Citat:
Ursprungligen postat av
Konfycius
Det har hänt att jag tittat på tidigare inlägg för att jag letat efter länkar eller citat. Vad som slagit mig är att ”snorungar/rasister” skrev idiotinlägg i början. Dom flesta försvann ganska omgående från tråden. Att man sen har åsikter om invandringspolitiken, ensamkommande barn, Migrationsverket, Socialtjänsten, Polisen, Skolan, osv. är för mig relevant i detta fall, därför att var och en av dom har misslyckats!
Just nu, med den information som finns, anser jag att socialtjänsten fallerat mest. Det var dom som tillät Yara att bo hos Rami och Amani, det var dom som förordade Rami till "särskilt förordnad vårdnadshavare". Dom har själva antytt att oros-utredningarna ”inte ledde någonstans”. Det tolkar jag som bevis på att dom inte gick till botten med problemet, dom gav helt enkelt upp. Dom kunde åtminstone låtit bli att förorda Rami när dom innerst inne visste att det fanns ”problem”. Alltså förhalat det hela, bett Överförmyndarnämnden att utse en ny god man, satt hårt mot hårt, att om Rami ville bli vårdnadshavare måste han tillåta insyn i familjen.
Det var bara socialtjänsten/nämnden som kunde ta till tvångsåtgärder mot familjen. Inte polis eller skola, dom kan bara anmäla.
Ja, ansvaret faller tungt på socialen. Hur går det till när ett barn ska gå i skola i annat land, utan vårdnadshavarna med sig? Det är alltså inte bara att plantera ett barn, utan insyn? Hur fungerar det med "skolpengen", hur kan ett barn som inte har asylskäl och föräldrar som besvisligen lever i annat land utanför EU, ha rätt till den? Barnkonventionen i all ära, men den ska väl understöda barn som är ensamma, inte barn som skickas iväg till annat land för att det är bättre ur förälderns synvinkel?