2014-05-31, 22:23
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av n2x
Kör folk manuella bilar fortfarande? Trodde det bara var bönder i mindre byar med käften full med snus och munktröja med texten "Fuck you, jag kör volvo" och en trasig keps.

Skulle aldrig någonsin gå tillbaka till manuella bilar, tekniken utvecklas och vi med den. Manuella bilar har inget i det moderna samhället att göra.

Ni som hävdar motsatsen, spotta ut snuset och ta av dig kepsen, jävla bonde.
Automat är ju trevligt, men dras ju fortfarande med nåfra nackdelar mot manuell.
Dyrare att tillverka och således dyrare bil med, sämre hållbarhet och sämre driftsekonomi. Det är tre hårda fakta till varför inte alla kör automat. Mjuka fakta är ju att det fortfarande av många anses vara lite mesigt med automat, en riktig karl ska minsann sköta växlandet själv och annat nys.

Det är ju dessutom så att om man vill ha en miljöbil med skattebefrielse så är man i många fall hänvisad till manuell, 5000:- är ju egentligen småpengar i nybilsägande, men det har helt klart betydelse.
Citera
2014-05-31, 22:30
Medlem
DennisOlofs avatar
I storstäder, AUTOMAT alla gånger, speciellt stockholm och alla köer osv. Precis som om man t.ex. kör taxibil, budbil eller helt enkelt åker bil hela dagarna i trafik. Automat alla gånger.

Kör man bara till och från jobb i rusning, klarar man sig med vanlig låda, har man inte mycket stadstrafik och inte bor i storstäderna behövs inte automat.

Om man utöver detta föredrar automat eller inte är ju en smaksak men automaten har sina fördelar, det jag skrev ovan. Annars skiljer det inte så mycket, antagligen något dyrare med oljebyten och lite annat sådant. Men jag tror inte folk bryr sig så mycket som kör med nya och dyrare bilar, då är det andra kostnader som är mycket värre, än den dyrare kostnaden för att köra med en automatlåda.

Sedan ska man notera, att moderna automatlådor inte är så dåliga, tidigare drog det ju mer bensin och massa andra problem, dagens lådor är ganska bra, alltså skillnaden är inte så stor längre. Oftast har ju småbilar inte automat men stora bilar ha det, förmodar det har att göra med kostnader och utrymmesbrist.
Citera
2014-05-31, 22:47
Medlem
Fortfarande finns det tydligen mycket fördomar och okunskap när det gäller automatlådor.
Citera
2014-06-01, 00:00
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Texritter
Fortfarande finns det tydligen mycket fördomar och okunskap när det gäller automatlådor.

Håhåjaja, instämmer fullt ut!

I fettysken med automat och en 6:a så märker man inte när bilen växlar.
Absolut en helt underbar komfort. Gillar man komfort och glida så är automat fullständigt perfekt.
Två knapptryckningar så sätter sig chassiet och automatlådan går ner i sportmode då är det fanimig så tekniktungt så den tyska leksaksbilen har svårt att hänga med i kurvorna.

Automat är helt djävla perfekt och riktigt kul. Frågan är om inte nästa leksak får komma med en PDK-låda, helt makalös när jag pinade en sådan.

Idag så är det så illa att automat är dessutom snabbare på alla sätt än en manuellt. Vill du stjäla tiondelar så är det PDK-låda som gäller.
Citera
2014-06-01, 01:48
Medlem
Tror det mest handlar om ny/gammal bil, har man en budget på 20k är det lite svårare att hitta en respektabel automatare jämfört med manuell i samma klass.
Citera
2014-06-01, 09:49
Medlem
WhiteShadowss avatar
Har en S80 automat, har kört 740 manuell innan. Jäklar i havet så bekväm s80 är på alla sätt och vis, märks knappt att man växlar, som att åka en fåtölj bland molnen. Skulle aldrig i livet vilja byta mot en manuell låda, jag bor på landsbygden.
Citera
2014-06-01, 10:10
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Sedan ska man notera, att moderna automatlådor inte är så dåliga, tidigare drog det ju mer bensin och massa andra problem, dagens lådor är ganska bra, alltså skillnaden är inte så stor längre. Oftast har ju småbilar inte automat men stora bilar ha det, förmodar det har att göra med kostnader och utrymmesbrist.

Dagens automatlådor är inte ganska bra, dagens automatlådor är mycket bra. Dom drar endast marginellt mer bränsle och ger en mer avspänd körning.

Det är få tillfällen när en manuell låda är att föredra. Vanliga svenssontomtars argument att en manuell låda ökar möjligheterna att "köra mer aktivt" är bara BS. Det har man bara nytta av om man leker rallykalle på värmländska grusvägar och vill kunna plocka ut maximal effekt vid utgången av en kurva.

Dessutom vet dom flesta svenssontomtar inte ens när deras manuella bilar lämnar mest effekt och vridmoment.
Citera
2014-06-01, 12:11
Medlem
DennisOlofs avatar
Moltas666, ok.

Så dom är ännu bättre än vad jag trodde, men vilka automatlådor gäller det. Finns det någon skillnad.

Är det så att automatlådor från 80talet är ok, från 90talet bra, och från 2000talet och framåt så är det att föredra automatlåda framför manuell eller ?

Det enda jag har sett på bilar är att många småbilar och mindre bilar fortfarande har manuell, alltså att det är dominerande, finns en del med automat men inte lika vanligt. Hur det är på större bilar vet jag inte. Har man inte kört automat och inte gillar det, hyr eller låna en bil med automat och kör två veckor, så kommer du ändra dig. Automat är så skönt, man kan göra annat, som äta mat i bilen, pilla på telefonen osv. Det är ju mycket jobbigare om man har manuell låda.

Poängen med automat är simpelt, man åker i en fet skön soffa på vägen och behöver bara styra, det som saknas i moderna bilar är typ det man har i grävskopor, typ kaptensstol med spakar på båda sidorna, för att styra och gasa bromsa, då blir det ÄNNU skönare att köra. Har kört lite skopa och där sitter man skönt, ingen ratt eller något annat jobbigt att styra med.
Senast redigerad av DennisOlof 2014-06-01 kl. 12:13.
Citera
2014-06-01, 18:23
Medlem
Autoziones avatar
Gillar automat ibland, är gött i köer. Kör man på krokiga landsvägar är det skoj med manuell, skönt att dra på växlarna. En annan fördel med manuell är vid batteritorsk, då kan man rulla igång bilen. Sedan gillar mina favoriter bland biljournalister Chris Harris, Jeremy Clarkson och Ben Barry manuella lådor framför automater, det ser jag som en bekräftelse
Citera
2014-06-01, 18:25
Bannlyst
För att dom har en stark motor.
Citera
2014-06-01, 18:31
Medlem
Unlimited-Powers avatar
Min nästa bil http://www.ford.co.th/en/cars/new-fiesta/models/5dr
(sorry för Thai-sida)

Smidig, snål bil med spritt i benen. Perfekt automatlåda, lägger i nästa växeln i väntan på växling. Bra pris också ca 159.000 kr, helt ny.
Citera
2014-06-01, 18:31
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Mest fattiglappar och motorpundare som kör manuellt idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in