2014-06-01, 00:35
Medlem
Behöver en till lampa i köket och allt med el o.s.v. är fixat och allt ska passa. Allt som fattas är en skruven som ska fästa lampan i taket. Svårt att förklara så därför tog jag ett par bilder och hoppas jag kan få en fingervisning om vad det är för skruv jag söker eller att någon rent av vet exakt vilken skruv det är jag ska köpa då jag antar att det mesta är standardiserat och både lampan (IKEA) och lägenheten är ny så borde inte vara en allt för obskyr skruv jag behöver utan troligtvis en väldigt vanlig, och min förhoppning är att någon här kan säga vad det är för skruv eller åtminstone vart jag kan börja leta.

Bild: https://anonfiles.com/file/31505fcf09784669304e8165c11b3bd3

Tack på förhand!
Citera
2014-06-01, 04:26
Medlem
Strychnos avatar
Det du söker är troligtvis en M6 vingskruv.

Finns att köpa lite varstans, tex:
M6x30 som finns att köpa bland annat på biltema(Nr: 870030).
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Vingskruv-870028/

Det är nog möjligt att även använda en vanlig takkrok likt denna:
http://www.clasohlson.com/se/Takkrok-till-takdosa/36-4781
Citera
2014-06-01, 08:08
Medlem
eskimås avatar
Bostad, hem och trädgård --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera
2014-06-01, 21:55
Medlem
tempeZZts avatar
Det saknas en krok i takdoslocket/lamputtaget (kärt namn har många barn). Det ser dock inte ut som ett takdoslock som har demonterbar krok, så varför kroken saknas är oklart.

www.supply.se/lamputtag-med-krok-fungerar-ocksa-som-takdoslock-p-608.html

Den krok som länkats i tråden är till för en äldre typ av takdosa, vilket det inte är frågan om här.

När du fått dit en krok (antagligen genom att byta takdoslocket), så brukar en sådan armatur fästas med en gängad ögla och en vingmutter.
Citera
2014-06-02, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det saknas en krok i takdoslocket/lamputtaget (kärt namn har många barn). Det ser dock inte ut som ett takdoslock som har demonterbar krok, så varför kroken saknas är oklart.

www.supply.se/lamputtag-med-krok-fungerar-ocksa-som-takdoslock-p-608.html

Den krok som länkats i tråden är till för en äldre typ av takdosa, vilket det inte är frågan om här.

När du fått dit en krok (antagligen genom att byta takdoslocket), så brukar en sådan armatur fästas med en gängad ögla och en vingmutter.

Hittade en krok som som nu satt i.

Jag är verkligen en amatör, borde hålla mig borta från detta. Hittade en ny stickpropp med en annan vinkel som passade bättre, jag stoppade i den samtidigt som jag hade glömt att jag satt på elen igen, råkar komma åt de blottade koppartrådarna när jag höll på med stickproppen och hela lägenheten slocknade. Varför fick jag ingen stöt? Hade förmodligen död eller i alla fall slagit mig sönder och samman om jag föll i det läget jag stod, jag stod på en pall som stod på ett bord så att jag hade uttaget i taket i ögonhöjd. Så det var ju tur att ingen hände.

Men nu vet jag i alla fall att allt jag behöver nu är någon form av ögla att fästa kroken som jag monterade i.
Senast redigerad av vor.dem.endsieg 2014-06-02 kl. 00:55.
Citera
2014-06-06, 14:12
Medlem
Är lampan ny eller begagnad? Känns som att det borde suttit en ögla eller liknande på den ifall den var ny iaf. Angående varför lägenheten slocknade var troligtvis att jordfelsbrytaren löste ut, alternativt att en säkring löste. Du fick väl peta upp en eller flera "switchar" på centralen antar jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in