2014-06-14, 13:17
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
"Antag att .." Varför envisas du med att VB dödades den 4 el. 5 maj ? KJ blev förvånad när han konfronterades med uppgiften att VB sannolikt dödades kvällen 4 maj eller natten mot den 5 maj (framgår i materialet) - VB besökte inte KJ:s lägenhet eller hans bostadsområde denna e.m. / kväll, detta var kanske avsikten men det blev sannolikt inte så, annat tycks ha kommit emellan, och dessutom existerar inte ett enda vittne som styrker den uppgiften. Varför envisas du med det här ? Byt ut Poirot-hatten mot tomteluvan igen, hörru ..

Att KJ blev förvånad betyder inte att han är skyldig. Bara att han ifrågasätter uppgifterna, eller hur? Hon hittades 2 1/2 vecka efter försvinnandet vilket innebär att det är svårt att avgöra den exakta tidpunkten för dödsögonblicket.
Citera
2014-06-14, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
VB var en nätt tjej som ibland fastade, hon hade säkert inga problem med att vara utan mat ett antal timmar.

Man kan fråga sig varför hon inte kontaktade föräldrarna, ja. I förhör med dessa framgår att VB låtit bli att kontakta dem vid ett par tillfällen tidigare, vid ena tillfället i två hela dagar. VB sov då över hos en kompis och hade strul med sin tfn (fritt översatt), därav ingen kontakt.
Batteriet kan ha varit urladdat den 4 maj, ingen omöjlighet om den använts flitigt under dagen.

De två olika uppgifterna som KJ lämnat är lite förbryllande. Kan hon ha sagt så och att det är anledningen till KJ´s starka reaktion gällande MB och hans ev inblandning?
Om man efter bästa förmåga försöker sätta sig in i hur KJ resonerar så uttrycker han, när det handlar om nära och kära, en vilja att skipa rättvisa på ett handgripligt sätt. Utan polisens inblandning.
Han säger åt sina närmsta vänner att söka upp MB om han själv åker in. Och till polisen säger han "ni har inget på mig, jag är ute efter 15 min." För mig låter det onekligen som att han menar just det han säger, en annan variant av "jag är oskyldig."

Om jag inte är ute och cyklar, vilket tyvärr händer då och då, så hade hon beställt mat till klockan 8 hem till sig.
Citera
2014-06-14, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Lagro, du har en poäng där. Instämmer i det fetade.

VB var en person som tiggde skjuts stup i kvarten. Till och från träningen, till och från skolan, till och från shopping i såväl Luleå som Boden. Att hon skulle neka till skjuts hem från Bodsvedjan pga av en öl förefaller inte särskilt sannolikt. Tillsammans ger KJs utsaga, den tekniska undersökningen av bostaden, Bronnings vittnesmål stöd åt hypotesen åt händelseförloppet att VB lämnade bostaden vid 21.

Jag har börjat tveka om teorin att VB passerade genom den sk "grubban". En rimligare teori är att hon mottog ett samtal kl 20.32 av någon som har ett Telia/Halebop abonnemang(inkommande samtal från samma operatör registreras aldrig i samtalslistan) och telefonen tvingades till 2G nätet genom en tvingande IRAT-handover. Samtalet pågick i 6 minuter till 20.38 då telefonen åter kopplar upp under masten som täcker bostaden.

Troligt var det under detta samtal, VBs lilla rendevouz bestämdes och därav nekandet till skjutsen.

Tror inte heller det är en slump att samtalet avslutades en minut innan paret Bergs taxi anlände bostaden på Timjanvägen...
Det var onekligen en bra idé. Ska kolla om det är tekniskt möjligt.
Citera
2014-06-14, 13:37
Medlem
Citat:

VB var en person som tiggde skjuts stup i kvarten. Till och från träningen, till och från skolan, till och från shopping i såväl Luleå som Boden. Att hon skulle neka till skjuts hem från Bodsvedjan pga av en öl förefaller inte särskilt sannolikt. Tillsammans ger KJs utsaga, den tekniska undersökningen av bostaden, Bronnings vittnesmål stöd åt hypotesen åt händelseförloppet att VB lämnade bostaden vid 21.

Jag har börjat tveka om teorin att VB passerade genom den sk "grubban". En rimligare teori är att hon mottog ett samtal kl 20.32 av någon som har ett Telia/Halebop abonnemang(inkommande samtal från samma operatör registreras aldrig i samtalslistan) och telefonen tvingades till 2G nätet genom en tvingande IRAT-handover. Samtalet pågick i 6 minuter till 20.38 då telefonen åter kopplar upp under masten som täcker bostaden.

Troligt var det under detta samtal, VBs lilla rendevouz bestämdes och därav nekandet till skjutsen.

