Okej, jag vet faktiskt inte var jag ska börja. Det kommer bli mycket informationsflöde, men jag hoppas att ni orkar läsa er igenom allt detta (snälla, ignorera inte tråden).
Men kör i vind; jag är en man, i 20-årsåldern, som lider av väldigt mycket grumlingar, även känd som glaskroppsgrumlingar, i bägge ögonen.
Jag ser framförallt tjocka, grådassiga molnformationer som dansar framför mittersta synfältet, följt av mindre knutar, streck och trådar. De följer ögonens/blickens rörelse men när jag väl håller blicken helt stilla, sjunker de sakta mot botten av ögat. Dessa ses jämnt, jag kan alltså inte tänka bort dessa, trots åtskilliga bortförklaringar av ögonläkare under tidigare synundersökningar.
Så vad är då grumlingar kanske en del undrar? Jag har sökt mycket fakta i området och kan tala väl för mig. Kort beskrivning är att de finns inuti ögats glaskropp, den geléaktiga massa som fyller ut inre delen av ögat. Grumlingar är alltså inget påhittat fenomen som betraktaren "tror sig se", utan högst verkligt. Grumlingarna kan man säga är "ojämnheter" eller klumpar av protein som flyter omkring i glaskroppen, och kastar skuggor bak på näthinnan, som gör att det betraktaren egentligen ser är skuggorna från dessa. De kan med andra ord vara väldigt svårupptäckta av en ögonläkare vid en synundersökning, för att dessa ser väldigt små eller icke-existerande ut, men för betraktaren så är det ett rent h*****e! Tyvärr är de alltid bestående (fysiska ting) och går alltså inte att "tänka bort" eller "ignorera" som jag ju fått rådet av från några ögonläkare. De försvinner inte heller med tiden, utan kan om möjligt bli fler, som jag ju upplever sker i mitt fall.
VANLIGTVIS upplever de flesta människor grumlingar någon gång i sitt liv, men vanligast är i 70-80 års ålder, då glaskroppen blir vattnig och lossnar från bakre delen av ögat, vid näthinnan, och därav orsakar dessa grumlingar. Detta kallas då glaskroppsavlossning (PVD = Posterior Vitreous Detachment) och är totalt ofarligt i de flesta fall (Man förlorar inte synen, men man kan däremot plötsligt se jättemycket grumlingar).
Och det här vill jag faktiskt utveckla, då jag i skrivande stund känner mig totalt maktlös och utlämnad. Vi kan ju konstatera att jag inte alls är nära 70 eller 80 års ålder och således INTE BORDE ha haft en glaskroppsavlossning (vilket jag ju själv först misstänkte pga av alla grumlingarna) men vid senaste synundersökningen (fjärde gången gillt i år, senast i September) så kunde ingen glaskroppsavlossning upptäckas alls, på något av ögonen. Jag blev naturligtvis förvånad men tacksam för att jag inte haft en glaskroppsavossning, men samtidigt väldigt fundersam över varför jag ändå ser så mycket grumlingar. Ögonläkaren gjorde en extra koll, från en s.k spaltlampa, och kunde inte upptäcka något onormalt i övrigt; näthinnan, gula fläcken, trycket i ögonen - allt som det skulle vara.
Jag frågade då om denne kunde se grumlingarna, men det kunde inte ögonläkaren. Jag rörde då ögonen i en cirkel och upp-ned, sida-till-sida för att "förflytta" grumlingarna och då kunde "små, små opaciteter", som ögonläkaren valde att förklara det, upptäckas som flöt omkring, men att dessa var väldigt marginella och knappt märkbara.
Vidare nämnde ögonläkaren en kirurgisk metod, det enda i dag kända sättet att bli kvitt grumlingar, som kallas Vitrektomi. För mycket information, men länk här för den intresserade:
http://www.sankterik.se/sv/sjukdomar-och-besvar/behandlingar/glaskroppskirurgi/
Vitrektomi utförs i Umeå, och enligt ögonläkaren remitterades en del patienter därifrån till Umeå för just det ändamålet, men att jag borde tänka över beslutet om ett sådant ingrepp då den är komplicerad och riskfaktorn ganska hög. Vidare förklarade denne, ordagrant citerat; "Det kan jag säga till dig nu, det finns nog inte en specialistläkare i världen som skulle vilja ta sig an dina ögon, med tanke på att de är friska".
