2014-05-10, 15:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Du måste sluta knarka, man kan inte ta vad du skriver på allvar annars.

Du verkar inte ens kapabel till att komma på otidigheter utan måste ta efter andra.......

Citat:
2. Samtidigt som stora delar de embargerade vapnen tillverkas i Kina men inte får köpas av Kina. Väldigt seriöst. Påminner om lite om embargot mot Saddam Hussein. Ifall du kollar Kinas elektroniksektor så kommer du väldigt snabbt att inse att väldigt mycket av världens elektronik tillverkas just i tataaa Kina.

Nej, västerländska vapen tillverkas inte på licens i Kina. Om sådana ändå tillverkas beror det på att Kina, genom spionage fått tillgång till den teknologin.

Jo, Kina, och Taiwan, tillverkar naturligtvis elektroniska produkter, jag nämnde t.o.m världen snabbaste superdator, men komponenterna i dessa produkter är utvecklande i väst.

Citat:
3. Dina teorier om att Kina skulle spara pengar på att köpa vapen från väst är förövrigt relativt habila, risken att vapnen upphör att fungera vid konflikt skulle anses vara för stor samtidigt som det handlar om enorma mängder vapen -> nyttan med att ha egentillverkning då är helt uppenbar.

Utvecklingen av den kinesiska vapenteknologin skulle givetvis gått snabbare om man fått köpa och licenstillverka vapen ifrån väst. Nu kommer säkert Kina ändå, så småningom att kunna utveckla en egen vapenteknologi, jämförbar med väst, med det kommer att ta tid. USA satsar en massa pengar på forskning och utveckling av vapen.

Däremot så kommer säkert Kina att, relativt snart, själv, utveckla elektronik jämförbar med den bästa västerländska.

Citat:
1. Eftersom du uppenbarligen svamlat rejält så rekommenderar jag dig ett besök hos PK museet i USA http://www.coldwar.org/articles/90s/fall_of_the_soviet_union.asp Sovjet Unions fall tillskrivs främst "it´s centralized political and economic system".

Hm, det "marxist"-leninistiska ekonomiska systemet har hamnat på historiens soptipp. I själva verket så kan man nog beteckna det som "social-feodalt". Men sant är också att Sovjetunionen, till stor del var en krigsekonomi, där allt planerades med tanke på det kommande kriget.....

I likhet med Sovjetunionen så håller både den ekonomiska och politiska makten på att centraliseras i Ryssland. Putler har t.ex. en känd koppling till Gazprom. Med tanke på den ytterst kraftiga upprustningen så håller även dagens Ryssland på att utvecklas till en krigsekonomi.

Citat:
2. Kan du ge något exempel på när Sverige utökat sitt territorium under historien utan att använda militärt våld? eller USA? eller valfritt annat västland?

Tja, för att spinna lite på Finland, som du påstår dig vara insatt i: I från början så koloniserade såväl svenskar som finnar det finska kustlandet. Efter det så gav emellertid en påve order om ett korståg åt öster. På den tiden stod kyrkan över staten, så det var bara att lyda, Novgorod gick i precis samma tankar. Dock måste man utgå ifrån att order om det ortodoxa korståget utgick just ifrån det som, så småningom skulle utvecklas till den Ryska staten.

Vad gäller Sveriges enande så, visst det förekom mycket våld och intriger. Men samtidigt så beslutade tingen i de olika landskapen, i demokratisk ordning, mycket. Så enandet av götar, svear och gutar till en svensk statbildning var nog inte bara en våldshistoria. Däremot så får man förmoda att det senare mötet med samerna i Norrland, i stort sätt var en kolonialhistoria, präglad av våld och tvång.

Citat:
1. Ta samma resonemang och tillämpa på valfritt västland. Nu är du inne på Behring Breiviks resonemang i sammanhanget -> men önskar att dennes världsbild ska sanningsgöras i Ryssland.

