vi kan räkna binärt. Från 0000 till 1111 är det 16 binärtal, men 0000 och 1111 går bort så det finns då 14 kombinationer kvar.

Tre blir värre, då vi måste räkna bort alla kombinationer som inte innehåller alla tre siffror. Kanske vi istället ska räkna ut hur många olika sätt man kan placera två lika siffror?
0012, 0120, 1200, 0102, 1020, 1002 = 6 sätt per tvåsiffrig följd. Byt plats på 1 och 2 för 6 sätt till = 12 kombinationer.

Edit2: lite kul att det faktiskt blir färre kombinationer med tre knappar än med två. Ifall jag räknat rätt dvs, annars får någon rätta mig.

Angående antalet kombinationer i fallet med tre siffror. Borde inte 12 tas tre gånger? Ettan och tvåan kan ju också vara dubletterna. 1102,1021, osv. och 2201,2012, osv.
Citera
2014-06-16, 20:36
Medlem
Manboiiis avatar
ta lite mjöl i handeln, håll handen framför knapptsatsen, kanske 20cm ifrån.. Du får testa dig fram..

Blås..

Gör du rätt så får du ett tunt lager mjöl som du inte ser direkt om du inte kolla noga..
Du får pröva dig, om du har tid. för att få ett bra resultat
Vänta på att hon har tryckt på knapparna, då går dit och ser vilka knappar som saknar mjöl..

Du kan pröva hemma så får du se att det funkar och går att få till enkelt, pröva på några burkar du ställer på bordet bara.
Senast redigerad av Manboiii 2014-06-16 kl. 20:42.
Citera
2014-06-16, 22:12
Medlem
jackflashs avatar
Sjukt att ingen har sagt det, men:
Du har inte funderat på att medicinerna är i ett kassaskåp just för att du inte skall komma åt dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in