Citat:
Mycket snack om moderaternas - i mitt tycke välförtjänta - kollaps, men i skuggan av detta gör socialdemokraterna ett fullständigt katastrofval under omständigheterna. Jag tror att mycket kan skyllas på den svaga toppkandidaten som verkade som effektiv väljarskrämma. Löfvens insatser under slutet av valrörelsen kunde i någon mån kompensera för detta, men kunde inte hindra ännu ett valfiasko för s.
1. Den var ju helt självgenererad så 'who cares'. Däremot verkar vissa journalistiska kommentatorer och valgeneralen ha en massa åsikter som diametralt frångår min analys av situationen, men ändå eftersom de skapat situationen själva så är det ju faktiskt välförtjänt - by design - till och med.
2. Som andra skribenter skrev så gick S ganska bra utom i Stockholm.
3. Jag säger inte så mycket om M.U. Hon är säkert ekvivalent med en massa andra madammer på vänsterkanten/mitten. Moderaternas vallista med C.F. verkar ju däremot ha varit en katastrof, kanske platsar denne på 10-20 platsen egentligen. Man kan inte skriva artiklar där man gör reklam för sig själv som att "jag har ett svart hål i huvet" och är #2, men vem vet det luktar lite listkrashning så att säga konkurrenten på listplats #5, 6, 7 ska bort... hehehe...en liten liten artikel. Det är ungefär så det funkar.
4. Man ska inte övertolka det här valet, man kan inleda med att dividera alla siffror med 1,5 och sedan konstatera att 25-35% fler av de röstberättigade kommer att rösta i kommande val. Ett parti som fick 6% i EU valet och behåller de väljare som röstat kommer inte att klara 4% spärren i nästa val. Däremot vet vi ju inte vad som rör sig i resterande väljares tankar, men intresserade av EU eller tända på de nuvarande EU-listorna verkar de ju inte.