2014-06-02, 06:48
Medlem
Hej!
Pappa köpte en bil 17/3 om jag minns rätt och tog en helförsäkring på den hos ett försäkringsbolag som han även har en annan bil försäkrad hos. Efter ca 10dagar var den nya bilen med om skadegörelse som anmäldes till FB och de i sin tur skickade den till utredning och pappa fick inte hyra en bil under tiden utan de bad honom att avvakta... efter ca 2-3 veckor hör ett utredningsbolag? av sig och vill träffas veckan efter vilket sker. Pappa får en faktura från FB samt ett tips om att avställa bilen under tiden skadan utreds, Bilen avställs 26/4, Eftersom i första fakturan avser 2 månader så inväntar vi med att betala fakturan tills de skickar ett nytt med trafikförsäkring bara...
Jag ringer FB och ber de skjuta upp förfallodatumet till den 10/5 vilket de går med på.
Pappa glömmer helt bort att betala fakturan och tror att jag gjort det, fick reda på detta den 19/5 och ringde direkt försäkringsbolaget och bad om OCR nummret till fakturan som avser den nya bilen då den personen jag pratade med i telefon hela tiden blandade ihop dessa 2 bilar. Får reda på att det finns 2 obetalda fakturor för den nya bilen, frågar om det är okej ifall jag betalar dessa nu och hon säger i telefon att det är okej då fakturan har reglerats(pga avställning) och fått nytt förfallodatum (minns jag rätt sa hon 17/5) hursom så bad jag henne mejla OCR numret till mig vilket hon gjorde direkt och skrev i mejlet vilken bil dessa fakturor avser).
Pappa betalde dessa 2 fakturor direkt samma dag dvs 19/5.
Efter ett par dagar ringde jag skadeavdelningen och undrade varför inte utredarna svarat än och får till svar att de brukar ta tid på sig och att beslut säkert kommer nästa vecka...
Den 27/5 ringde jag och får reda på att försäkringen sagts upp pga obetald premie, frågar sen när den sagt upp o får till svar att den sagts upp från dag 1. (alltså eftersom man inte betalat så annullerar de försäkringen helt). Han i telefon sa att vi inte betalat in något alls, när jag påtalade att visst har vi betalat 2 fakturor så säger han att dessa avser den gamla bilen som vart försäkrad i flera år hos de. Påtalade ännu en gång att det inte kan stämma då den gamla bilen bara betalas varje halvår inte månadsvis och kostar över 3000kr för ett halvår medan fakturorna var på 1089 respektive 625kr och att jag dessutom har ett mejl från de om att fakturorna samt OCR nr avser den nya bilen, så börjar han fundera över telefon och sa men det är något du får ta med min kollega som skickat mejlet till dig sen lägger han på ...ringer igen och samma man säger att de har rätt att helt ta bort försäkringen från dag 1.Jag frågade varför de inte skickar ett inkassokrav på tiden bilen varit försäkrad på iallafall då jag vet att det kan gå till inkasso när man inte betalar hemförsäkring i tid, Han påtalade att de inte vill ha några pengar och att de som sagt tagit bort helt försäkringen från början. Jag tycker det är konstigt att de inte ens vill ha pengar för tiden? Jag menar de har ju ändå bärgat bilen då skadan inträffade samt skickat utredare 30mil för att utreda skadan, vill de inte ha pengar för det eller gör de så eftersom de vill slippa betala ersättning för skadorna på bilen?

Problemet är att jag är på semester och inte kan ringa de hela tiden då jag också blir förbannad.
Har nu läst lite om konsumentförsäkringslag och fått fram följande :

5 § Vid dröjsmål med betalningen av premien får försäkringsbolaget säga upp försäkringen att upphöra fjorton dagar efter den dag då ett skriftligt meddelande avsändes till försäkringstagaren om uppsägningen. Gör försäkringstagaren sannolikt att detta meddelande har försenats eller inte kommit fram på grund av omständigheter som han inte har kunnat råda över, upphör dock försäkringen tidigast en vecka efter den dag då meddelandet kom honom till handa och senast tre månader efter den dag då försäkringsbolaget avsände meddelandet till honom.
Försäkringen upphör ej, om premien betalas innan den tid som anges i första stycket har löpt ut. Försäkringstagaren skall erinras om detta i meddelandet om uppsägningen.
Försäkringen upphör ej heller enligt första stycket om försäkringstagaren inte har kunnat betala premien i rätt tid därför att han har blivit svårt sjuk eller berövats friheten eller därför att han inte har fått ut pension eller intjänad lön från sin huvudsakliga anställning. Detsamma gäller om någon annan liknande oväntad händelse har hindrat försäkringstagaren att betala premien i rätt tid. När hindret faller bort skall försäkringstagaren omedelbart betala premien. Gör han inte det, upphör försäkringen. Om dröjsmålet har varat i tre månader, upphör försäkringen även om hindret finns kvar.

