2012-01-11, 03:38
Medlem
Hej!

Det är så att jag bröt foten för en vecka sedan när jag åkte skateboard.
Jag ramlade och råkade sätta mig på foten och hörde det knäcka till.
Först trodde jag det bara var en stukning då jag kunde stödja på foten och även gick från bilen in till hälsocentralen.
Jag fick ett par kryckor (utan piggar skall tilläggas), en remiss och åkte till akuten för att röntga.

Det var tydligen en fraktur i foten, så nu sitter jag med gips som tydligen skall sitta i 6 veckor.
Saken är den att jag knappt har ont i foten och kan stödja hyfsat på den.
Det är första gången jag bryter något och jag fick så dåligt med information från ortopeden så jag undrar om det verkligen skall behövas 6 veckor med kryckor innan jag iallafall kan halta fram?
Det är på utsidan av foten som frakturen är, ungefär vid fotknölen.

Svar/erfarenheter mycket uppskattade!
Citera
2012-01-11, 04:26
Medlem
Jag bröt foten förra året. Det tog ca 2 månader innan jag kunde använda foten som vanligt. Jobbigt som fan. Det var benet nedanför fotknölen, längst ut till vänster (om man kollar MITT på foten).
Citera
2012-01-11, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Jag bröt foten förra året. Det tog ca 2 månader innan jag kunde använda foten som vanligt. Jobbigt som fan. Det var benet nedanför fotknölen, längst ut till vänster (om man kollar MITT på foten).

Å fan, det låter som att det kan vara liknande min fraktur. Hur länge gick du på kryckor?
Citera
2012-01-11, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobsackamano
Det var tydligen en fraktur i foten, så nu sitter jag med gips som tydligen skall sitta i 6 veckor.
Saken är den att jag knappt har ont i foten och kan stödja hyfsat på den.
Det är första gången jag bryter något och jag fick så dåligt med information från ortopeden så jag undrar om det verkligen skall behövas 6 veckor med kryckor innan jag iallafall kan halta fram?
Det är på utsidan av foten som frakturen är, ungefär vid fotknölen.

Du bör inte försöka testa foten och stödja på den, låt den läka annars kan du få problem i framtiden. Ja det behövs cirka sex veckor, MINST en månad. Efter en månad kan du eventuellt försöka få den röntgad och se om de kan ta bort gipset.
Citera
2012-01-11, 05:55
Medlem
wootens avatar
Ingen Operation? Inte fotleden? Jag vet inte men när jag bröt fotleden (fibula) uppmuntrades jag att använda foten till smärtgränsen. Foten var ok på 3 månader och efter 6 månader vågade jag lira fotboll utan att vara rädd. Men det var som sagt fotleden det. Ett ben i foten är inte lika illa.
Citera
2012-01-11, 08:05
Medlem
the-gafferrs avatar
Jag bröt och opererade fotleden (tibia) för ett par månader sedan. Hade gips i 6 veckor och fick sedan fortsätta halta mig fram på kryckor ett bra tag. De beordrade också mig, som ovanstående nämnde, att försöka belasta foten/benet till smärtgräns. Jag tror att blodcirkulationen ökar då.

Problemet med ett brutet ben i foten är läketiden. Läketiden kan vara seg eftersom blodcirkulationen är relativt låg därnere i foten.

Om du inte har blivit tillåten att stödja på foten tycker jag absolut inte att du ska göra det. Ring istället till sjukhuset och försök få din fråga besvarad.
Citera
2012-01-11, 08:47
Medlem
Som de låter på dig har jag brutit samma ben. Jag satt hemma och såga av skiten efter 3,5 vecka. Dock sa de att jag bara skulle ha gipset i 4-5 veckor.
Citera
2012-01-11, 19:24
Medlem
Tack för alla svar, fick tid hos ortopeden imorgon och skall röntga igen för att se så att läker rätt osv.
Citera
2012-01-11, 20:14
Medlem
alltid när jag stukar mina fötter(händer ofta, jävla skateboard) så försöker jag gå på den så fort som möjligt och så normalt som möjligt, detta har visat sig vara riktigt effektivt, fast nu senaste gången så tog det säkerligen en vecka innan jag kunde ens tänka tanken att gå på den, och nu 2,5 månader senare känns foten fortfarande skum. antar att något ligament fick rejält med stryk den här gången.

så som tidigare postare i tråden har nämnt, sätt igång och arbeta med foten så blodcirkulationen ökar(om det nu är möjligt att jobba med foten trots gipset).
Citera
2012-01-11, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glidesafe
alltid när jag stukar mina fötter(händer ofta, jävla skateboard) så försöker jag gå på den så fort som möjligt och så normalt som möjligt, detta har visat sig vara riktigt effektivt, fast nu senaste gången så tog det säkerligen en vecka innan jag kunde ens tänka tanken att gå på den, och nu 2,5 månader senare känns foten fortfarande skum. antar att något ligament fick rejält med stryk den här gången.

så som tidigare postare i tråden har nämnt, sätt igång och arbeta med foten så blodcirkulationen ökar(om det nu är möjligt att jobba med foten trots gipset).

Haha ja jag känner igen mig i det, andra foten ser inte mycket bättre ut den heller pga alla stukningar.
Ja ska till sjukan imorgon och röntga och ta ett snack med ortopeden.

Tur det är vinter iallafall, jävla kryckor.
Citera
2014-06-11, 18:16
Medlem
Ruggeugglans avatar
Lånar och uppar tråden lite då jag har några frågor som någon kanske kan svara på.

Bröt ett ben i fotleden härom veckan och hade ett gips med skåra i i ca 12 dagar pga ökad svullnad. Har nu fått ett plastgips med en sorts sko till som jag ska ha i 4v. Det här gipset får jag tydligen stödja på. Okej tänkte jag och tog för givet att stödja innebär att jag i princip kan traska på utan kryckor nu och ska kunna lägga all min vikt på den skadade foten. Har nu blivit lite tveksam till detta efter bara en dag då det har börjat göra lite ont osv. Gör ju självklart lite ont o gå på foten också men det är uthärdligt.

Kan självklart ringa sjukhuset o fråga men testar om någon som har fått samma behandling har några erfarenheter.
Senast redigerad av Ruggeugglan 2014-06-11 kl. 19:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in