2014-05-26, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Mycket snack om moderaternas - i mitt tycke välförtjänta - kollaps, men i skuggan av detta gör socialdemokraterna ett fullständigt katastrofval under omständigheterna. Jag tror att mycket kan skyllas på den svaga toppkandidaten som verkade som effektiv väljarskrämma. Löfvens insatser under slutet av valrörelsen kunde i någon mån kompensera för detta, men kunde inte hindra ännu ett valfiasko för s.

1. Den var ju helt självgenererad så 'who cares'. Däremot verkar vissa journalistiska kommentatorer och valgeneralen ha en massa åsikter som diametralt frångår min analys av situationen, men ändå eftersom de skapat situationen själva så är det ju faktiskt välförtjänt - by design - till och med.

2. Som andra skribenter skrev så gick S ganska bra utom i Stockholm.

3. Jag säger inte så mycket om M.U. Hon är säkert ekvivalent med en massa andra madammer på vänsterkanten/mitten. Moderaternas vallista med C.F. verkar ju däremot ha varit en katastrof, kanske platsar denne på 10-20 platsen egentligen. Man kan inte skriva artiklar där man gör reklam för sig själv som att "jag har ett svart hål i huvet" och är #2, men vem vet det luktar lite listkrashning så att säga konkurrenten på listplats #5, 6, 7 ska bort... hehehe...en liten liten artikel. Det är ungefär så det funkar.

4. Man ska inte övertolka det här valet, man kan inleda med att dividera alla siffror med 1,5 och sedan konstatera att 25-35% fler av de röstberättigade kommer att rösta i kommande val. Ett parti som fick 6% i EU valet och behåller de väljare som röstat kommer inte att klara 4% spärren i nästa val. Däremot vet vi ju inte vad som rör sig i resterande väljares tankar, men intresserade av EU eller tända på de nuvarande EU-listorna verkar de ju inte.
2014-05-26, 09:37
Medlem
En intressant, och för framtiden viktig, aspekt var den sotra diff mellan ValU och det sammanräknade resultatet. FI överskattades och SD underskattades, samtidigt som S resultat låg mycket nära ValU. Här behöver vallokalundersökarna analysera vad som gick snett, ty så stora skillnader var inte förväntat. Det behöver också analyseras hur ValU och opinionsmätningarna under sista veckan hänger ihop. VIlket värde skall vi tillmäta dessa undersökningar, med ledning av det aktuella resultatet?
2014-05-26, 09:48
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
En intressant, och för framtiden viktig, aspekt var den sotra diff mellan ValU och det sammanräknade resultatet. FI överskattades och SD underskattades, samtidigt som S resultat låg mycket nära ValU. Här behöver vallokalundersökarna analysera vad som gick snett, ty så stora skillnader var inte förväntat. Det behöver också analyseras hur ValU och opinionsmätningarna under sista veckan hänger ihop. VIlket värde skall vi tillmäta dessa undersökningar, med ledning av det aktuella resultatet?

Jag har aldrig fått äran att delta i någon ValU, men jag antar att man blir tillfrågad om att fylla i en längre enkät, med mestadels kryssalternativ, som man sedan kan lämna in någorlunda anonymt.

Utifrån de förutsättningarna kan jag tänka mig att om man är "rusig" på feminism är man benägen och till och med ivrig att fylla i denna undersökning, medan om man är "rusig" på Sverige kanske man inte är lika hjälpsam. Av förklarliga skäl, skall sägas, då det ju är ett åsiktsbrott att rösta SD.
2014-05-26, 09:50
Medlem
Durgas avatar
"FI överskattades och SD underskattades"

Självklart därför att SDarna skrev Fi i enkäten
2014-05-26, 09:57
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Reinfeldt och Björklunds första analys om att vänsterblocket nu har fått sin tyngdpunkt till vänster om Socialdemokraterna när MP+V+ F! nu är större än socialdemokraterna är mycket intressant inför höstens val.

Detta. Mycket intressant läge och skulle kanske kunna, om Reinfeldt orkar växla upp, bli en mardröm för vänstern. Nu är det allvar och politiken ska finansieras och jag misstänker att när Lövfén nyktrat till idag får han sig en tankeställare.