Nej, i sig så önskar jag givetvis att förtryckta folk, under den ryska stövelklacken skall få forma sin egen framtid. Men, tyvärr, så har det ryska förtrycket nog radikaliserat en hel del människor i de södra delrepublikerna. En sådan radikalisering brukar desto värre också innebära en fientlighet emot väst. Så att understödja bildandet av en massa terrorstater är ingenting jag anser att vi bör syssla med i väst, eftersom det, i längden, missgynnar våra egna intressen.

Vad gäller Syrien så måste jag faktiskt hålla med Putler: "Varför skall väst stödja kannibaler?" Lika så var det ett misstag ifrån väst att störta Khadaffi. Detta medverkade Sverige till, och jag ångrar mitt ställningstagande för. Väst bör hålla sig neutralt i sådana konflikter där en vinst för de radikaliserade islamisterna, långsiktigt, innebär ett hot emot väst.

Citat:
2. Sverige har exporterat råvaror och vissa förädlingar sedan omkring 750 e.Kr. dvs. närmare 1250år av framgång i den verksamheten.

Visst, men vi har sysslat med innovationer också. Vi har, i motsatts till Ryssland, inte ständigt behövt försöka hinna ikapp väst, för vi tillhör redan väst.

Citat:
1. Du får läsa på om Sveriges och Finlands historia för att få insyn i anledningen till att så få oroar sig för inbördeskrig i Sverige -> en ganska bra siffra i sammanhanget även om den nog är närmare 10-15% idag.

En anledning till det finska inbördeskriget var att man påverkats av Ryssland under mer än 100 år. En annan var Finlands geografiska läge. En tredje var den, av Tyskland, påtvingade freden i Bretsk-Litovsk freden. Ryssland försökte kompensera detta genom sitt stöd till de röda, Tyskland stödde, aktivt de vita.

Sedan så spekulerar du vilt att oron för ett inbördeskrig i Sverige skulle ha fördubblats de senaste tre åren. Detta är givetvis nys, men jag förstår att du inte har någon som helst respekt för vetenskaplig metodik och resultat.

Tyvärr är WVS:s databas väldigt seg nu, men längre fram så skall det bli intressant att undersöka farhågorna vad gäller inbördeskrig för några år sedan i såväl Ukraina som i Finland. I det senare fallet så är vi dock hänvisade till den femte undersökningsvågen och kan därför inte få fram speciellt färska siffror.

Ps. Jag har fått fram siffrorna nu i alla fall för Ukraina 2011!

To what degree are you worried about the following situations?

V185.- Worries: A civil war

Very much + A great deal

Ukraina 69,2 procent, (Sverige 6,8%)

Många av invånarna i såväl Ukraina som i Ryssland är alltså ytterst bekymrade för samma sak!

Jag förmodar att Putler bestämde sig att slå till först för att destabilisera Ukraina och försöka stabilisera den skakiga situationen i Ryssland på samma gång. Ds.
Senast redigerad av Ola Schubert 2014-05-10 kl. 15:19.
2014-05-10, 15:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det har du rätt i jag tänkte mer militärstrategiskt för det är det jag tror allt detta handlar om i grund och botten. Ukrainas väl verkar varken EU, Ryssland eller USA tyvärr bry sig om.
Bryr eller inte, men varken EU eller Ryssland vill ha ett inbördeskrig utanför sina gränser. Däremot USA...
2014-05-10, 15:18
Medlem
OldWolfs avatar
BBC editerade film från Mariupol för att lägga skuld på de civila
[quote]They have shown part of the first video below, (This can be seen on iPLayer from 3:56) cutting out the early part and failing to give the context. The part they have cut out is the part which shows the cameraman, the kneeling man with his hands up and the man in the suit being shot at close range – their version of the clip begins with the man, wo they describe as “pro-Russian” (rather than, for instance, “anti-Fascist” or “Federalist” or perhaps most accurately “local inhabitants”) shooting the pistol.

This is Gabriel Gatehouse’s commentary on the incident:

“But not all the pro-Russian protestors were unarmed. Here a man in black is clearly seen firing a pistol towards a Ukrainian soldier.”