Jag sa ingenting, men valde att instämma. I förrgår valde jag att personligen ringa upp Umeå, och fick då prata direkt med en läkare på ögonmottagningen. Jag frågade denne om Vitrektomi utförs för grumlingar, och det instämde läkaren på att det sådant gjordes. Denne tyckte dock att om jag hade så pass mycket av dessa så rekommenderades jag att höra av mig igen till den senaste läkaren jag träffade vid synundersökningen, för att be om att skriva en patient-remiss/second opinion dit. Och så har nu skett.
Jag inväntar tålmodigt ett svar, men inte länge till. Ibland tror jag att jag ska bryta ihop fullständigt. För jag ärligt talat inte vad som är värst, att gå med till synes friska ögon som utvecklat så pass extrema grumlingar (notera, har ej haft glaskroppsavlossning!) och som besvärar min syn hela tiden, eller att jag inte riktigt tas på allvar för mitt problem under de synundersökningar jag tidigare varit på. Jag säger inte att läkarna INTE gjort någonting, för det har de ju faktiskt. De har trots allt kollat alla värden i ögonen och dessa var bra, men de är väldigt nonchalanta när jag väl nämner grumlingarna. Jag har hört allt ifrån att "försöka fokusera på annat", medan andra bortförklarat det med att "nästan alla människor upplever grumlingar och de försvinner nog med tiden ska du se, "det är ofarligt" och blablabla
Jag är också bekräftat översynt (kanske ytterligare en anledning till att jag ser grumlingarna så pass klara?) och jag kan instämma på att min synskärpa vanligtvis är bra på långt håll, det vill säga så till vida inte ett tjockt grumlingsmoln väljer att fara förbi synfältet, vilket ju sker hela tiden. Jag måste ibland "rulla ögonen" för att försöka få bort dessa ur synfältet, och tro mig. Ögonmusklerna tröttas ut efter ett tag, och ibland orkar jag inte ens hålla ögonen öppna. Att gå omkring i ljusa miljöer är ett rent h*****e, för att inte tala om utomhus vintertid.
Andra mystiska "komma-och-gå" symptom jag haft som hållt i sig i några dagar, är ofrivilliga spasmiska ryckningar i högra ögats pupill och detta är bekräftat av andra familjemedlemmar som också sett det. När det väl sker, så svarar det inte normalt på ljus utan drar ihop sig/drar ut sig om vartannat medan vänster pupill är normalt fungerande. Jag har oftast "dimmsyn" på höger öga när detta sker, men när det väl går till sig igen så återfår jag skärpan i ögat. Jag sökte en gång till ögonmottagningen för just detta, men fick en tid en eller två dagar efteråt och då hade symptomet försvunnit, och ögonläkaren kunde föga förvånande inte hitta någonting onormalt. Ögonläkaren lyste i ögonen och pupillerna drog ihop sig helt normalt. Jag lämnade undersökningen med en känsla av att inte vara betrodd.
Sen så, när allt kommer omkring, så tror jag faktiskt att jag har DVS = Degenerative Vitreos Syndrome. Finns nog inget svenskt namn för det, men ungefär degenerativt glaskropps-syndrom.
Vad ska jag tro? Vad ska jag göra? Det finns inte så mycket att göra verkar det som, och jag är fullkomligt less att höra av mig ytterligare till samma ögonmottagning där jag är skriven, då jag får en känsla av att bli lite av "den-återkommande-patienten-som ingen-tar-på-allvar". Den riskfaktorn är betydligt högre, än att få hjälp för mina ögonproblem.
Så vad jag ville få ut av den här tråden är väl egentligen om det finns fler människor där ute som lider av dessa extrema grumlingar - så pass att de inverkar negativt i ens liv? Vad har DU gjort eller vad gör DU för att tackla situationen, och har DU fått hjälp? Har DU genomgått en Vitrektomi? Har DU fått komplikationer till följd av en Vitrektomi?
