2014-05-08, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det skulle ha varit enkelt för ett par månader sedan. Inte fullt så enkelt men möjligt för ett par veckor sedan.

Men efter massakern i Odessa och striderna i Slovjansk tror jag att det blir svårt att nå fram till en fredlig lösning.

Jag fruktar ett bosniskt scenario innan sommaren.
Ja det är kanske så. Jag hoppas ändå för folkets skull att valet nu (som ändå kommer att hållas) kan ge dom en president och regering som kan handla rätt. Man får väl också hoppas då att regeringen nu åtminstone får bort bråkstakarna från torg och gator så att folk vågar rösta.
2014-05-08, 22:40
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mannje
Bra punkter. Men Nassarna i ukraina vill starta folkmord
Ja och spänningen mellan fascisterna från Maidan och folket i öster är på topp. Mycket närmare en situation med massaker på civila än man ser här går knappt att komma.

http://youtu.be/XMvhQRPYPEA
2014-05-08, 22:43
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det har jag missat. Det är ju hedervärt att de dementerat. Men de borde ju själva sett att bilderna var av dålig kvalitet och dragit sig för att publicera dem som bevis.

Jag tror att det var det faktum att amerikanska UD också åberopade bilderna som gjorde att NYT lät sig luras. Men de agerade alltså snabbt och föredömligt när de insåg hur det låg till.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Att ryssland tjänar på att kovända är mycket möjligt men jag tror folkomröstningen kommer bli ett fiasko. Jag har svårt att se hur separatisterna kommer tjäna på att hålla den utan Kremls stöd.

Jag skriver separatister då folkomröstningen, åtminstone i Donetsk, handlar om ja eller nej till självständighet - inte ökad federalisering.

(FB) Situationen i Ukraina just nu.

Det är möjligt att folkomröstningen blir ett fiasko. Beror bland annat på om regimen i Kiev lyckas förhindra att den genomförs under ordnade former.

Sedan har du rätt i att de nu röstar om självständighet. Det första förslaget var att de skulle rösta om att bli en delrepublik inom Ukraina, alltså en federalisering. Efter striderna har de dock radikaliserats (som jag förutsåg). Även omröstningen i Lugansk handlar för övrigt om det nu.

Det finns dock inget hinder för att en självständig republik, om den bildas, sätter sig ner och förhandlar med Ukraina igen. Faktum är att relationen mellan Ukraina och Krim genomgick en liknande utveckling efter Sovjets upplösning.
2014-05-08, 22:49
Medlem
Citat:
EU-parlamentariker: terroristklassa Pravyi Sektor

Tatyana Zhdanok, EU-parlamentariker från Lettland, föreslår nu att EU ska klassa Pravyi Sektor som terroristorganisation:

Latvian European Parliament deputy suggests Right Sector be deemed terrorists

http://en.itar-tass.com/world/730786

If the request is satisfied, bank accounts of this organization and all its members will be frozen, the radicals will not be able to enter EU countries, while governments of different countries will cooperate for political isolation and detention of the militants. However, Zhdanok believes “it is the Ukrainian interim government that is to bear the main responsibility for defeating the Right Sector, as it will have to finally draw a clear line between political organizations and far-right extremists”.

Det som fått henna att agera är tragedin i Odessa:

“After the appalling tragedy in Odessa, where Right Sector militants burnt 43 supporters of Ukraine’s federalization alive, the need to prohibit the Right Sector became evident. And an ordinary ban on its activities is inadequate here - there is a need to defeat this extremist organization, disarming its militants, arresting activists and court trial,” the deputy said.

Hon lär väl knappast få något gehör för sitt förslag, men kanske kommer en och annan EU-politiker att börja fundera på vad de är för figurer som EU stöder, direkt eller indirekt, i Ukraina.
Det är inte säkert. Hon var med bland internationella observatörer på Krims referendum, tror att hon var där som privat person. Men hon nästan åkte ut från EU parlamenten för det.
2014-05-08, 22:50
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
. . . . mediekanaler att pumpa ut propaganda om "nazister" som påstods vara på väg att inleda pogromer och folkmord.
Vilket är helt sant. Det är nazister som är på väg att begå folkmord.