By cutting out the prior footage of unarmed civilians, including a cameraman and a man on his knees being shot at, Gatehouse gives the impression this is an unprovoked act by the gunman, rather than either an act of retaliation or an attempt to defend the crowd.[quote]

http://humanrightsinvestigations.org/2014/05/10/bbc-propaganda-and-the-shooting-of-civilians-in-mariupol/
2014-05-10, 15:25
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Jag vet inte det, lite kanske men mest på sin plånbok kan jag tro, en del människor i östra Ukraina känner sig nog svikna av Ryssland för dom trodde nog på mer hjälp.

En varning nu till Putin från Frankrikes president François Hollande och Tysklands förbundskansler Angela Merkel om att synbart dra tillbaka trupper från gränsen som dom inte tycker är tillräcklig. Bilder från USNATO twitter som visar att dom är inom 75 km. Sägs inte hur långt ifrån som är bra, 10 mil eller 100 mil. Väntar på att Ryssland visar sina satellitbilder också

Omni, 2014-05-10
Varningen till Putin: ”Dra tillbaka trupperna”
http://omni.se/topic/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707/3db8b329-e6d6-4627-bc43-ddb000538607

USNATO twitter:
https://twitter.com/USNATO/status/464858296793698306/photo/1

Det tror jag också. Putin lovade kanske för mycket där. Men juntan provocerar nu, så frågan är när de passerar gränsen?
Sedan blir jag bara trött på väst sandlådekrig. Ryssland har väl sina trupper vzr dom vill så l,änge de är i Ryssland. Hur många soldater har USA UTANFÖR sitt lands gränser?
2014-05-10, 16:00
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Klart att hela bråket startats av geopolitiska skäl, inte av någon omtanke om Ukraina som nation. Däremot tror jag att man i Ryssland bryr sig om den ryska minoriteten i landet.

Den ryska minoriteten (som i själva verket är majoriteter på Krim och i östra Ukraina) är endast svepskäl för invasion, på samma sätt som Hitler använde tyska minoriteters beskydd vid invasionen av Österrike och Tjeckoslovakien (senare också Polen), eftersom det inte finns något tyranniskt förtryck mot den rysktalande befolkningen, däremot en del missnöje som man kan lösa politiskt. Ukrainas intresse av EU gör också att de är väldigt inställda på att lösa eventuella konflikter i landet, inklusive rysktalandes intressen. Allt kan skötas snyggt, utan inblandning av Putin, som säkerligen också är medveten om detta. Däremot pågår ju en oerhörd propaganda i Ryssland som vrider och vänder på fakta för att få Ukraina till the bad guy så länge de inte gör som Putin vill.
2014-05-10, 16:28
Medlem
Zeunerts avatar
[quote=OldWolf|48730903]BBC editerade film från Mariupol för att lägga skuld på de civila
[quote]They have shown part of the first video below, (This can be seen on iPLayer from 3:56) cutting out the early part and failing to give the context. The part they have cut out is the part which shows the cameraman, the kneeling man with his hands up and the man in the suit being shot at close range – their version of the clip begins with the man, wo they describe as “pro-Russian” (rather than, for instance, “anti-Fascist” or “Federalist” or perhaps most accurately “local inhabitants”) shooting the pistol.

This is Gabriel Gatehouse’s commentary on the incident:

“But not all the pro-Russian protestors were unarmed. Here a man in black is clearly seen firing a pistol towards a Ukrainian soldier.”

By cutting out the prior footage of unarmed civilians, including a cameraman and a man on his knees being shot at, Gatehouse gives the impression this is an unprovoked act by the gunman, rather than either an act of retaliation or an attempt to defend the crowd.
Citat:

http://humanrightsinvestigations.org/2014/05/10/bbc-propaganda-and-the-shooting-of-civilians-in-mariupol/

Västs media agerar som skönmålare åt Kievjuntan.

