2014-05-22, 18:58
Medlem
BaldEagles avatar
Är det förenligt med feminism om jag endast kan tänka mig gifta mig med en kvinna som är oskuld? Eller gör det mig till mindre feministisk?

För feminismen förespråkar väl att alla själv ska välja vem de gifter sig med? Så jag har därför svårt att se en konflikt mellan feminismen och att jag endast kan gifta mig med en oskuld.

Eftersom frågan säkert kommer dyka upp: nej, jag är inte själv oskuld.
Citera
2014-05-22, 19:05
Medlem
Tror inte att feminister har någonting emot det. Eller jag tycker att de inte borde det. Men säkert kan en och annan få det till en kränkning av kvinnor.

Kan dock vara svårt att genomföra som man, eftersom kvinnan i regel väljer mannen och inte tvärtom. Samt att få kvinnor mogna för giftermål har kvar sin oskuld. Åtminstone i Sverige.
Citera
2014-05-22, 19:10
Medlem
BaldEagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnkenLuft
eftersom kvinnan i regel väljer mannen och inte tvärtom

Mannen och kvinnan väljer varandra. Sådana äktenskap förespråkar jag.
Citera
2014-05-22, 19:13
Medlem
Extras avatar
Nae, en douche möjligen. Men det kan man ju vara vare sig man är feminist eller inte
Senast redigerad av Extra 2014-05-22 kl. 19:16.
Citera
2014-05-22, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaldEagle
Mannen och kvinnan väljer varandra. Sådana äktenskap förespråkar jag.
Det mannen gör är att föreslå äktenskap. Eller ett förhållande. Eller sex. Det är alltid kvinnan som väljer. Det är alltid kvinnan som har det sista ordet i relationer.
Citera
2014-05-22, 19:49
Medlem
Punklivs avatar
Du är självklart en mansgris som bara kan tänka dig att gifta dig med en oskuld.

Nej då. Är man för jämställdhet skiter man fullständigt i det där. Är man en hardcorefeminist, som är inne just nu, ser man dig självklart som ett äckel.
Citera
2014-05-22, 20:07
Medlem
Jag skulle vilja säga att svaret är ja om du själv är oskuld. Annars nej.. Dock antar jag mer än jag vet.. :P
Citera
2014-05-22, 20:15
Medlem
sannafransistoss avatar
Annat om du bara träffar en kvinna som är oskuld och letar efter en som är oskuld. bara för man är feminist betyder de heller inte att man inte kan vänta på den rätta.... visst vänsterfeminist kanske inte går ihop men högerfeminism går ihop. Jag är högerfeminist och vill vänta med sex till äktenskapet men oskuld är jag inte däremot...
Citera
2014-05-22, 20:17
Medlem
Men vilket sammanträffande - vi hade faktiskt ett möte för knappt en vecka sen om vem just du skulle få gifta dig med, och vi kom fram till att det är OK med en oskuld pga ditt ego. Så grattis!
Citera
2014-05-22, 20:22
Medlem
BaldEagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sannafransistos
Annat om du bara träffar en kvinna som är oskuld och letar efter en som är oskuld. bara för man är feminist betyder de heller inte att man inte kan vänta på den rätta.... visst vänsterfeminist kanske inte går ihop men högerfeminism går ihop. Jag är högerfeminist och vill vänta med sex till äktenskapet men oskuld är jag inte däremot...

I detta fall syftar jag på att ha oskuld som en preferens, inte att bli kär i en tjej som råkar vara oskuld.

Vad menar du med att du vill vänta med sex men samtidigt inte är oskuld?
Citera
2014-05-22, 20:30
Medlem
sannafransistoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaldEagle
I detta fall syftar jag på att ha oskuld som en preferens, inte att bli kär i en tjej som råkar vara oskuld.

Vad menar du med att du vill vänta med sex men samtidigt inte är oskuld?

för man kanske ångrar sig vad man har gjort och vill vänta på den rätte ... allt eller inget för mig
Citera
2014-05-22, 20:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sannafransistos
Så högerfeminism är en inriktning som har fokus på vilka du vill ligga med och hur många och utifrån det delar ut okej eller inte okej...

Otäck ideologi i så fall...

Feminism annars - vänsterfeminism också - brukar överlåta åt individen själv att avgöra de delarna ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in