Frågan är nu får försäkringsbolaget göra såhär ? Det jag mest är fundersam över är att de borde säga upp försäkringen då förfallodatumet passerade men ändå kräva betalning för perioden den faktiskt var försäkrad?

Tacksam för svar!
Citera
2014-06-02, 08:42
Medlem
helveteskyrkas avatar
Rätta mig om jag har fel.

Ni köper ny bil och försäkrar den hos försäkringsbolag som skickar ut faktura ?
Innan fakturan blivit betald så är den nya bilen med om en skadegörelse ?
Ni betalar inte faktura nr 1 som kommer efter att bilen blivit skadad eftersom ni ska ställa av den ?
Ni får faktura nr 2 men glömmer att betala den ?

Försäkringsbolaget upptäcker att ni varken betalat faktura nr 1 eller nr 2 och avsäger er försäkringen på den nya bilen. Sedan blandas bilarna ihop med en antälld på försäkringsbolaget.

När jag försäkrat mina bilar så utrycker de alltid att bilen är INTE försäkrad förns den första fakturan är betald. Har ni inte betalt första fakturan innan bilen blev skadad så är den ju inte försäkrad om ni använder samma bolag som jag gör.

Det är nog billigare för försäkringsbolaget att stå för sin blunder att skicka ut utredare till en oförsäkrad bil än att betala för att "laga" en oförsäkrad bil med skador.

Men som sagt är ditt inlägg lite luddigt och jag kan ha missuppfattat något.
Citera
2014-06-02, 08:45
Medlem
helveteskyrkas avatar
Senaste bilen jag försäkra bad jag om ocr och uppgifter så jag kunde betala försäkringen på dagen för att jag behövde använda den.

Har du inte betalat föräkringen är inte bilen försäkrad. Försäkringsbolag bedriver ingen välgörenhet utan måste årligen gå med vinst precis som alla andra bolag.
Citera
2014-06-02, 09:16
Medlem
Försäkringen gäller omgående när den tecknats även om inte premien då erlagts. Vid nyteckning brukar det vara 14 dagars kredit på betalningen. Att däremot försäkringen upphör att gälla när denna faktura inte betalas i tid, det är nog att förvänta sig.
Citera
2014-06-02, 09:18
Medlem
helveteskyrkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Försäkringen gäller omgående när den tecknats även om inte premien då erlagts. Vid nyteckning brukar det vara 14 dagars kredit på betalningen. Att däremot försäkringen upphör att gälla när denna faktura inte betalas i tid, det är nog att förvänta sig.

Så är det inte på mitt föräkringsbolag för mina bilar.
Dock var det så för min motorcykel. Den började gälla från och med att samtalet var avslutat.
Citera
2014-06-02, 09:22
Medlem
Denna fråga är något invecklad och även beroende av vissa omständigheter som inte nämns i texten. Till att börja med är Konsumentförsäkringslagen upphävd och gäller således inte. Istället återfinns regleringarna i Försäkringsavtalslagen (FRL). Skillnaden genom upphävandet för konsumenter är dock inte speciellt nämnvärt. Vad som kan framhållas särskilt är att konsumenter har ett ganska starkt skydd vad gäller just försäkringar, HD är dessutom "generösa" i sina tolkningar. Men till frågan...

Uppsägning av individuell skadeförsäkring gentemot konsumenter är för försäkringsbolag en omständig process. Jag tolkar din text som att försäkringsbolaget sagt upp avtalet på grund av "premiedröjsmål" och inte på grund av ej betalad premie på grund av "fortsättningsavtal". Det finns nämligen en skillnad men den bör i detta läget vara onödig att gå in på. I 5 kap. 1-2 §§ FRL finns bestämmelser om dröjsmål med premieavi. Konsumentens skydd är i dessa lägen lagtekniskt väldigt speceiell, så pass speciell att vi faktiskt kan tala om ett regelrätt "loophole". FB måste, för att säga upp ett avtal på grund av dröjsmål med betalning, gå igenom 2 steg. Först måste ni få en premieavi (1), i detta läge utgår jag ifrån 10/5 då ni har fått uppskov med betalning, och tolkar det som "sista dagen" att betala. Man kan alltså säga att ni i första steget är i dröjsmål med betalning. Det finns ett litet fönster här dock, 10/5 skulle också kunna tolkas som den dagen då "FB avsände krav på betalning" (mitt citat), se dock 5 kap. 1 § 1 st. 1 men. FRL. Ni har, om detta skulle bli gällande, 14 dagar på er att betala - under hela denna period är ni också försäkrade.

