2014-05-10, 20:29
Medlem
billinge1992s avatar
Bra att du vill ta tag i dina problem, det är som sagt första steget! Jag önskar dig all lycka, nedtrappnings schema fungerade för mig när jag skulle gå av opiater och fungerade även för min far som missbrukade både opiater och benso.
Citera
2014-05-10, 20:55
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mnemic0

Ska på avgiftning om 2 veckor och få ned nertrappning schema. Ska även gå en KBT-behandling vill veta varför jag knarkar och vad grundproblemet är förutom den grova ångesten.

Mvh

Skingrade en del moln för mig gällande den frågan :

http://www.lancedodes.com/what-is-addiction/
Citera
2014-05-10, 21:44
Medlem
Härligt att du tagit tag i det. Jag önskar jag kunde få hjälp med mitt spelmissbruk med men det finns ingen hjälp att få.
Citera
2014-05-11, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x-23
Härligt att du tagit tag i det. Jag önskar jag kunde få hjälp med mitt spelmissbruk med men det finns ingen hjälp att få.

Jodå, det gör det visst.

https://www.stodlinjen.se/

Eller så kontaktar du svenskaspel. se så hjälper dom dig)

Lycka till!
Citera
2014-05-11, 14:04
Medlem
"Prime for life" fick mig att förstå allt det du söker. Ångest är f.ö. något du matar ju mer du dämpar
Citera
2014-05-11, 17:26
Medlem
Edit

Citat:
Ursprungligen postat av The.flash
"Prime for life" fick mig att förstå allt det du söker. Ångest är f.ö. något du matar ju mer du dämpar
Så sant ang ångest, någongång måste man konfrontera sina "inre demoner" (som försöker slita ur ens hjärta när ångesten slår till), varför får jag ångest? Vad döljer sig under allt? Vad vill jag inte se?
Jag tror på KBT, att ändra invanda mönster och beteenden (som man kanske använt som skydd sedan barndom). Jag lär behöva hjälp med JAG-stärkande terapi för att öka min självkänsla (icke att förväxla med självförtroende), jag måste även lära mig att hantera stress och påfrestningar på andra sätt än tidigare, nu har jag inga snuttefiltar el säkerhetslinor kvar o jävlar vad sårbar jag är och vad ONT det gör men jag har fan inget val, det är bara att fortsätta kriga och jag kommer att segra över mina demoner, förr el senare! Dag 15 (utan CS) & counting ..
Äsch, det jag ville få sagt var eg LYCKA TILL till alla er som kämpar mot ett missbruk och inre demoner !
Senast redigerad av vaniljpuddingen 2014-05-11 kl. 17:29. Anledning: Edit
Citera
2014-05-11, 18:17
Medlem
PellAlsings avatar
Helt rätt att du avslutar samtliga vänskaper du har kvar. Det är det svåraste för en missbrukare att inte bara sluta droga utan att hela ens bekantskapskrets MÅSTE bytas.

Du är fan halvvägs redan nu! Kämpa!
Citera
2014-05-11, 18:55
Medlem
nanoballes avatar
Det bästa tipset jag kan komma på såhär på rak arm är att skapa rutiner. Sätt upp ett veckoschema där du bestämmer olika "aktiviteter" för olika dagar.
T.ex:
Måndag: Tvättdag
Tisdag: plocka undan lite skit hemma
onsdag: ta hand om sig självdag (ta en ordentlig dusch och verkligen tvätta av sig, borsta tänderna och sköta munhygien grundligt, se på någon skön film eller gör någonting som aktiverar dig positivt. T.ex rita, gå en promenad, dra och simma eller någonting annat som håller dig sysselsatt så gott det går.)
Bara att göra någonting litet varje dag aktiverar hjärnan och sätter igång det belöningssystem som du så länge har mixtrat med pga till missbruk. Även om det tar lång tid så kommer dessa små grejerna som du gör tillslut att ersätta ditt drogbehov. Sen är det klart att ett vanligt vardagsliv inte är lika "roligt", "intressant" eller fartfyllt som att vara missbrukare men man måste försöka väga för och nackdelarna samt att se de små ljuspunkterna i livet som man så länge bedövat och blåst bort med sitt missbruk. Man kommer ha upp och nergångar i livet, det har alla.

EDIT: Som de andra också sagt, och vilket du säger att du gjort: Bryt alla relationer som har någonting med ditt gamla knarkarliv att göra. Det är skitsvårt och man intalar sig själv att man visst fortfarande kan vara vänner MEN det kan man INTE. Så fort man tar upp kontakten med någon man haft ett destruktivt förflutet med så börjar en klocka ticka och det är bara en tidsfråga innan man trillar dit igen.

Har ganska bråttom nu så skriver ett slarvigt och ganska osammanhängande inlägg men jag skjuter iväg en prenumeration och ska nog återkomma.
Lycka till!
Senast redigerad av nanoballe 2014-05-11 kl. 18:58.
Citera
2014-05-11, 19:24
Medlem
melonazs avatar
Lycka till! Detta kommer du klara kalas!
Vad jobbade du med?
Citera
2014-05-11, 22:13
Medlem
Ramaskriets avatar
Lycka till! Hur kommer det sig att du efter 15 år nu beslutat dig för att sluta? Hur började ditt missbruk?

Vänliga hälsningar.
Citera
2014-05-12, 11:12
Medlem
Är inget annat än nikotinmissbrukare själv så kan absolut inte ens i närheten sätta mig in i din ångest eller ditt missbruk.
Hur som helst så tycker jag att det är jätteintressant och kommer absolut att följa din tråd noga!

Jag undrar hur du liksom kom fram till att "Nej, nu skiter jag fan i att knarka." istället för att knapra i dig ett par tabletter? (Insåg att det här lät lite hårt, men jag hoppas du förstår vad jag menar)
Var det p.g.a. drogerna som du förlorade jobbet?

Önskar dig all lycka till, det här kommer gå kanon!
Citera
2014-05-14, 14:12
Medlem
Mnemic0s avatar
Okej snabb rapport på hur det går. Har dom senaste dagarna träffat Både läkare, sköterskor och socialsekreterare (eller vad dom kalas) har även träffat KBT- terapeuten som jag kommer gå hos minst 3 månader och om det behövs mer så år det lugnt. H*n värkar sjukt bra .
Så det rullar på och tar mycket tid vilket är bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in