Citat:
Ursprungligen postat av
tempeZZt
Det saknas en krok i takdoslocket/lamputtaget (kärt namn har många barn). Det ser dock inte ut som ett takdoslock som har demonterbar krok, så varför kroken saknas är oklart.
www.supply.se/lamputtag-med-krok-fungerar-ocksa-som-takdoslock-p-608.html
Den krok som länkats i tråden är till för en äldre typ av takdosa, vilket det inte är frågan om här.
När du fått dit en krok (antagligen genom att byta takdoslocket), så brukar en sådan armatur fästas med en gängad ögla och en vingmutter.
Hittade en krok som som nu satt i.
Jag är verkligen en amatör, borde hålla mig borta från detta. Hittade en ny stickpropp med en annan vinkel som passade bättre, jag stoppade i den samtidigt som jag hade glömt att jag satt på elen igen, råkar komma åt de blottade koppartrådarna när jag höll på med stickproppen och hela lägenheten slocknade. Varför fick jag ingen stöt? Hade förmodligen död eller i alla fall slagit mig sönder och samman om jag föll i det läget jag stod, jag stod på en pall som stod på ett bord så att jag hade uttaget i taket i ögonhöjd. Så det var ju tur att ingen hände.
Men nu vet jag i alla fall att allt jag behöver nu är någon form av ögla att fästa kroken som jag monterade i.