2014-06-02, 14:47
  #9373
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Oj, så fel man kan ha.

Ryssland har länge provocerat Ukraina att till våld för att rättfärdiga eget våld.
Krim har inte valt Ryssland (majoriteten bojkottade valet, endast runt 35% röstade för annektering).
Det finns starka bevis på att det finns ryska trupper och ryska sofistikerade vapen i Ukraina.

Bevis om trupper saknas. Däremot finns överväldigande bevis på att det finns frivilliga som ofta uppträder amatörmässigt och ostädat, vilket leder till onödiga förluster av både territorium och manskap.

Sedan finns det en grupp av frivilliga veteraner (t ex tjetjener) som är bättre rustade för kriget. Men några av Ryssland sända trupper eller förband eller soldater eller befäl, finns det inga som helst bevis för. Du kanske tycker att Putin gör fel, men har är alldeles för smart för att riskera att sända in några enheter i dagens läge.

Ryska vapen finns det givetvis, på båda sidorna av denna konflikt. Vad skall de annars skjuta med?
2014-06-02, 14:51
  #9374
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
RT (tv) rapporterar om flyganfall i Lugansk. Administrationsbygganden sägs ha träffats.

edit: uppenbarligen behövs bättre luftvärn

Här kommer bilder och reportage om vad som har hänt. Viss skada och förluster hos LPR.

Live stream finns också.

http://rt.com/news/163076-ukraine-lugansk-clashes-jet/
2014-06-02, 14:55
  #9375
Medlem
Xeliouss avatar
Mer info om terroristernas desperata kamp om gränsstationen de måste ta för att få in mer rysk materiel och militär: http://www.cnn.com/2014/06/02/world/europe/ukraine-crisis/index.html?c=world

Som jag postade länk om förut så gömde de sig senare i bostadskvarter på känt fegt terroristdåd för att fortsätta beskjutningen vilket militären inte kunde besvara pga de mänskliga sköldarna som terroristerna tagit.
2014-06-02, 15:45
  #9376
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Här kommer bilder och reportage om vad som har hänt. Viss skada och förluster hos LPR.

Live stream finns också.

http://rt.com/news/163076-ukraine-lugansk-clashes-jet/

Verkar vara en MANPAD som terroristerna skjutit och som låst på AC-anläggningen i administrationsbyggnaden. That is Russian tech for you....
2014-06-02, 16:03
  #9377
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Ryssland fortsätter de diplomatiska ansträngningarna och kommer att i FN föra fram bl a förslag om humanitära korridorer.

Det är nödvändigt att rädda civilbefolkningen som far illa. Dock verkar Kiev strunta i denna då Kiev tidigare avvisat Rysslands erbjudande om humanitär hjälp. Blir intressant att se med vilka argument som västländerna i FN kommer att avvisa förslaget om humanitära korridorer och därmed legitimera det fortsatta lidandet av civilbefolkningen. (Chockerande positivt om de inte skulle avvisa det.)

http://en.itar-tass.com/world/734311
Bra att det finns någon mäktig part som manar till sans och besinning. Det är precis vad vi borde kunna vänta oss av ledande politiker i väst som alltid talar sig varma för fred och demokrati.
Men därifrån har man som vanligt inget positivt att komma med (bakom retoriken), skäms EU och USA!

I Syrien har Ryssland varit den fredliga kraften och nu ser vi samma sak i Ukraina.
2014-06-02, 16:38
  #9378
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Verkar vara en MANPAD som terroristerna skjutit och som låst på AC-anläggningen i administrationsbyggnaden. That is Russian tech for you....
Det är ju vid gränsen till Ryssland så ryssarna hade väl roligt och skrämde skiten ur honom genom att låsa sitt luftvärn på på flygplanet. Dom får väl akta sig att flyga för nära ryssarna, viket jävla liv om Ryssland gjort detsamma men det kommer väl också.
2014-06-02, 18:23
  #9379
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Ukrainska soldater:
“We are held here against our will in animal-like conditions, everyone has lied to us.”

After having spoken to the fighters I have several times been, pardon my French, totally fucking shocked.

First of all, there are no volunteers among the men at all. All are drafted, and It feels that they have been grabbing literally everyone.
http://sovietoutpost.revdisk.org/?p=127

Inbördeskrigets natur tycks vara en kriminell junta i Kiev som tvingar värvade soldater från väst att skjuta på civila i öst och de vill inte!
2014-06-02, 18:30
  #9380
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Verkar vara en MANPAD som terroristerna skjutit och som låst på AC-anläggningen i administrationsbyggnaden. That is Russian tech for you....

Ok, ja skulle inte förvåna, finns det mer info om det? EDIT: ja det finns väldigt bra bilder ja, när separatisterna själva skjuter mot sin administrationsbyggnad... smart. Otroligt att det står på RTs sida.

Någon de kallar "hälsoministern" dödades. Undrar om hon han säga att man "inte ska kriga för det kan vara dödligt" innan hon blev dödad. Om hon nu blev det, man har svårt lita på RT.

"The LNR’s health minister, Natalia Arkhipova, was among those killed in the attack, according to the self-proclaimed republic’s premier, Vasiliy Nikitin."
2014-06-02, 18:36
  #9381
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Verkar vara en MANPAD som terroristerna skjutit och som låst på AC-anläggningen i administrationsbyggnaden. That is Russian tech for you....

Om vi nu sett samma sak på rt.com så verkar det förvirrat, jag såg också fel först pga texten... Det pratas om att något avfyras bland träden och att det sprider sig mot byggnaden efter att ha exploderat i träd närmare byggnaden.

Så är det ju inte alls. Tänker man bort den felaktiga beskrivningen så ser man tydligt att det är multipla explosioner hela vägen från "avfyringen"(som alltså är den första explosionen och ingen avfyrning), flera explosioner bland träden och sist över vägen och in i byggnaden.

På andra ställen står det om multipla oexploderade stridsdelar. Det är någon slags klusterbomb. Stämmer med bilderna. Eller en raketsalva. Typ, är för dåligt insatt.
__________________
Senast redigerad av Snurren75 2014-06-02 kl. 18:41.
2014-06-02, 18:40
  #9382
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ok, ja skulle inte förvåna, finns det mer info om det? EDIT: ja det finns väldigt bra bilder ja, när separatisterna själva skjuter mot sin administrationsbyggnad... smart. Otroligt att det står på RTs sida.

Någon de kallar "hälsoministern" dödades. Undrar om hon han säga att man "inte ska kriga för det kan vara dödligt" innan hon blev dödad. Om hon nu blev det, man har svårt lita på RT.

"The LNR’s health minister, Natalia Arkhipova, was among those killed in the attack, according to the self-proclaimed republic’s premier, Vasiliy Nikitin."

Bra bilder och ändå såg du fel? Eller syns Putin där bland träden? Som jag skrev, det är multipla explosioner hela vägen och ingen manpad.
2014-06-02, 18:46
  #9383
Medlem
Seleznyoov heter ukrainaren som ljög er full med skit om att det var en manpad. Talesman för den ukrainska militären. Vad har jag sagt om att tro på troll? Pinsam lögn.
2014-06-02, 18:51
  #9384
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Seleznyoov heter ukrainaren som ljög er full med skit om att det var en manpad. Talesman för den ukrainska militären. Vad har jag sagt om att tro på troll? Pinsam lögn.

Tycker knappast du kan avskriva teorin så lätt, till och med den notoriska proryska lögnkanalen RT tar upp detta, så det är ju inte enbart ett substanslöst rykte. Sedan att bilderna tycks visa något annat vet jag inte vad jag ska tro om än.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in