Citat:
Du verkar inte ens kapabel till att komma på otidigheter utan måste ta efter andra.......
Citat:
2. Samtidigt som stora delar de embargerade vapnen tillverkas i Kina men inte får köpas av Kina. Väldigt seriöst. Påminner om lite om embargot mot Saddam Hussein.
Ifall du kollar Kinas elektroniksektor så kommer du väldigt snabbt att inse att väldigt mycket av världens elektronik tillverkas just i tataaa Kina.
Ifall du kollar Kinas elektroniksektor så kommer du väldigt snabbt att inse att väldigt mycket av världens elektronik tillverkas just i tataaa Kina.
Nej, västerländska vapen tillverkas inte på licens i Kina. Om sådana ändå tillverkas beror det på att Kina, genom spionage fått tillgång till den teknologin.
Jo, Kina, och Taiwan, tillverkar naturligtvis elektroniska produkter, jag nämnde t.o.m världen snabbaste superdator, men komponenterna i dessa produkter är utvecklande i väst.
Citat:
3. Dina teorier om att Kina skulle spara pengar på att köpa vapen från väst är förövrigt relativt habila, risken att vapnen upphör att fungera vid konflikt skulle anses vara för stor samtidigt som det handlar om enorma mängder vapen -> nyttan med att ha egentillverkning då är helt uppenbar.
Utvecklingen av den kinesiska vapenteknologin skulle givetvis gått snabbare om man fått köpa och licenstillverka vapen ifrån väst. Nu kommer säkert Kina ändå, så småningom att kunna utveckla en egen vapenteknologi, jämförbar med väst, med det kommer att ta tid. USA satsar en massa pengar på forskning och utveckling av vapen.
Däremot så kommer säkert Kina att, relativt snart, själv, utveckla elektronik jämförbar med den bästa västerländska.
Citat:
1. Eftersom du uppenbarligen svamlat rejält så rekommenderar jag dig ett besök hos PK museet i USA http://www.coldwar.org/articles/90s/fall_of_the_soviet_union.asp Sovjet Unions fall tillskrivs främst "it´s centralized political and economic system".
Hm, det "marxist"-leninistiska ekonomiska systemet har hamnat på historiens soptipp. I själva verket så kan man nog beteckna det som "social-feodalt". Men sant är också att Sovjetunionen, till stor del var en krigsekonomi, där allt planerades med tanke på det kommande kriget.....
I likhet med Sovjetunionen så håller både den ekonomiska och politiska makten på att centraliseras i Ryssland. Putler har t.ex. en känd koppling till Gazprom. Med tanke på den ytterst kraftiga upprustningen så håller även dagens Ryssland på att utvecklas till en krigsekonomi.
Citat:
2. Kan du ge något exempel på när Sverige utökat sitt territorium under historien utan att använda militärt våld? eller USA? eller valfritt annat västland?
Tja, för att spinna lite på Finland, som du påstår dig vara insatt i: I från början så koloniserade såväl svenskar som finnar det finska kustlandet. Efter det så gav emellertid en påve order om ett korståg åt öster. På den tiden stod kyrkan över staten, så det var bara att lyda, Novgorod gick i precis samma tankar. Dock måste man utgå ifrån att order om det ortodoxa korståget utgick just ifrån det som, så småningom skulle utvecklas till den Ryska staten.
Vad gäller Sveriges enande så, visst det förekom mycket våld och intriger. Men samtidigt så beslutade tingen i de olika landskapen, i demokratisk ordning, mycket. Så enandet av götar, svear och gutar till en svensk statbildning var nog inte bara en våldshistoria. Däremot så får man förmoda att det senare mötet med samerna i Norrland, i stort sätt var en kolonialhistoria, präglad av våld och tvång.
Citat:
1. Ta samma resonemang och tillämpa på valfritt västland. Nu är du inne på Behring Breiviks resonemang i sammanhanget -> men önskar att dennes världsbild ska sanningsgöras i Ryssland.
Nej, i sig så önskar jag givetvis att förtryckta folk, under den ryska stövelklacken skall få forma sin egen framtid. Men, tyvärr, så har det ryska förtrycket nog radikaliserat en hel del människor i de södra delrepublikerna. En sådan radikalisering brukar desto värre också innebära en fientlighet emot väst. Så att understödja bildandet av en massa terrorstater är ingenting jag anser att vi bör syssla med i väst, eftersom det, i längden, missgynnar våra egna intressen.
Vad gäller Syrien så måste jag faktiskt hålla med Putler: "Varför skall väst stödja kannibaler?" Lika så var det ett misstag ifrån väst att störta Khadaffi. Detta medverkade Sverige till, och jag ångrar mitt ställningstagande för. Väst bör hålla sig neutralt i sådana konflikter där en vinst för de radikaliserade islamisterna, långsiktigt, innebär ett hot emot väst.
Citat:
2. Sverige har exporterat råvaror och vissa förädlingar sedan omkring 750 e.Kr. dvs. närmare 1250år av framgång i den verksamheten.
Visst, men vi har sysslat med innovationer också. Vi har, i motsatts till Ryssland, inte ständigt behövt försöka hinna ikapp väst, för vi tillhör redan väst.
Citat:
1. Du får läsa på om Sveriges och Finlands historia för att få insyn i anledningen till att så få oroar sig för inbördeskrig i Sverige -> en ganska bra siffra i sammanhanget även om den nog är närmare 10-15% idag.
En anledning till det finska inbördeskriget var att man påverkats av Ryssland under mer än 100 år. En annan var Finlands geografiska läge. En tredje var den, av Tyskland, påtvingade freden i Bretsk-Litovsk freden. Ryssland försökte kompensera detta genom sitt stöd till de röda, Tyskland stödde, aktivt de vita.
Sedan så spekulerar du vilt att oron för ett inbördeskrig i Sverige skulle ha fördubblats de senaste tre åren. Detta är givetvis nys, men jag förstår att du inte har någon som helst respekt för vetenskaplig metodik och resultat.
Tyvärr är WVS:s databas väldigt seg nu, men längre fram så skall det bli intressant att undersöka farhågorna vad gäller inbördeskrig för några år sedan i såväl Ukraina som i Finland. I det senare fallet så är vi dock hänvisade till den femte undersökningsvågen och kan därför inte få fram speciellt färska siffror.
Ps. Jag har fått fram siffrorna nu i alla fall för Ukraina 2011!
To what degree are you worried about the following situations?
V185.- Worries: A civil war
Very much + A great deal
Ukraina 69,2 procent, (Sverige 6,8%)
Många av invånarna i såväl Ukraina som i Ryssland är alltså ytterst bekymrade för samma sak!
Jag förmodar att Putler bestämde sig att slå till först för att destabilisera Ukraina och försöka stabilisera den skakiga situationen i Ryssland på samma gång. Ds.
Senast redigerad av Ola Schubert 2014-05-10 kl. 15:19.
Senast redigerad av Ola Schubert 2014-05-10 kl. 15:19.