Citat:
Och där SD är jokern.

Yes.
2014-05-26, 10:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Valdeltagandet var under 50% det kan ha inneburit betydande snedheter. Och så var det val till EU parlamentet inte riksdagsval.

Det finns gott om tid till september för tillnyktring, men inte gynnar det ditt sosseparti.

Om du på fullaste allvar går och tror att Moderaterna helt plötsligt i riksdagsvalet kommer att landa på gamla goda siffror så är du bra jävla naiv.

Problemet är att Reinfeldt inte längre har någon trovärdighet i någon fråga, han har gjort bort sig för många gånger. Man sänker skatterna för att sedan höja skatterna när det inte är hållbart längre. Man lånar till ett 5e jobbskatteavdrag.

Problemet är trovärdigheten för Moderaterna och alliansen som konstellation. Man blir inte trovärdig när man sitter i KU och blå ljuger om att man inte kände till Nuon affären. Moderaterna hade tjänat mycket på att erkänna sina misstag och vara ärliga, det är mer rakryggat och skapar trovärdighet. Det är bättre att erkänna och säga, vi gjorde fel men vi har lärt oss något av det, då blir man stärka istället och får mer trovärdighet.

Oavsett om det handlar om ett EU eller riksdagsval så vill väljare i slutändan ha personer som man kan lita på. Speciellt när det gäller politiker så är det extra viktigt. Det spelar ingen roll vad det handlar om för fråga, skattesänkningar på hemmaplan eller jordbruksfrågor i EU, representanter som inte är trovärdiga drar ner partiet i smutsen.

Reinfeldt bidrar dag för dag till att gräva sin egen och moderaternas grav.
2014-05-26, 10:40
Medlem
Citat:

För de allmänborgerliga är detta faktiskt ett önskeresultat inför valet i höst för att kunna mobilisera sina väljare.
Regeringsfrågan handlar inte längre om Reinfeldt eller Löfven utan om fyra borgerliga partier med regeringserfarenhet mot tre oerfarna partier + en socialdemokrati som nu ser sin andel av vänsterrösterna minska.

Och där SD är jokern.

Trots de dåliga siffrorna så ja, detta är ett önskeläge för de borgerliga partierna och väljarna. Nu har inte Löfven bara kommunister och miljömuppar utan feministkommunister att dras med som troliga samarbetspartners i regering. Dessutom starkare sådana röstmässigt i EU-valet. Vilken mardröm. :-)

Och SD är inte bara joker utan har bollen som ett trovärdigt och stabilt parti vilket det alltmera kan framstå som med det kaos som nu kan uppstå.
2014-05-26, 11:57
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Reinfeldt och Björklunds första analys om att vänsterblocket nu har fått sin tyngdpunkt till vänster om Socialdemokraterna när MP+V+ F! nu är större än socialdemokraterna är mycket intressant inför höstens val.

För Löfven.

Det blir svårt för Socialdemokraterna att hantera detta.
Räknar man ihop det rödgröna blocket är det i storleksordningen lika stort som tidigare OU. Den nya vänstern tar rösterna från S. Om S försöker att ta tillbaka dessa röster genom att radikalisera sig vänsterut kommer man tappa röster från vänsterblocket till borgerliga. Försöker man hålla god min inom vänsterblocket kommer man själva göra ett historiskt dåligt valresultat. Och få en okontrollerbar riksdag med MP+F! + V att regera med.

Samtidigt kan de få väljare som hoppar över blockgränserna skrämmas av en Socialdemokrati som inte markera mot vänstern och lägga sin röst på Borgerliga eller SD om de tror att S också är ett F! MP eller V parti innerst inne. Men hur skulle det se ut om Löfven nu biter ifrån mot F!, MP och V?
Då tappar man kanske också röster vänsterut.

Pest, kolera eller ebola? Eller blir detta öppningen för en stor koalition där vänstern ställs utanför regeringen efter valet?

