Citat:
Ursprungligen postat av
Darkwing Duck
Ja, plötsligt började ju offentliga byggnader ockuperas i olika städer, allt enligt samma mönster: Först bröt ungefär en pluton samövade, topputrustade ryska soldater in och säkrade huset, därefter lämnade de över till en mobb och lämnade kvar någon enstaka stridsgrupp som stöd. När de väl hade förskansat sig i byggnaden började protester och vilda demonstrationer i trakten. Det är ingen tvekan om att rysk militär var med och drog igång alltsammans.
Det där är ett ofta upprepat påstående i västliga media, men det finns inget stöd för det. Dessa inledande händelser är iofs dåligt dokumenterade i vissa fall, men stormningen av polishuset i Kramatorsk filmades av flera personer.
Vad man ser på de filmerna är inte en pluton disciplinerade elitsoldater som säkrar en byggnad.
Det påminde mer om de filmer från Syrien där man ser rebeller som står mitt i gatan och bränner av ett helt magasin i luften (vilket flera soldater faktiskt gjorde i Kramatorsk).
Min tolkning av denna och andra filmer jag sett är att rebellerna har eller hade en "insatsstyrka" som säkrade nya byggnader, men den bestod precis som rebellstyrkorna i övrigt av en brokig blandning av krigsveteraner, jägare, före detta poliser och annat folk med tämligen dålig vapendisciplin.
Om detta var spetsnaz så har de gått ner sig rejält sedan Sovjets fall.