Precis som jag sa tidigare så är det väldigt synd om många i öst. Propagandan har varit alldeles för stark där. Folket där verkar inte riktigt fatta vad de egentligen röstar för, vad demokrati och europeiska värderingar innebär och leder till. De som röstar verkar mest göra det för att de är allmänt missnöjda med saker och ting. Någon logisk och rationell förklaring till deras röstning har jag inte lyckats kunna finna.
Citat:
- Jag vill bli självständig från alla. Jugoslavien splittrades och de lever bra nu, säger den före detta fabriksarbetaren Nikolaj Tjerepin.
Jaha, men är det kanske för att ett flertal länder i det fd Jugoslavien valde europeisk riktning?
Citat:
Han anser att det är berättigat att folkomrösta, då han inte litar på ledarna och centralmakten i Ukrainas huvudstad Kiev.
- Jag behöver ett arbete. Det händer ingenting i Kiev, och då tror jag att vi måste söka oss till Ryssland. Där kan jag tänka mig att arbeta, säger han.
Jaha, så det är Ryssland eller Ukraina som avgör om du får ett arbete? Det är inte ekonomiska faktorer?
Citat:
Pavee är född efter det att Sovjetunionen föll, han övar på engelska för att söka sig dit där arbete finns, men han uttrycker farhågor som återkommer i samtal:
– USA litar jag inte på, landet vill ha makt. Och dessutom finns det många negrer i USA och dem gillar jag inte, säger han och spär på sitt resonemang med rasbiologiska funderingar.
Ja du, då kanske Ryssland är det rätta valet för dig iof.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/kiev-ett-steg-mot-avgrunden_3548990.svd