Citat:
Ursprungligen postat av
JP
Nej jag tolkade inte ditt inlägg som att du sa att de skulle få över 10% heller. Känns bara lite hopplöst att just det parti som har ett hyfsat vettigt program ska vara det som har denna bakgrund och dessa problem.
Observera att jag inte heller säger att SD
inte kommer få över 10%. Jag håller mina dörrar öppna så att jag kan framstå som ett snille oavsett.
Det intressanta är ju att Junilistan låg på 4% i mätningarna och fick över 14%. Det går alltså att få EU-skeptiker motiverade att gå till valurnorna, även i Sverige. Och instituten kan missa GROVT i mätningarna.
Om man dessutom spekulerar i att en betydande del av det projicerat höga valdeltagandet står att finna i SD-väljare som dragits med i en hype skapad av media och motståndare - ja då kan ju i princip vad som helst hända. Om man går från att vara mindre röstbenägen (40%) än snittet till att bli högmotiverad (60%), och om SD:s "verkliga" snitt är på 12% - ja då är ju inte ens Junilistans andel omöjlig.
Om socialt tryck, medial mobbing, valfusk, skandaler, "öppen svensk entitet" eller allmän lättja å andra sidan trycker ned resultatet till 7% - ja, då finns ingen anledning att hoppas på radikal förbättring till riksdagsvalet, om inget spektakulärt inträffar i mellantiden.