Hitmanspåret är ju så klart inte omöjligt, men känns faktiskt än mer osannolikt än nazistspåret. Inte minst känns stället att lägga in stöten som lite märklig för en hitman. En toker eller en islamist känns fortfarande sannolikast. Däremot kanske ingen islamist direkt kopplad till en större organisation, med tanke på angreppets begränsning, men även angreppen i Toulouse var begränsade och till synes mindre planerade, som t.ex. de första på soldaterna.
Enda sedan jag hörde om det här fallet, så har jag haft en vag minnesbild av ett annat fall och letade nu upp det, nämligen fallet med Abdelhakim Dekhar. Jag vet inte om det någonsin har klargjorts exakt vad hans motiv var, eller om han helt enkelt inte hade några motiv som är begripliga för en frisk person. Jag tänkte i vilket fall att det kunde även handla om något liknande i det här fallet, d.v.s. en ensam sinnesrubbad typ. Det bör dock sägas att både vapnet och Dekhars agerande framstod som lite mindre professionella än GM vid det judiska museet.
Ett par artiklar om Dekhar:
http://www.theweek.co.uk/tags/abdelhakim-dekhar
Edit: Sedan finns ju så klart problemet med att även en muslim eller nazist kan ju faktiskt bli psykiskt sjuk. Jag behöver förmodligen inte nämna för Flashbacks bildade medlemmar alla de gånger som svensk ljugmedia har braskat på med en rubrik att en nazist gjorde dittan eller dattan, medan när man tar reda på mer, så blir det uppenbart att det handlar om en person som i ungdomen har hållit på att sieg heilat lite, för att sedan ha fått missbruksproblem och psykisk ohälsa, för att slutligen begå ett allvarligare brott som inte förefaller sig ha något med politik att göra. Men ni vet ju alla hur svensk ljugmedia är och hur ruttna många av människorna som jobbar med det är, vilket är ju anledning till att ingen bildad person tror på något som framförs av dem. I de fallen är det ju faktiskt bara frågan om att undermänniskor utnyttjar en tragisk händelse och smutskastar en psykiskt sjuk för att föra politisk propaganda, medan den verkliga förhållandena var rätt uppenbara från första stund.
Jag vill dock minnas ett fall jag läste om för några år sedan, där någon i Brasilien (tror jag) gick in på en förskola/skola och sköt flera små barn. Närmaste citerades ha sagt att han hade verkat allt mer "grubblande" på senare tid, samt verkat ha blivit mycket mer "engagerad i sin religion". Eftersom det just då skedde väldigt många muslimska terroristattacker i flera länder som specifikt riktade in sig på barn, så fick dessa citat mig att haja till och jag kollade in händelsen noggrannare: och jovisst, han var utan tvekan muslim. När jag luskade vidare i det hela på nätet, så hittade jag engelska översättningar över det han hade skrivit på senare tid och som hade hittats i hans hem. När jag läste dem, så framstod det rätt uppenbart att de inte alls var värst typiskt de stolligheter som islamister brukar skriva, utan det var definitivt obegripligt, psykotiskt svammel. Så även där misstänker jag att det nog var rimligare att bedöma attacken som genomförd av en sinnessjuk.
Enda sedan jag hörde om det här fallet, så har jag haft en vag minnesbild av ett annat fall och letade nu upp det, nämligen fallet med Abdelhakim Dekhar. Jag vet inte om det någonsin har klargjorts exakt vad hans motiv var, eller om han helt enkelt inte hade några motiv som är begripliga för en frisk person. Jag tänkte i vilket fall att det kunde även handla om något liknande i det här fallet, d.v.s. en ensam sinnesrubbad typ. Det bör dock sägas att både vapnet och Dekhars agerande framstod som lite mindre professionella än GM vid det judiska museet.
Ett par artiklar om Dekhar:
http://www.theweek.co.uk/tags/abdelhakim-dekhar
Edit: Sedan finns ju så klart problemet med att även en muslim eller nazist kan ju faktiskt bli psykiskt sjuk. Jag behöver förmodligen inte nämna för Flashbacks bildade medlemmar alla de gånger som svensk ljugmedia har braskat på med en rubrik att en nazist gjorde dittan eller dattan, medan när man tar reda på mer, så blir det uppenbart att det handlar om en person som i ungdomen har hållit på att sieg heilat lite, för att sedan ha fått missbruksproblem och psykisk ohälsa, för att slutligen begå ett allvarligare brott som inte förefaller sig ha något med politik att göra. Men ni vet ju alla hur svensk ljugmedia är och hur ruttna många av människorna som jobbar med det är, vilket är ju anledning till att ingen bildad person tror på något som framförs av dem. I de fallen är det ju faktiskt bara frågan om att undermänniskor utnyttjar en tragisk händelse och smutskastar en psykiskt sjuk för att föra politisk propaganda, medan den verkliga förhållandena var rätt uppenbara från första stund.
Jag vill dock minnas ett fall jag läste om för några år sedan, där någon i Brasilien (tror jag) gick in på en förskola/skola och sköt flera små barn. Närmaste citerades ha sagt att han hade verkat allt mer "grubblande" på senare tid, samt verkat ha blivit mycket mer "engagerad i sin religion". Eftersom det just då skedde väldigt många muslimska terroristattacker i flera länder som specifikt riktade in sig på barn, så fick dessa citat mig att haja till och jag kollade in händelsen noggrannare: och jovisst, han var utan tvekan muslim. När jag luskade vidare i det hela på nätet, så hittade jag engelska översättningar över det han hade skrivit på senare tid och som hade hittats i hans hem. När jag läste dem, så framstod det rätt uppenbart att de inte alls var värst typiskt de stolligheter som islamister brukar skriva, utan det var definitivt obegripligt, psykotiskt svammel. Så även där misstänker jag att det nog var rimligare att bedöma attacken som genomförd av en sinnessjuk.
__________________
Senast redigerad av Europe 2014-05-27 kl. 05:58. Anledning: Edit
Senast redigerad av Europe 2014-05-27 kl. 05:58. Anledning: Edit
. Prøv at vende det på hoved. Mener du det er heller inte er så fasligt vanligt i Europa med mord riktade mot judar explicit med IKKE-islamiska gärningsmän? Om du mener at det heller ikke er så vanligt med ikke-muslimske gerningsmænd der begår jude-mord, så giver din første sætning ikke meget nyttig information, for hvad forstås ved ordet vanligt? När er et mord vanligt? Med mindre du tænker på perioden 1939-45.