Väldigt tacksam för alla svar!
Men kör i vind; jag är en man, i 20-årsåldern, som lider av väldigt mycket grumlingar, även känd som glaskroppsgrumlingar, i bägge ögonen.
Jag ser framförallt tjocka, grådassiga molnformationer som dansar framför mittersta synfältet, följt av mindre knutar, streck och trådar. De följer ögonens/blickens rörelse men när jag väl håller blicken helt stilla, sjunker de sakta mot botten av ögat. Dessa ses jämnt, jag kan alltså inte tänka bort dessa, trots åtskilliga bortförklaringar av ögonläkare under tidigare synundersökningar.
Så vad är då grumlingar kanske en del undrar? Jag har sökt mycket fakta i området och kan tala väl för mig. Kort beskrivning är att de finns inuti ögats glaskropp, den geléaktiga massa som fyller ut inre delen av ögat. Grumlingar är alltså inget påhittat fenomen som betraktaren "tror sig se", utan högst verkligt. Grumlingarna kan man säga är "ojämnheter" eller klumpar av protein som flyter omkring i glaskroppen, och kastar skuggor bak på näthinnan, som gör att det betraktaren egentligen ser är skuggorna från dessa. De kan med andra ord vara väldigt svårupptäckta av en ögonläkare vid en synundersökning, för att dessa ser väldigt små eller icke-existerande ut, men för betraktaren så är det ett rent h*****e! Tyvärr är de alltid bestående (fysiska ting) och går alltså inte att "tänka bort" eller "ignorera" som jag ju fått rådet av från några ögonläkare. De försvinner inte heller med tiden, utan kan om möjligt bli fler, som jag ju upplever sker i mitt fall.
VANLIGTVIS upplever de flesta människor grumlingar någon gång i sitt liv, men vanligast är i 70-80 års ålder, då glaskroppen blir vattnig och lossnar från bakre delen av ögat, vid näthinnan, och därav orsakar dessa grumlingar. Detta kallas då glaskroppsavlossning (PVD = Posterior Vitreous Detachment) och är totalt ofarligt i de flesta fall (Man förlorar inte synen, men man kan däremot plötsligt se jättemycket grumlingar).
Och det här vill jag faktiskt utveckla, då jag i skrivande stund känner mig totalt maktlös och utlämnad. Vi kan ju konstatera att jag inte alls är nära 70 eller 80 års ålder och således INTE BORDE ha haft en glaskroppsavlossning (vilket jag ju själv först misstänkte pga av alla grumlingarna) men vid senaste synundersökningen (fjärde gången gillt i år, senast i September) så kunde ingen glaskroppsavlossning upptäckas alls, på något av ögonen. Jag blev naturligtvis förvånad men tacksam för att jag inte haft en glaskroppsavossning, men samtidigt väldigt fundersam över varför jag ändå ser så mycket grumlingar. Ögonläkaren gjorde en extra koll, från en s.k spaltlampa, och kunde inte upptäcka något onormalt i övrigt; näthinnan, gula fläcken, trycket i ögonen - allt som det skulle vara.
Jag frågade då om denne kunde se grumlingarna, men det kunde inte ögonläkaren. Jag rörde då ögonen i en cirkel och upp-ned, sida-till-sida för att "förflytta" grumlingarna och då kunde "små, små opaciteter", som ögonläkaren valde att förklara det, upptäckas som flöt omkring, men att dessa var väldigt marginella och knappt märkbara.
Vidare nämnde ögonläkaren en kirurgisk metod, det enda i dag kända sättet att bli kvitt grumlingar, som kallas Vitrektomi. För mycket information, men länk här för den intresserade:
http://www.sankterik.se/sv/sjukdomar-och-besvar/behandlingar/glaskroppskirurgi/
Vitrektomi utförs i Umeå, och enligt ögonläkaren remitterades en del patienter därifrån till Umeå för just det ändamålet, men att jag borde tänka över beslutet om ett sådant ingrepp då den är komplicerad och riskfaktorn ganska hög. Vidare förklarade denne, ordagrant citerat; "Det kan jag säga till dig nu, det finns nog inte en specialistläkare i världen som skulle vilja ta sig an dina ögon, med tanke på att de är friska".