(Det finns även i detta sammanhang vissa omständigheter som inte nämns i texten som är ganska viktiga. Jag tolkar att er försäkring började gälla enligt huvudregeln som nämns i 3 kap. 2§ 2 st. FRL. Alltså att försäkringen gäller från dagen efter ni ansökte om försäkring. Detta är en dispositiv regel (kan avtalas bort), men endast om "särskilda skäl" föreligger i konsumentförhållanden. En försäkring kan börja gälla enligt "premievillkor", alltså när ni först betalade räkningen, detta måste dock SÄRSKILT framhållas från FB:s sida samt vara skäligt. Troligtvis faller er situation in under huvudregeln, att försäkringen börjar gälla dagen efter ni ansökte.)

Återgår nu till andra stycket i texten ert eventuella dröjsmål med betalning. För att vara på den "säkra sidan" utgår jag ifrån att ni är i dröjsmål med betalning. FB MÅSTE i dessa fall skicka ut en "uppsägning" till er, denna har ni 14 dagar på er att betala. Detta betyder att ni kan vara försäkrade, utan att betala någonting, i 1 månad om man endast utgår ifrån de formella krav FB har för att säga upp en försäkring. Har ni inte fått en "uppsägning" så kan de inte säga upp avtalet. Konsumenter ska ha 2 chanser kan man säga att betala sin försäkring. I praxis har denna period till och med sträckts upp till 3 månader, utan att försäkringstagaren har betalat, när särskilda skäl föreligger. När jag tidigare skrev att detta är ett lagtekniskt "loophole" så menar jag att en konsument i praktiken kan gå hur länge som helst utan att betala sin försäkring, om man (orkar) byta försäkringsbolag varje månad. Detta beror på den principen att man aldrig behöver betala för något man inte "ännu fått". I ert fall kan detta bli aktuellt eftersom du inte nämner att ni har fått en uppsägning. Betalar ni under denna period så får inte heller uppsägningen någon "verkan", se 5 kap. 2 § 2 st. FRL.

Den troliga anledningen till varför de inte vill ha betalt är att de i och med det "erkänner" er rätt, utifrån det skrivna ovan, ni ska då vara försäkrade en lång period framöver. Även detta bygger på det lagtekniska hålet jag talade om. Givetvis ska ett FB få betalt för den period man har varit försäkrad, av praktiska skäl - det är för dyrt, begärs ofta inte betalning.

Så, jag hade ringt till FB, påtalat dessa omständigheter. Understryk uppsägningen, som ni inte har fått. Se till att bråka om detta. FB är många gånger ganska hårda i sin framtoning och agerar lagregler, så är emellertid inte fallet. Ofta får konsumenter sin rätt. Möter ni hårt motstånd rekommenderar jag att ni kontaktar riktig juridisk rådgivning. Mycket av detta är, som visats ovan, väldigt beroende av små omständigheter. En helhetsbild kan bara skapas genom ett verkligt samtal med juridisk expertis. I första kontakterna med FB kan ni använda er av de punkter som här har tagits fram, om processen skulle gå vidare så måste ni avgöra om det är värt det. Ibland kan FB vara stridsbenägna.

Jag vill också framhålla att det jag nu skrivit är ett svar på Flashback. Och ni ska ta allt med reservation.

Lycka till!
Citera
2014-06-02, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helveteskyrka
Så är det inte på mitt föräkringsbolag för mina bilar.
Dock var det så för min motorcykel. Den började gälla från och med att samtalet var avslutat.

Kan vara så att just FB du använder dig av har dessa regler men dock gäller inte inte de flesta.
Inte heller om du försäkrar dig genom tredje part som Compricer e.t.c.
Citera
2014-06-02, 21:43
Medlem
Violariviniana , Tusen tack ska göra så !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in