2014-05-11, 17:56
  #7201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
De där som sades vara "oskyldiga observatörer" går också att benämna "spioner från Nato".
Kom gärna med källor.



Samma där, källa?



Alla som är det minsta kritiska mot USA och säger ens något positivt om Ryssland är inte betalda av Putin personligen.
Dessa observatörer var utsända med en organisation i ryggen som Ryssland är med och bestämmer i.
Beklämmande med dessa tankar om spioner hit och spioner dit som mer verkar vara paranoia av rysk härkomst. Vadå källor? Dom blev ju de facto kidnappade av rövarband i Ukraina som ville bevisa sin makt. Redan nu skrattar omvärlden när man ser parodin på ett riktigt val, som man ju försöker efterlikna i östra Ukraina. Rösta hur många gånger du vill, inga röstkort mm mm.
En stat som inte erkänns av omvärlden kan aldrig existera, så parodivalet är helt bortkastat.
2014-05-11, 17:58
  #7202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Du vet väl att industrin i östra Ukraina är subventionerad av Kiev?

Förresten så finns det en stor skillnad mellan ryska och ukrainska gruvor. De ryska gruvorna är i princip samtliga privatiserade och därmed marknadsstyrda. I Ukraina finns en del statligt ägda gruvor. Dessa gruvor är förlustbringande (marknadspriset är lägre än självkostnadspriset), och subventioneras av den ukrainska staten för att minska energiberoendet och hålla upp sysselsättningen.

Ingen som undrar vad som händer med dessa gruv- och industriarbetarna om Donetsk/Luhansk går till Ryssland?

1. Man ska nog ta sådana där subventionssiffror med en nypa salt. Särskilt när det gäller storstadsregioner. Stora städer är ju per definition subventionsberoende. Men i övrigt verkar det som att de Ukrainska siffrorna beskriver just Kiev regionen som en nettobidragsgivare med +13 enheter mätt och gruvregionerna med omkring +30 enheter mätt. Så sådan argumentation verkar onödig & dessutom väldigt korkad. Det är trivialt att bevisa att de flesta eller alla städer fungerar ungefär som banker inom finanssektorn dvs. omsätter pengar -> vilket medför att de ser ut att betala mer skatt till tex. staten än vad de själva producerar. Väldigt få städer står så starka i konkurrensen att de kan anses utgöra egna produktionsenheter. Möjligtvis kan man hitta Hollywood eller tidigare industristäder som Detroit på sextiotalet annars handlar det mest om administration.

2. Skulle det vara som du påstår så får de väl hitta jobb någonannanstans.
2014-05-11, 18:03
  #7203
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Du vet väl att industrin i östra Ukraina är subventionerad av Kiev?

Förresten så finns det en stor skillnad mellan ryska och ukrainska gruvor. De ryska gruvorna är i princip samtliga privatiserade och därmed marknadsstyrda. I Ukraina finns en del statligt ägda gruvor. Dessa gruvor är förlustbringande (marknadspriset är lägre än självkostnadspriset), och subventioneras av den ukrainska staten för att minska energiberoendet och hålla upp sysselsättningen.

Ingen som undrar vad som händer med dessa gruv- och industriarbetarna om Donetsk/Luhansk går till Ryssland?
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Tja, Kiev får sina pengar från mer intäktsbringande regioner, exempelvis som Poltava, Kharkiv, Dnipropetrovsk.

http://www.globalsecurity.org/military/world/ukraine/images/map-subsidies.jpg

Gul = hur mycket regionen ger till statsbudgeten
Blå = hur mycket regionen får i subventioner av Kiev
1. Tillhör Poltava, Kharkiv och Dnipropetrovsk inte öst Ukraina?
2. Man ser att Kiev subventioneras mest av alla. Trots att man i Ukraina oftast betalar skatt i Kiev, inte sant? Dvs. att när och om öst Ukrainas företag betalar skatt "hemma" behöver de inte längre subventioneras eller åtminstone i en mindre skala.
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Okej, men hur förklarar du att vissa haft kulskott i huvudet eller den gravida kvinnan som blivit strypt? Varför skulle dem elda upp sig själva?
Jävla Photoshop propaganda!!!!!!!!!!!!!!!
Tänk själv! Om det nu vore sant, skulle de inte alla hederliga opartiska västerländska medier skrika om det? Jo! Men svt tiger => det är en jävla rysk propaganda!!!!!!!!!
__________________
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2014-05-11 kl. 18:09.
2014-05-11, 18:07
  #7204
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
1. Tillhör Poltava, Kharkiv och Dnipropetrovsk inte öst Ukraina?