För de allmänborgerliga är detta faktiskt ett önskeresultat inför valet i höst för att kunna mobilisera sina väljare.
Regeringsfrågan handlar inte längre om Reinfeldt eller Löfven utan om fyra borgerliga partier med regeringserfarenhet mot tre oerfarna partier + en socialdemokrati som nu ser sin andel av vänsterrösterna minska.

Och där SD är jokern.

Nu fattar jag ingenting. Opinionsundersökningar till EU-valet och dess resultat är inte samma sak som OU till Riksdagsvalet och dess resultat.
S har inte gått bakåt i EU-valet utan behållit sina mandat. Förlorarna är M .
Riksdagsvalet är en helt annan historia och att EU-valet skulle vara negativt för S kan nog bara den mest troende Alliansanhängare spekulera i.
Malörten är SD men det är en annan historia.
2014-05-26, 12:10
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Nu fattar jag ingenting. Opinionsundersökningar till EU-valet och dess resultat är inte samma sak som OU till Riksdagsvalet och dess resultat.
S har inte gått bakåt i EU-valet utan behållit sina mandat. Förlorarna är M .
Riksdagsvalet är en helt annan historia och att EU-valet skulle vara negativt för S kan nog bara den mest troende Alliansanhängare spekulera i.

Varför är jag inte förvånad?

PP som samarbeta med den gröna partigruppen i EU tappade 2 mandat
F! + MP tjänade var sitt mandat.
Dvs ingen ändring

SD tog var sitt mandat från FP och M om man vi ser det så.

Vid förra EU valet med Mona i ledningen betecknades samma valresultat med rubriker som

"Socialdemokraterna gör sitt sämsta val sedan allmän rösträtt infördes. "

Nu är det bra?
2014-05-26, 12:14
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Varför är jag inte förvånad?

PP som samarbeta med den gröna partigruppen i EU tappade 2 mandat
F! + MP tjänade var sitt mandat.
Dvs ingen ändring

SD tog var sitt mandat från FP och M om man vi ser det så.

Vid förra EU valet med Mona i ledningen betecknades samma valresultat med rubriker som

"Socialdemokraterna gör sitt sämsta val sedan allmän rösträtt infördes. "

Nu är det bra?

Var skrev jag att sossarnas resultat var bra? I övrigt läs om mitt inlägg om hur du blandar ihop äpplen och päron.
2014-05-26, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Jag har aldrig fått äran att delta i någon ValU, men jag antar att man blir tillfrågad om att fylla i en längre enkät, med mestadels kryssalternativ, som man sedan kan lämna in någorlunda anonymt.

Utifrån de förutsättningarna kan jag tänka mig att om man är "rusig" på feminism är man benägen och till och med ivrig att fylla i denna undersökning, medan om man är "rusig" på Sverige kanske man inte är lika hjälpsam. Av förklarliga skäl, skall sägas, då det ju är ett åsiktsbrott att rösta SD.

Tommy Möller tycks mena att det är underskattningen av SD, som spillt över på de andra partier där man överskattat, främst Fi och MP. Möjligen är det så, men jag tror nog mer som du att säger, att svarsbeteendet skiljer sigå mellan olika partier och att Fi-väljare kan vara avsevärt ivirigare att svara, än SD-väljare.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/valu-slog-fel-for-sd/
2014-05-26, 14:13
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Tommy Möller tycks mena att det är underskattningen av SD, som spillt över på de andra partier där man överskattat, främst Fi och MP. Möjligen är det så, men jag tror nog mer som du att säger, att svarsbeteendet skiljer sigå mellan olika partier och att Fi-väljare kan vara avsevärt ivirigare att svara, än SD-väljare.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/valu-slog-fel-for-sd/

Naturligtvis du har mer rätt än Tommy Möller. Opinionsfolket försöker bara rädda sitt sargade anseende med diverse bortförklaringar.
Genom att riksdagsvalet kommer tätt på, har de möjlighet att justera sina beräkningsmetoder. Det finns inte utrymme för fler "misstag" var sig medvetna kalkylfel eller beroende på inkompetens.

Spännande att se kommande opinionsmätningar. Nöjet är vårt ångesten finns hos institutsfolket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in