Citat:
Ursprungligen postat av
Clavell
Det är väl klart det är bättre med en bild som visar var blodet fanns än att bara berätta det. Blå tusch på bilden tycker jag hade funkat utmärkt. Men jag tycker den lösning man valt är minst lika bra.
Du får rätta mig om jag har fel. Men när du skriver "nu visade bilden blått även på den del av mattan där det inte fanns blod" så antar jag att du menar där Bluestar reagerade men som sen inte visade sig vara blod? I så fall kan jag hålla med om att det hade såklart varit bra om de tagit bort den fläcken. Men att kalla det manipulation tycker jag är fel. Jag tror någon fått i uppgift att illustrera var Bluestar reagerat på olika bilder och sammanställa det i en bild där man kan se bilen också. Det kan ju faktiskt finnas ännu fler bilder än de två vi sett också. Att man sen inte tagit bort fläcken som inte var blod tror jag är ett rent misstag. Uppgiften finns ju i FUP så det verkar ju inte vara något man medvetet velat dölja.
När du påstår att rätten skulle bilda sig en uppfattning om blodmängd utifrån bilderna tror jag du underskattar rättens ledamöter. Jag tror de vet att det inte går att få en uppfattning om blodets tjocklek utifrån Bluestarbilderna. Det viktiga var blodets utbredning och den visades på ett bra sätt.
Jag tror dessutom inte ledamöterna är lika korkade som en hel del amatördeckare här på Flashback är som tror att de kan utläsa mer information ur enstaka bilder än vad polisens tekniker som har både mer kompetens och tillgång till bilen i verkligheten kan läsa ut. Bilden är därför inte speciellt viktig. Det är teknikernas slutsatser utifrån hur det ser ut i verkligheten som är viktiga.
Jag tycker inte att du ska kalla folk här inne korkade, du har ingen aning om nivån på vissa personers kunskap.
Sedan syns det tydligt på första bluestarbilden en riktning på avsättningen av blodet, den reaktionen som "försvunnit" från bild två.
Polisen uppgav att dom inte kunde se på vilket sätt blodet kommit dit och i vilken riktning blodet kommit från.
Tror att du ska kolla en gång till på bilderna och lite närmare den här gången så kommer du se vad jag menar.
Blodavsättningen är avsatt i en svepande rörelse från låset och ut mot vänster kant... det ser du på räfflorna i listen.
Detta innebär att blodet avsatts någon stans i närheten av handen men det går inte att säga exakt vart eftersom handen är där den är.
Detta är väldigt långsökt men kan det finnas reaktion från bluestar i anslutning till märket i listen/gummit?