Det är terror och Blitz som vi ser där Kiev lägger under sig med våldsmedel och vi ska se om det också inte framkommer att en stor del av de sk Kievsoldater aka pojkspolingar vi ser är utlänningar, märkligt i mina ögon då de ser ut som hundar med svansen i mellan benen och ter sig som helt allienerade i tillvaron.

Modet hos befolkningen är beundransvärt med tanke på att det inte delas ut några stilpoäng utan att priset är ett och samma vilket står som både uttalat o stiftat i Kiev, detta visar också på att rapporterna om ett starkt väpnat motstånd ifrån separatister i stort är en överdrift och återigen i syfte att tjäna Juntan i Kiev.
2014-05-10, 16:53
Medlem
Detta borde vara enkelt att lösa. De olika landsdelarna borde få rösta om de vill tillhöra landet eller ej. Svårare än så borde det inte vara. Se England vs Skottland. Såsom Tjeckie och Slovakien.
Senast redigerad av pollarn 2014-05-10 kl. 16:57.
2014-05-10, 16:56
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ja och den och den joggande politikern som mördades är inte heller glömd

Nu har den där politikern iof själv sagt att det förmodligen är proryska som ligger bakom mordförsöket på honom.

Citat:
Skillnad och skillnad, vad det inte någon i tråden som tyckte folket i öst var ointelligenta WT.

Ja, det är inget med Ryssland vs Ukraina, ryssar vs ukrainare, språket, religionen, NATO, EU, bla bla bla.
Det är snarare en ny, modern generation ukrainare, mot pensionerade sovjetnostalgiker, alkoholister, knarkare, kriminella och övrigt WT.

De människor som är med i dessa "protester" i östra Ukraina är inga människor du skulle vilja ha som granne. Tro mig. Klientelen där är väldigt deprimerande.
Senast redigerad av fridaynightout 2014-05-10 kl. 16:58.
2014-05-10, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du verkar inte ens kapabel till att komma på otidigheter utan måste ta efter andra.......

Nej, västerländska vapen tillverkas inte på licens i Kina. Om sådana ändå tillverkas beror det på att Kina, genom spionage fått tillgång till den teknologin.

Jo, Kina, och Taiwan, tillverkar naturligtvis elektroniska produkter, jag nämnde t.o.m världen snabbaste superdator, men komponenterna i dessa produkter är utvecklande i väst.

1. Att bli anklagad för fantasilöshet i sådana sammanhang är förstås en komplimang.

2. Nej, inte alls. Väldigt många avancerade västerländska vapen tillverkas i Kina och köps sedan av respektive stater. Däremot är det ju som så att tillverkningen kallas för komponent tillverkning och är något som kritiserats i åtminstone USA.

3. Vem som utvecklar vad är inte alltid tydligt, men låt oss säga att Kinas hemtillverkade processorer som inte kör x86-xx eller x68000 ligger prestandamässigt kring senare varianter på P4. Dvs. helt tillräckliga för alla köpbara vapensystem idag. I övrigt ligger ju fabrikerna så tillverkar PC:s och Iphones där så det är ju bara att du inser att du helt enkelt trollat dig själv i diket.

Citat:
Utvecklingen av den kinesiska vapenteknologin skulle givetvis gått snabbare om man fått köpa och licenstillverka vapen ifrån väst. Nu kommer säkert Kina ändå, så småningom att kunna utveckla en egen vapenteknologi, jämförbar med väst, med det kommer att ta tid. USA satsar en massa pengar på forskning och utveckling av vapen.

Däremot så kommer säkert Kina att, relativt snart, själv, utveckla elektronik jämförbar med den bästa västerländska.

1. Det är inte helt säkert alls. Möjligtvis kan man studera specifika tekniker som stealthmaterial och framförallt implementeringsidéer. Men sådana tekniker säljer USA knappt till sina närmaste allierade i sammanhanget.

2.
Citat:
Hm, det "marxist"-leninistiska ekonomiska systemet har hamnat på historiens soptipp. I själva verket så kan man nog beteckna det som "social-feodalt". Men sant är också att Sovjetunionen, till stor del var en krigsekonomi, där allt planerades med tanke på det kommande kriget.....