Jag sa ingenting, men valde att instämma. I förrgår valde jag att personligen ringa upp Umeå, och fick då prata direkt med en läkare på ögonmottagningen. Jag frågade denne om Vitrektomi utförs för grumlingar, och det instämde läkaren på att det sådant gjordes. Denne tyckte dock att om jag hade så pass mycket av dessa så rekommenderades jag att höra av mig igen till den senaste läkaren jag träffade vid synundersökningen, för att be om att skriva en patient-remiss/second opinion dit. Och så har nu skett.
Jag inväntar tålmodigt ett svar, men inte länge till. Ibland tror jag att jag ska bryta ihop fullständigt. För jag ärligt talat inte vad som är värst, att gå med till synes friska ögon som utvecklat så pass extrema grumlingar (notera, har ej haft glaskroppsavlossning!) och som besvärar min syn hela tiden, eller att jag inte riktigt tas på allvar för mitt problem under de synundersökningar jag tidigare varit på. Jag säger inte att läkarna INTE gjort någonting, för det har de ju faktiskt. De har trots allt kollat alla värden i ögonen och dessa var bra, men de är väldigt nonchalanta när jag väl nämner grumlingarna. Jag har hört allt ifrån att "försöka fokusera på annat", medan andra bortförklarat det med att "nästan alla människor upplever grumlingar och de försvinner nog med tiden ska du se, "det är ofarligt" och blablabla

Jag är också bekräftat översynt (kanske ytterligare en anledning till att jag ser grumlingarna så pass klara?) och jag kan instämma på att min synskärpa vanligtvis är bra på långt håll, det vill säga så till vida inte ett tjockt grumlingsmoln väljer att fara förbi synfältet, vilket ju sker hela tiden. Jag måste ibland "rulla ögonen" för att försöka få bort dessa ur synfältet, och tro mig. Ögonmusklerna tröttas ut efter ett tag, och ibland orkar jag inte ens hålla ögonen öppna. Att gå omkring i ljusa miljöer är ett rent h*****e, för att inte tala om utomhus vintertid.
Andra mystiska "komma-och-gå" symptom jag haft som hållt i sig i några dagar, är ofrivilliga spasmiska ryckningar i högra ögats pupill och detta är bekräftat av andra familjemedlemmar som också sett det. När det väl sker, så svarar det inte normalt på ljus utan drar ihop sig/drar ut sig om vartannat medan vänster pupill är normalt fungerande. Jag har oftast "dimmsyn" på höger öga när detta sker, men när det väl går till sig igen så återfår jag skärpan i ögat. Jag sökte en gång till ögonmottagningen för just detta, men fick en tid en eller två dagar efteråt och då hade symptomet försvunnit, och ögonläkaren kunde föga förvånande inte hitta någonting onormalt. Ögonläkaren lyste i ögonen och pupillerna drog ihop sig helt normalt. Jag lämnade undersökningen med en känsla av att inte vara betrodd.
Sen så, när allt kommer omkring, så tror jag faktiskt att jag har DVS = Degenerative Vitreos Syndrome. Finns nog inget svenskt namn för det, men ungefär degenerativt glaskropps-syndrom.
Vad ska jag tro? Vad ska jag göra? Det finns inte så mycket att göra verkar det som, och jag är fullkomligt less att höra av mig ytterligare till samma ögonmottagning där jag är skriven, då jag får en känsla av att bli lite av "den-återkommande-patienten-som ingen-tar-på-allvar". Den riskfaktorn är betydligt högre, än att få hjälp för mina ögonproblem.
Så vad jag ville få ut av den här tråden är väl egentligen om det finns fler människor där ute som lider av dessa extrema grumlingar - så pass att de inverkar negativt i ens liv? Vad har DU gjort eller vad gör DU för att tackla situationen, och har DU fått hjälp? Har DU genomgått en Vitrektomi? Har DU fått komplikationer till följd av en Vitrektomi?
Väldigt tacksam för alla svar!
__________________
Senast redigerad av 44774 2013-11-06 kl. 13:44.
Senast redigerad av 44774 2013-11-06 kl. 13:44.