Tror inte heller det är en slump att samtalet avslutades en minut innan paret Bergs taxi anlände bostaden på Timjanvägen...

Lite känsliga saker att komma överens om om man sitter i en taxi och föraren kan lägga på minnet något som man säger, speciellt om MB skulle ha suttit i framsätet. Visst kan det vara möjligt bara man inte säger för mycket och hoppas att föraren inte lägger något på minnet. (ex plats att träffas på) Ovanstående gäller även VB som ringer från KJ.
Citera
2014-06-14, 13:46
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Om jag inte är ute och cyklar, vilket tyvärr händer då och då, så hade hon beställt mat till klockan 8 hem till sig.

När Jan-Erik kommer hem är Vatchareeya ännu inte hemkommen. Cattaliya hade svarat på
Jan-Eriks fråga var flickan var, att hon kanske skulle sova över hos en kompis. Detta har hänt
tidigare. Jan-Erik provade att både ringa och sms:a Vatchareeya men hennes mobiltelefon
var avslagen.

Tyvärr? Att vara ute och cykla då och då kan väl vara trevligt, särskilt den här årstiden.
Citera
2014-06-14, 13:47
Medlem
Om KJ hade varit gärningsmannen hade mordet skett i bostaden, men något mord har inte skett i bostaden och om så varit fallet hade det funnits mycket starka bevis mot honom.
Något annat alternativ finns inte där man kan koppla in KJ som misstänkt. VB lämnar KJ:s bostad och säger att hon skall gå hem till Ugglegatan som ligger i motsatt håll till Lejonbacksvägen.
KJ han åker vid 22.00 tiden till sitt hemställe i Svartbyn, han kunde inte köra från Sävastvägen in på Lejonbacksvägen , utan han måste ta in på Lorenvägen och genom den in på Lejonbacksvägen och sedan mot Svartbyn, jag skulle tro han körde den vägen också. När han åkte till hemstället skall han inte ha varit nykter enligt egen utsago, därför höll han sig nog till småvägarna.
Citera
2014-06-14, 13:47
Medlem
yoloitss avatar
Citat:

Så Berg skulle sitta, i en taxi med AN, på väg hem och bestämma tid med VB? Hade det varit så, så hade samtalet knappast varat 6 minuter plus att det är lite väl ogenomtänkt av Berg då AN finns i bilen. Hur sannolikt är detta? Däremot kan hon fått ett samtal från nån annan tex. KJ hade fler telefoner som sagt.......
Citera
2014-06-14, 13:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Så Berg skulle sitta, i en taxi med AN, på väg hem och bestämma tid med VB? Hade det varit så, så hade samtalet knappast varat 6 minuter plus att det är lite väl ogenomtänkt av Berg då AN finns i bilen. Hur sannolikt är detta? Däremot kan hon fått ett samtal från nån annan tex. KJ hade fler telefoner som sagt.......
Vem mer än MB/AN har sagt att AN satt i taxin?
Citera
2014-06-14, 13:59
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vem mer än MB/AN har sagt att AN satt i taxin?
Uno Ja ingen vad jag vet men man tar nog knappast två taxi hem om man lever ihop, eller?
Citera
2014-06-14, 13:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
"Antag att .." Varför envisas du med att VB dödades den 4 el. 5 maj ? KJ blev förvånad när han konfronterades med uppgiften att VB sannolikt dödades kvällen 4 maj eller natten mot den 5 maj (framgår i materialet) - VB besökte inte KJ:s lägenhet eller hans bostadsområde denna e.m. / kväll, detta var kanske avsikten men det blev sannolikt inte så, annat tycks ha kommit emellan, och dessutom existerar inte ett enda vittne som styrker den uppgiften. Varför envisas du med det här ? Byt ut Poirot-hatten mot tomteluvan igen, hörru ..
Eftersom inga vittnen och ingen teknisk bevisning visar att VB levde efter den 4:e maj kan jag anta att hon dödades då. Det finns heller inga vittnesuppgifter som styrker att hon var någon annanstans än i KJ:s bostad på em/kväll. Du kan få min tomteluva om du är avundsjuk.
Citera
2014-06-14, 14:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Uno Ja ingen vad jag vet men man tar nog knappast två taxi hem om man lever ihop, eller?
Om man inte ska hem samtidigt så kan man ta två taxi. AN anlände en timme efter MB, enligt vad hon säger själv.
Citera
2014-06-14, 14:05
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om man inte ska hem samtidigt så kan man ta två taxi. AN anlände en timme efter MB, enligt vad hon säger själv.
Ja Q då tar man två taxi och då har jag likt MB, KJ, AF och många andra helt enkelt glömt denna EXTREMT viktiga uppgift, trots att jag läst på. Förmodligen för att jag anser Berg vara oskyldig. Minnet är kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in