I likhet med Sovjetunionen så håller både den ekonomiska och politiska makten på att centraliseras i Ryssland. Putler har t.ex. en känd koppling till Gazprom. Med tanke på den ytterst kraftiga upprustningen så håller även dagens Ryssland på att utvecklas till en krigsekonomi.

1. Mycket svammel där, snarare handlade det om att 5års planer och som att EU skulle bestämma över Sverige på samma sätt som regeringen och riksdagen. Det är ju nästan magi hur de lyckades hålla ihop så länge i det systemet egentligen.

2. Mycket ska man höra innan man blir gammal och grå.

Citat:
Tja, för att spinna lite på Finland, som du påstår dig vara insatt i: I från början så koloniserade såväl svenskar som finnar det finska kustlandet. Efter det så gav emellertid en påve order om ett korståg åt öster. På den tiden stod kyrkan över staten, så det var bara att lyda, Novgorod gick i precis samma tankar. Dock måste man utgå ifrån att order om det ortodoxa korståget utgick just ifrån det som, så småningom skulle utvecklas till den Ryska staten.

Vad gäller Sveriges enande så, visst det förekom mycket våld och intriger. Men samtidigt så beslutade tingen i de olika landskapen, i demokratisk ordning, mycket. Så enandet av götar, svear och gutar till en svensk statbildning var nog inte bara en våldshistoria. Däremot så får man förmoda att det senare mötet med samerna i Norrland, i stort sätt var en kolonialhistoria, präglad av våld och tvång.

1. Nu låter det som att du läst riktigt dålig litteratur.

2. Nej, givetvis förekom inga blodbad i den historian.

3. Samerna var redan erövrade så där kan man nog inte tala om något betydande våld. Kanske dog det 50 samer någon gång någonstans. Det är lite skillnad på siffor som 50 och 500.000, men du kanske tycker annorlunda?

Citat:
Nej, i sig så önskar jag givetvis att förtryckta folk, under den ryska stövelklacken skall få forma sin egen framtid. Men, tyvärr, så har det ryska förtrycket nog radikaliserat en hel del människor i de södra delrepublikerna. En sådan radikalisering brukar desto värre också innebära en fientlighet emot väst. Så att understödja bildandet av en massa terrorstater är ingenting jag anser att vi bör syssla med i väst, eftersom det, i längden, missgynnar våra egna intressen.

Vad gäller Syrien så måste jag faktiskt hålla med Putler: "Varför skall väst stödja kannibaler?" Lika så var det ett misstag ifrån väst att störta Khadaffi. Detta medverkade Sverige till, och jag ångrar mitt ställningstagande för. Väst bör hålla sig neutralt i sådana konflikter där en vinst för de radikaliserade islamisterna, långsiktigt, innebär ett hot emot väst.

1. Intressanta motiv "eftersom de inte gillar någon".

2. Det är den gamla Arenastrategin i full utblomning.

3. Onekligen så var väst väldigt influerat av några universitetsherrar som sedan inte levererade den kontroll som antagligen eftersträvades över landet. Men det löser sig nog över tid.

Citat:
Visst, men vi har sysslat med innovationer också. Vi har, i motsatts till Ryssland, inte ständigt behövt försöka hinna ikapp väst, för vi tillhör redan väst.

En anledning till det finska inbördeskriget var att man påverkats av Ryssland under mer än 100 år. En annan var Finlands geografiska läge. En tredje var den, av Tyskland, påtvingade freden i Bretsk-Litovsk freden. Ryssland försökte kompensera detta genom sitt stöd till de röda, Tyskland stödde, aktivt de vita.

Sedan så spekulerar du vilt att oron för ett inbördeskrig i Sverige skulle ha fördubblats de senaste tre åren. Detta är givetvis nys, men jag förstår att du inte har någon som helst respekt för vetenskaplig metodik och resultat.

