Jag har nu gett
Mayhems nya alster
Esoteric Warfare flera chanser men jag misslyckas i ett få någon bestående behållning. Jag är annars en av dem som verkligen uppskattar de flesta av detta bands utflykter rent ljudmässigt. Men detta känns som en mer tillrättalagd version av
Ordo ab Chao och rent generellt är greppet man tar ofräscht och redan gjort. Jag finner inget här som inte gjorts bättre förut.
Det är inget större fel på insatserna rent musikaliskt men start/stop låtskrivandet samt smatter följt av dissonanta spöklika arpeggios. Är det så att Mayhem försöker immitera förra gitarristens stil trots att han inte är kvar i bandet? För Blasphemer har gjort detta mycket bättre på tidigare släpp än vad nuvarande Mayhem klarar av på
Esoteric Warfare.
Det bestående intrycket är tyvärr en känsla. Inte av hur bra eller dåligt det är utan snarare av hur ointressant och icke-minnesvärt det är. Skulle jag skriva ut känslan så stavad den "meh".
Det är då extra tråkigt att veta att de tydligen slängde bort ett helt album som de redan, åtminstone delvis, hade spelat in. För extraspåret är från de s.k. Budapestsessionerna och det är långt bättre än allt som sedan hamnade på skivan. Så
Mayhem rätta nu till detta och släpp skivan som den var tänkt från början