Citat:
Ursprungligen postat av
Rode-tjuren.
Den som begår brotten är själv ansvarig,varför tror du nationell.nu undgått åtal?
Nu läser jag inte Nationell.nu, bläddrade snabbt runt lite, men såg inget uppenbart HMF i artiklarna?
Och vad gäller Nationell.nus kommentarsfältet så har man garderat sig på flera sätt, det märks att Langeen kan litegranna om juridik, man till och med kallar kommentarsfältet för ett "forum" och poängterar att de som skriver där är "användare", man friskriver sig ytterligare genom att påtala den enskildes ansvar. Utöver detta raderas alla kommentarer automatiskt efter sju dagar vilket gör att Langeen (eller vem det nu är) som är ägare kan anses ha uppfyllt lagens mening om att radera HMF inom rimlig tid. I och med att de raderar allt inom en veckas tid så behöver inte ägaren ens bekymra sig om att rensa HMF-inlägg.
En sista gardering, om rättssystemet skulle anse att en artikel på Nationell.nu innehåller HMF så uppstår den delikata frågan vem som skrivit artikeln. Det krävs då att en förundersökning visar vem av de som har skrivrättigheter på Nationell.nu som författat en HMF-artikel. Såvitt jag vet har man inte prövat frågan hur mycket ansvarig en ägare av en sådan hemsida har. Avpixlats olika offentliga krönikörer klarade sig i vart fall, till och med Mats Dagerlind som representerat Avpixlat som "redaktör" har undgått ansvar, jag antar dock att det HMF som finns på Avpixlat främst återfinns i kommentarsfältet.