Citat:
Ursprungligen postat av
vindsus86
De kanske väntade med att släppa den bilden för att 1. det dröjde innan föräldrarna fick veta något om dödsfallet, 2. de kanske inte visste var de hade bilden först, 3. de kanske tänkte att folk skulle reagera, precis så som flera gör nu, ifall de gav det fotot till tidningen och därför lät de till en början bli. Det skulle inte förvåna mig om det var någon journalist som bad dem om gripande bilder från Gaza och så.
Jag kan inte heller släppa den bilden för det verkar så planerat och känslokallt att lämna in bilden, och redan ha en attack färdig på svenska myndigheter, när man får veta att dottern är död.
1. Jag tror inte på att det dröjde så lång tid som det påstods innan de fick kännedom om dödsfallet. Det lät troligt i början innan all information sorteras, för det lät ju bra!
2. En Bild på ett barn i rosa kappa på en hög med bråte, är ingen tillfällig bild.
3. Det är självklart att journalister vill ha bilder, men ingen journalist vet på förhand vad som finns.
Det är 2014 och alla har Facebook, mobila nätverk och telefon. Det är en stor släkt, alla ingifta med varandra och med kontakter i Sverige. Jag är övertygad om att det har pratats innan dödsmeddelandet framfördes officiellt. Annars blir det helt obegripligt att sörjande föräldrar talar om svenska myndigheters ansvar! Och har en bild, i beredskap som ska styrka random asylskäl!