2014-05-24, 17:56
Medlem
shogun-rs avatar
Säg att SD får 10% i EU-valet, undra hur det kommer tas emot av dom som är anti-SD och hur det kommer bli i valrörelsen inför riksdagen.

Råkat prata med en del som är väldigt anti-SD och det finns en hel av dessa som seriöst tror att SD kommer åka ur riksdagen i höst...
2014-05-24, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Det där känns ju lika troligt som mätningen i Mars 2010 där SD fick 7.6

En anomali helt enkelt.

Den här mätningen kan inte stämma av flera anledningar.

1, Det finns inte en möjlighet att MP blir större än M.

2, Jag har sagt det förut och säger det igen. F! kommer aldrig någonsin att komma in i varken EU-parlamentet eller riksdagen.

3, SD kommer att få minst 7% och det är ett minimum. De ligger för lågt i mätningen.

4, Inte en chans att KD kommer få högre resultat än i riksdagsvalet 2010.

Mätningen är skräp helt enkelt. Imorgon så får vi veta det riktiga resultatet. Hoppas nu alla har röstat/kommer att rösta på SD. Övertala även gärna en familjemedlem eller vän att följa med också. Imorgon kväll ska SD skrälla och rödingarna gråta floder
2014-05-24, 18:05
Medlem
Gör din egen opinionsmätning!

Kolla i pappersåtervinningen i ditt bostadsområde. Räkna hur många av SD:s utskickade valkuvert och hur många omslagspapper du kan hitta.

De som kastat omslagspappret men sparat kuvertet ska säkert rösta på SD.

Själv hittade jag vid en snabb koll tre omslagspaper och ett kuvert. Det innebär att 2 av 3 (67%) i mitt område ska rösta på SD.

Ett stort steg framåt för valforskningen.
2014-05-24, 18:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktoranden

2, Jag har sagt det förut och säger det igen. F! kommer aldrig någonsin att komma in i varken EU-parlamentet eller riksdagen.

3, SD kommer att få minst 7% och det är ett minimum. De ligger för lågt i mätningen.

Mätningen är skräp helt enkelt. Imorgon så får vi veta det riktiga resultatet. Hoppas nu alla har röstat/kommer att rösta på SD. Övertala även gärna en familjemedlem eller vän att följa med också. Imorgon kväll ska SD skrälla och rödingarna gråta floder

Och om inte utfallet blir så kan jag föreställa mig de versaliserade konspirationsteorierna om valfusk. Folie skulle bli en bristvara.
2014-05-24, 18:08
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:

Jag hoppas sannerligen att du har rätt. MP, V och F! på närmare 30 procent tillsammans är ju en mardröm bortom allt mänskligt förstånd.

Men jag har skrivit det förut. Stämningsläget bland tidigare försiktigt SD-positiva i min bekantskapskrets har radikalt förändrats. Det är många som gått på regimpropagandan och säger "det viktigaste är att rösta MOT Sverigedemokraterna".

Så dessa galna undersökningar kan mycket väl stämma med verkligheten. I morgon kväll får vi dock svaret.
2014-05-24, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition

Men jag har skrivit det förut. Stämningsläget bland tidigare försiktigt SD-positiva i min bekantskapskrets har radikalt förändrats. Det är många som gått på regimpropagandan och säger "det viktigaste är att rösta MOT Sverigedemokraterna".

Jag känner också sådana personer. Men saken är den att de förmodligen aldrig varit försiktigt SD positiva. Vad jag märkt är att de flesta man talar med tycker att straffen är för låga, att invandringen är för hög m.m men när man nämner SD så skulle de aldrig kunna tänka sig att rösta på DET partiet.
Man får väl konstatera att folk i allmänhet är lite politiskt korkade helt enkelt.

Man vill inte ha en ökad invandring, man vill ha högre straff och man är EU kritiska. Men när det är dags för val så röstar man glad i hågen på partier som tycker precis tvärt emot ens egna uppfattningar
2014-05-24, 18:26
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Man vill inte ha en ökad invandring, man vill ha högre straff och man är EU kritiska. Men när det är dags för val så röstar man glad i hågen på partier som tycker precis tvärt emot ens egna uppfattningar

Precis sånt har jag också hört från folk. Varje gång man träffar dom så säger dom så. Sen när det snart är väl så kommer dom rösta på miljöpartiet

Miljöpartiet vill inte ha straff eller ytterst låga
Miljöpartiet vill ha fri invandring
Miljöpartiet vill inte ha några gränser
2014-05-24, 18:40
Moderator
TheLuckys avatar
UKIP har tiodubblat sina platser i EU. Nationella Fronten i Frankrike ökar också mycket. Så även danska DF och i Norge eller Finland är de massinvandringskritiska partierna även där mycket stora. Sammantaget visar vår omgivning en given riktning som är omöjlig att stoppa. Det här gynnar SD. Och kommer att göra det ännu mer efter eu-valet. Riksdagsvalet i höst blir ett klimax.
2014-05-24, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Säg att SD får 10% i EU-valet, undra hur det kommer tas emot av dom som är anti-SD och hur det kommer bli i valrörelsen inför riksdagen.
Tyvärr kommer majoriteten av dem anse att man inte kämpat tillräckligt hårt, att man borde agerat betydligt mera kraftfullt för att motarbeta SD, när man egentligen borde göra en seriös analys.

Aschberg och Mattsson kommer få hjärtattacksliknande besvär. Reinfeldt kommer att tugga på mattfransarna i Rosenbad. På S valvaka kommer SVT uppmanas att stänga av kameran när de socialdemokratiska tårarna börjar lika Niagaras vattenfall. Och hos MP hoppar det iväg en ilsken kommentar i stil med "Det är de jävla tiggarnas fel", när nån av mupparna trodde att mikrofonen inte längre var på.

Snackade med en kompis idag, som hade förtidsröstat. Men till skillnad mot tidigare år uteblev den annars obligatoriska kommentaren om vad man valde att rösta på. Hur ska jag tolka det? Känns mer och mer som att alla OU kommer att få se sina tidigare prognoser för precis det de är; ideologiska missfoster.
Senast redigerad av Eulenspiegel 2014-05-24 kl. 18:56.
2014-05-24, 18:53
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
EU-valet kännetecknas ju att att extremvänstern är mycket starkare än vad de är i rikspolitiken, dvs partier som Fi, V och MP. Ni behöver inte vara speciellt oroliga för vår riksdag även om de får högt imorgon.

Ska bli spännande att se vad SD får. Min gissning är mellan 7-8%
2014-05-24, 18:57
Avslutad
Kanske lite väl extremt, men det här med att folk inte i samma grad frågar om vad man ska rösta/röstade på, kan väl handla om den pågående polariseringen.

Om X röstar SD och frågar sin kompis Y - och denne inte svarar SD - ja, då kan vänskapen eventuellt vara ett minne blott. Om X röstar inte SD och frågar sin kompis Y - och denne svarar SD - ja, då kan vänskapen eventuellt vara ett minne blott. Okunnighet är salighet; det är bäst att inte fråga.
2014-05-24, 18:58
Medlem
Mellbergans avatar
80k gillar nu SD:s officiella Facebook-sida.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in