När jag talade om öst i just detta fall så syftade jag på just Luhansk/Donetsk.

Men överlag så anser jag att denna karta är bäst för att definiera vad som är väst och öst i Ukraina:
http://ldc.upenn.edu/myl/llog/UkraineElectionRegions.gif


Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
2. Man ser att Kiev subventioneras mest av alla. Trots att man i Ukraina oftast betalar skatt i Kiev, inte sant? Dvs. att när och om öst Ukrainas företag betalar skatt "hemma" behöver de inte längre subventioneras eller åtminstone i en mindre skala.
Hur ska de då överleva om industrioutputens självkostnadspris är mindre än marknadspriserna?
Hur ska regionerna kunna finansiera offentlig verksamhet om skatteintjäningen är mindre än behoven?
2014-05-11, 18:10
  #7205
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Okej, men hur förklarar du att vissa haft kulskott i huvudet eller den gravida kvinnan som blivit strypt? Varför skulle dem elda upp sig själva?
Lille.Stockholm är ironisk (man ska nog undvika det). Läs i tråden eller sök på Odessa trade union fire.

Lite olika länkar för att skaffa dig en egen uppfattning:

The Independent, 7 maj 2014
Ukraine crisis: The Odessa file - how a cultural melting pot boiled over into sectarian strife
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/ukraine-crisis-the-odessa-file--how-a-cultural-melting--pot-boiled-over-into-sectarian-strife-933432 8.html

RT, 7 maj 2014
Odessa tragedy survivor: ‘Many people strangled after escaping the fire’
http://rt.com/news/157256-odessa-witness-massacre-ukraine/

The Guardian, 2 maj 2014
Ukraine clashes: dozens dead after Odessa building fire
http://www.theguardian.com/world/2014/may/02/ukraine-dead-odessa-building-fire

Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/2_May_2014_Odessa_clashes

Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
okej, tackar för infon. Men varför vill dem ha en egen stat? Vad ska dem med en egen stat till som ska tillhöra ryssland? Varför inte ha ett eget litet land istället då
Dom flesta vill, åtminstone före Odessahändelsen, vara kvar i Ukraina men ha större självstyre, egen guvernör osv. för att dom inte längre litar på politikerna i Kiev. Se opinionsundersökningen tidigare i tråden. Att få vill ha en egen stat är ju att dom inte klarar det ekonomiskt. En del ser då Ryssland som en lösning.
2014-05-11, 18:14
  #7206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
När jag talade om öst i just detta fall så syftade jag på just Luhansk/Donetsk.

Men överlag så anser jag att denna karta är bäst för att definiera vad som är väst och öst i Ukraina:
http://ldc.upenn.edu/myl/llog/UkraineElectionRegions.gif



Hur ska de då överleva om industrioutputens självkostnadspris är mindre än marknadspriserna?
Hur ska regionerna kunna finansiera offentlig verksamhet om skatteintjäningen är mindre än behoven?

Men så ser det ju ut i större delen av Ukraina. Det har man löst med lån, på lån, på lån. Kiev lånar pengar och betalar ut. Vad blir skillnaden nu tycker du?
2014-05-11, 18:16
  #7207
Medlem
fridaynightouts avatar
Precis som jag sa tidigare så är det väldigt synd om många i öst. Propagandan har varit alldeles för stark där. Folket där verkar inte riktigt fatta vad de egentligen röstar för, vad demokrati och europeiska värderingar innebär och leder till. De som röstar verkar mest göra det för att de är allmänt missnöjda med saker och ting. Någon logisk och rationell förklaring till deras röstning har jag inte lyckats kunna finna.

Citat:
- Jag vill bli självständig från alla. Jugoslavien splittrades och de lever bra nu, säger den före detta fabriksarbetaren Nikolaj Tjerepin.

Jaha, men är det kanske för att ett flertal länder i det fd Jugoslavien valde europeisk riktning?

Citat:
Han anser att det är berättigat att folkomrösta, då han inte litar på ledarna och centralmakten i Ukrainas huvudstad Kiev.

- Jag behöver ett arbete. Det händer ingenting i Kiev, och då tror jag att vi måste söka oss till Ryssland. Där kan jag tänka mig att arbeta, säger han.

Jaha, så det är Ryssland eller Ukraina som avgör om du får ett arbete? Det är inte ekonomiska faktorer?