Citat:
Ja, plötsligt började ju offentliga byggnader ockuperas i olika städer, allt enligt samma mönster: Först bröt ungefär en pluton samövade, topputrustade ryska soldater in och säkrade huset, därefter lämnade de över till en mobb och lämnade kvar någon enstaka stridsgrupp som stöd. . . . . .
Källor på detta? Det låter som NAT(Z)O propaganda.
2014-05-08, 23:07
Medlem
Citat:
Ditt minne är kort. För mindre än två månader sedan stal Putin Krim, med militära medel.

Fel. Det finns åtskilliga bevis på att det är olika Spetsnazregementen som ockuperade Krim. De verkar dock ha smugglats in via de ryska militärbaserna på halvön, eftersom inga rapporter om trupprörelser dök upp innan. För övrigt hade Ryssland inte rätt att ha vilka soldater som helst på de där baserna, utan enbart flottan resp. flygvapenpersonal.

Hör talas om marininfanteri ?
2014-05-08, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Hör talas om marininfanteri ?

Svarta Havs-flottan
810-я отдельная бригада морской пехоты — Севастополь - 810. avdelta marininfanteribrigaden i Sevastopol.
2014-05-08, 23:15
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Det skulle ha varit enkelt för ett par månader sedan. Inte fullt så enkelt men möjligt för ett par veckor sedan.

Men efter massakern i Odessa och striderna i Slovjansk tror jag att det blir svårt att nå fram till en fredlig lösning.

Jag fruktar ett bosniskt scenario innan sommaren.

--------------------------------------------------------------------------------

Som lätt kan eskaleras vidare till detta scenario:

http://www.liveleak.com/view?i=655_1399576726

---------------------------------------------------------------------------------
För övrigt anser jag att Carl Bildt bör omgående tvångsmedicineras, så han inte får chansen till att starta ett tredje världskrig!!!!!!
Senast redigerad av naturtvål 2014-05-08 kl. 23:50.
2014-05-08, 23:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ja, plötsligt började ju offentliga byggnader ockuperas i olika städer, allt enligt samma mönster: Först bröt ungefär en pluton samövade, topputrustade ryska soldater in och säkrade huset, därefter lämnade de över till en mobb och lämnade kvar någon enstaka stridsgrupp som stöd. När de väl hade förskansat sig i byggnaden började protester och vilda demonstrationer i trakten. Det är ingen tvekan om att rysk militär var med och drog igång alltsammans.

Det där är ett ofta upprepat påstående i västliga media, men det finns inget stöd för det. Dessa inledande händelser är iofs dåligt dokumenterade i vissa fall, men stormningen av polishuset i Kramatorsk filmades av flera personer.

Vad man ser på de filmerna är inte en pluton disciplinerade elitsoldater som säkrar en byggnad.

Det påminde mer om de filmer från Syrien där man ser rebeller som står mitt i gatan och bränner av ett helt magasin i luften (vilket flera soldater faktiskt gjorde i Kramatorsk).

Min tolkning av denna och andra filmer jag sett är att rebellerna har eller hade en "insatsstyrka" som säkrade nya byggnader, men den bestod precis som rebellstyrkorna i övrigt av en brokig blandning av krigsveteraner, jägare, före detta poliser och annat folk med tämligen dålig vapendisciplin.

Om detta var spetsnaz så har de gått ner sig rejält sedan Sovjets fall.
2014-05-08, 23:17
Medlem
Och på Krim börjar folk köa på känt sovjetmaner. Bara tillfälligt säger regimen. Fan trot, förra gången varande det ju i över 70 år. Krimborna får nog lära sig leva med köer framöver. Priset för att tillhöra Ryssland glänser knappast av ädlare metall.
2014-05-08, 23:20
Bannlyst
När tåget skulle avgå med ukrainska militärer och teknik , så var det några lokala som spelade upp nazi marsh musik ur högtalare.

Junta började skrika att det var provokation från pro-ryssar.
Men hur kan det vara provokation när det är dom som sitter vid makten, så logiskt borde jo vara att det var dom som spelade upp musiken
Senast redigerad av katoman 2014-05-08 kl. 23:24.
2014-05-08, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jourDDptd
Så du menar att om någon spelar upp fel musik så är det landets lednings fel och den bör då omedelbart avsättas av grannlandets ledare Det märks lång väg att ditt rysk-sovjetiska arv sitter kvar i generationer efteråt

Nej jag menar att det var CIA som spelade upp musiken och skyller sen på pro-ryssar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in