2014-05-07, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rode-tjuren.
Den som begår brotten är själv ansvarig,varför tror du nationell.nu undgått åtal?
Det var det jag anade. Men gäller detsamma i alla andra länder?
Citera
2014-05-07, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Saxlind
Det var det jag anade. Men gäller detsamma i alla andra länder?

Det vet jag dessvärre inte.
Citera
2014-05-07, 20:58
Medlem
LuxVeritatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Saxlind
Jag ser inget på Motgifts sida om att sidan skulle ha utgivningsbevis eller ansvarig utgivare. Är det då personen som äger hemsidan som är ansvarig eller de som eventuellt begår "yttrandefrihetsbrott" som är personligt ansvarig för "brotten"? Kan det variera hur det funkar mellan olika länder?
Om hemsidan saknar utgivningsbevis så bör sidan betraktas utifrån lagen om elektroniska anslagstavlor, dvs var och en är ansvarig för vad den skrivit. Det hela är också beroende på vilken sorts yttrandefrihetsbrott vi talar om, HMF och förtal skiljer sig åt. När det gäller HMF så kan även en ägare till en elektronisk anslagstavla hållas ansvarig om denne inte raderar HMF inom rimlig tid medan en sådan person inte kan hållas ansvarig för förtal andra skrivit.

Självfallet kan det fungera olika i olika länder.

Lagen är inte helt anpassad för internet vilket gör att det skulle kunna öppna upp för skönsmässiga bedömningar, tex gällande någon som skriver för en utländsk tidning i utlandet.
Citera
2014-05-07, 21:02
Medlem
LuxVeritatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rode-tjuren.
Den som begår brotten är själv ansvarig,varför tror du nationell.nu undgått åtal?
Nu läser jag inte Nationell.nu, bläddrade snabbt runt lite, men såg inget uppenbart HMF i artiklarna?

Och vad gäller Nationell.nus kommentarsfältet så har man garderat sig på flera sätt, det märks att Langeen kan litegranna om juridik, man till och med kallar kommentarsfältet för ett "forum" och poängterar att de som skriver där är "användare", man friskriver sig ytterligare genom att påtala den enskildes ansvar. Utöver detta raderas alla kommentarer automatiskt efter sju dagar vilket gör att Langeen (eller vem det nu är) som är ägare kan anses ha uppfyllt lagens mening om att radera HMF inom rimlig tid. I och med att de raderar allt inom en veckas tid så behöver inte ägaren ens bekymra sig om att rensa HMF-inlägg.

En sista gardering, om rättssystemet skulle anse att en artikel på Nationell.nu innehåller HMF så uppstår den delikata frågan vem som skrivit artikeln. Det krävs då att en förundersökning visar vem av de som har skrivrättigheter på Nationell.nu som författat en HMF-artikel. Såvitt jag vet har man inte prövat frågan hur mycket ansvarig en ägare av en sådan hemsida har. Avpixlats olika offentliga krönikörer klarade sig i vart fall, till och med Mats Dagerlind som representerat Avpixlat som "redaktör" har undgått ansvar, jag antar dock att det HMF som finns på Avpixlat främst återfinns i kommentarsfältet.
Senast redigerad av LuxVeritatis 2014-05-07 kl. 21:06.
Citera
2014-05-07, 21:18
Medlem
Endsiegs avatar
Avslappnat & härligt avsnitt. Hoppas allt går bra för dig Dan, och att du är tillbaka och sänder snarast
Citera
2014-05-08, 00:50
Medlem
NordiskRevolutions avatar
Den där artikeln om Arken som Jonas skrivit och som talades om i eftersnacket går ej att finna på nätet. Ämnet verkar intressant. Återpublicera på Motgift kanske?
Citera
2014-05-08, 12:33
Medlem
Squeekys avatar
Kan nån vara snäll och mediaträna Stefan Jacobsson?

Så att säga, så att säga, så att säga, så att säga, så att säga, så att säga, så att säga, så att säga, så att säga, så att säga, så att säga, så att säga, så att säga, så att säga, så att säga, så att säga, så att säga, så att säga.

När man väl börjar störa sig på det så hör man fan inget annat när han pratar.
Citera
2014-05-08, 16:11
Medlem
vart kan jag hitta den fullständiga videon på talet i uppdrag granskning av magnus söderman? måste ju fanimej vara det bästa som gjorts
Citera
2014-05-08, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
vart kan jag hitta den fullständiga videon på talet i uppdrag granskning av magnus söderman? måste ju fanimej vara det bästa som gjorts
https://www.youtube.com/watch?v=qZOl7MhQNkY
Citera
2014-05-08, 22:11
Medlem
Garderobs avatar
Finns det någon person som är aktiv i den svenska nationalismen och som har universitetsexamen och ett kvalificerat arbete i en stor organisation?
Citera
2014-05-08, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Garderob
Finns det någon person som är aktiv i den svenska nationalismen och som har universitetsexamen och ett kvalificerat arbete i en stor organisation?
Hurså, ska du göra en lista och ringa deras arbetsgivare?
Citera
2014-05-08, 23:56
Medlem
Rickard-SvPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garderob

Givetvis finns det det. Det är ett roligt och välbetalt arbete man får efter 3 år på sjöbefälsskolan. Det bästa med det är dock att man är hemma 182 dagar om året och kan ägna sig åt partiarbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in