Citat:
Pavee är född efter det att Sovjetunionen föll, han övar på engelska för att söka sig dit där arbete finns, men han uttrycker farhågor som återkommer i samtal:

USA litar jag inte på, landet vill ha makt. Och dessutom finns det många negrer i USA och dem gillar jag inte, säger han och spär på sitt resonemang med rasbiologiska funderingar.

Ja du, då kanske Ryssland är det rätta valet för dig iof.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/kiev-ett-steg-mot-avgrunden_3548990.svd
2014-05-11, 18:17
  #7208
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Dessa observatörer var utsända med en organisation i ryggen som Ryssland är med och bestämmer i.
Beklämmande med dessa tankar om spioner hit och spioner dit som mer verkar vara paranoia av rysk härkomst.

Tycker det är mer vanligt att vissa debattörer ser ryska spioner och t.o.m. Putin själv bakom varje skribent som uttrycker det minsta lilla sympati för rysk syn på saker och ting.

Citat:
Vadå källor? Dom blev ju de facto kidnappade av rövarband i Ukraina som ville bevisa sin makt. Redan nu skrattar omvärlden när man ser parodin på ett riktigt val, som man ju försöker efterlikna i östra Ukraina. Rösta hur många gånger du vill, inga röstkort mm mm.
En stat som inte erkänns av omvärlden kan aldrig existera, så parodivalet är helt bortkastat.

Taiwan, Israel, Östtimor, Kina, Korealänderna, Sydossetien, Abchazien m.fl. Exemplen är många.
Det finns ett flertal länder som har existerat under lång tid och en del gör det än idag trots att de inte är erkända av alla andra av världens länder eller bara av några.
2014-05-11, 18:18
  #7209
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Dessa observatörer var utsända med en organisation i ryggen som Ryssland är med och bestämmer i.
Beklämmande med dessa tankar om spioner hit och spioner dit som mer verkar vara paranoia av rysk härkomst. Vadå källor? Dom blev ju de facto kidnappade av rövarband i Ukraina som ville bevisa sin makt. Redan nu skrattar omvärlden när man ser parodin på ett riktigt val, som man ju försöker efterlikna i östra Ukraina. Rösta hur många gånger du vill, inga röstkort mm mm.
En stat som inte erkänns av omvärlden kan aldrig existera, så parodivalet är helt bortkastat.
Det är för att omvärlden inte bryr sig som en del tar vapen i hand för det är det enda väst ser. Ja, valet kan ses som en parodi av en del som ser ner på männinskor men också som en bra indikator för kommande politiker om vad som bör göras så jag ser det som positivt.
2014-05-11, 18:23
  #7210
Medlem
bernad_laws avatar
Inlägg om andra användare är OT. Varningar utdelade. / Mod
2014-05-11, 18:27
  #7211
Medlem
fridaynightouts avatar
Haha, verkar finnas fyra referendum i Donetsk-regionen idag:

Förutom "Donetsk folkrepublikens" referendum, så finns det referendum om att vissa områden istället ska ingå i Dnipropetrovsk-regionen. Sen finns det referendum om Ukrainas enighet. Slutligen finns det referendum om att Donetsk ska ingå i det Förenade Konungariket (eftersom Donetsk grundare var en britt).

http://img.rt.com/files/news/24/2b/10/00/ukraine-donetsk-uk-referendum.si.jpg

https://translate.google.se/translate?sl=uk&tl=sv&js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Ftsn.ua%2Fpolitika%2Fu-doneckiy-oblasti-rozpochalisya-odrazu-4-referendumi-348917.html &edit-text=
2014-05-11, 18:28
  #7212
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
När jag talade om öst i just detta fall så syftade jag på just Luhansk/Donetsk.

Men överlag så anser jag att denna karta är bäst för att definiera vad som är väst och öst i Ukraina:
http://ldc.upenn.edu/myl/llog/UkraineElectionRegions.gif
Hur ska de då överleva om industrioutputens självkostnadspris är mindre än marknadspriserna?
Hur ska regionerna kunna finansiera offentlig verksamhet om skatteintjäningen är mindre än behoven?
Ok. Men åtminstone Kharkiv (ger mest intäkt) och Dnipropetrovsk är med då.
Som sagt det finns massor av oligarker i öst Ukraina som betalar sin skatt till Kiev eller inte betalar alls
(Offshoring). Sedan om kollar på BNP producenter, så ligger Donetsk på 2:a platsen direkt efter Kiev. Hur förklarar du detta. Producenter är väl viktigare för ekonomi i långa loppet, dvs att det blir svårare för väst Ukraina som har lägre BNP än för öst Ukraina med högre BNP och som dessutom lär få en bra rabatt på gas?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in