1. Det där är ju mycket bullshit också. Ryssarna är inte alls så ickeinnovativa som vissa sagoböcker förtäljer.

2. Du får nog ta och läsa på om det Finska inbördeskriget igen.

3. Det är nog som så att den oron korrelerar med de extrema partiernas storlek i riksdagen, man kan ta en titt på komplementsdelen till S och M tex. -> från 75% till 55% på mindre än 20år. Mängden personer som inte explicit stödjer/gillar eller gillar annat än "regeringen" har alltså gått från 25% till 45% på ganska kort tid. Därefter finns ju soffliggarna på 15-20% också.

Citat:
Tyvärr är WVS:s databas väldigt seg nu, men längre fram så skall det bli intressant att undersöka farhågorna vad gäller inbördeskrig för några år sedan i såväl Ukraina som i Finland. I det senare fallet så är vi dock hänvisade till den femte undersökningsvågen och kan därför inte få fram speciellt färska siffror.

Ps. Jag har fått fram siffrorna nu i alla fall för Ukraina 2011!

To what degree are you worried about the following situations?

V185.- Worries: A civil war

Very much + A great deal

Ukraina 69,2 procent, (Sverige 6,8%)

Många av invånarna i såväl Ukraina som i Ryssland är alltså ytterst bekymrade för samma sak!

Jag förmodar att Putler bestämde sig att slå till först för att destabilisera Ukraina och försöka stabilisera den skakiga situationen i Ryssland på samma gång. Ds.

1. De är nog lika goda kålsupare på båda sidor egentligen, däremot är det ju uppenbart att vissa intressen i Ukraina-Kiev skulle gynnas extremt mycket av om de SydÖstra delarna gick till Ryssland. Det är skillnaden mellan att vara opposition eller regera -> nästan en liv och död fråga ifall de skulle sakna tillräckligt terrorkapital. Tittar man på väljarvikterna så innebär de SydÖstra delarnas defektion att de går från att vara 10% samt 3% partier till att vara 20% och 6% partier. Samtidigt skulle många mittenpartier försvagas på marginalen med några % enheter och en hel del av deras opposition försvinna.

2. I övrigt så saknas grunderna för oron beskrivna, men visst är det mycket extremism i Ukraina.
Senast redigerad av BehindRayban 2014-05-10 kl. 17:07.
2014-05-10, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Det är snarare en ny, modern generation ukrainare, mot pensionerade sovjetnostalgiker, alkoholister, knarkare, kriminella och övrigt WT.

De människor som är med i dessa "protester" i östra Ukraina är inga människor du skulle vilja ha som granne. Tro mig. Klientelen där är väldigt deprimerande.
Eller hur? Mycket bra skrivet här! Tror att de flesta på Majdan skulle hålla med dig, åtminstone Högra Sektorn

Man inser direkt att du tillhör den nya, moderna, demokratiska, mycket högutbildade generationen!

Du får gärna vidareutveckla ditt i hög grad intressanta resonemang.
2014-05-10, 17:58
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Nu har den där politikern iof själv sagt att det förmodligen är proryska som ligger bakom mordförsöket på honom.

Ja, det är inget med Ryssland vs Ukraina, ryssar vs ukrainare, språket, religionen, NATO, EU, bla bla bla.

De finns lite filmer på Youtube som visar händelser i Mariupol. Och ja, det verkar vara lokala alkisar som ger sig på soldater. Soldaterna skjuter som svar på otidigheter och på kastade stolar, vilket iofs var övervåld.

Jag är benägen att hålla med om att det är den ekonomiska recessionen och den stora arbetslösheten som ligger bakom. WT brukar bli aggressiva när de är tillräckligt många och när de har sprit i kroppen. Den ekonomiska recessionen har gjort att de har blivit många och att de har tid att sitta och supa mitt på dagen.
2014-05-10, 18:03
Medlem
Att historien upprepar sig igen är ju tydligt

http://landdestroyer.blogspot.se/

Titta på videon

Nazism: History is Repeating itself in Ukraine så förstår ni...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in