2014-05-06, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Om de offrade sitt barn eller inte är bara spekulationer i tråden. Det är inget vi vet säkert, varken du eller jag.

Att föräldrarna offrade sitt barn vet vi nog ganska säkert eftersom föräldrarna ansökt om anslutningstillstånd, man har alltså inte skickat hit flickan för att hon ensam skulle få ett
bättre liv, det var fler som ville in i EU. Föräldrarnas existens är idag allmänt känd i och med den tragiska utgången, jag tror inte migrationsverket eller andra myndigheter visste om att
föräldrarna hade en tät kontinuerlig förbindelse till flickan.

Att polisen inte hade allt för lätt att få tag i familjen tyder nog på att familjen i Gaza inte ville visa att dom var allt för lätttillgängliga och aktiva i flickans liv, Yara var ju trots allt ett ensamkommande flyktingbarn inför myndigheterna. Inte ett barn som hade kontakt med föräldrarna mest hela tiden, jag tror absolut inte denna intensiva kontakt var allmänt känd för
någon myndighet. Idag när GM:s datorer är beslagtagna vet familjen hemma i Gaza att denna kommunikation förr eller senare kommer att uppdagas, lika bra att bekräfta detta i svensk
media och va först ut med sin version - "vi förstod aldrig att det var så illa, vi trodde på flickan"

Flickans version kommer däremot aldrig att komma ut och man behöver väl inte tänka till
allt för mycket för att förstå att båda familjer på sitt sätt hotat flickan vid upprepade tillfällen
med att ifall hon inte uppförde sig på alla möjliga sätt och vis så skulle aldrig Mamma och
Pappa få komma hit.

Högst troligt har en enorm press och skrämseltaktik satts på flickan dagligdags och speciellt
när orosanmälningarna trillat in. Flickans version till socialen har nog varit en helt annan än vad dom oroliga medmänniskorna via orosanmälningar bevittnat och hetsen dom anhöriga satt på Yara var att ljuga så mycket som möjligt hur bra allt var för annars skulle hon aldrig få se sina
föräldrar igen. Skype-samtalen flickan och föräldrarna emellan har nog också haft en liknande,
möjligtvis lite mildare, jargong - "är du inte snäll och lydig mot morbror Yara kanske
Mamma och Pappa inte får komma till dig". Stackars, stackars barn.
Senast redigerad av LKVN 2014-05-06 kl. 19:20.
Citera
2014-05-06, 19:20
Medlem
ChewBacca2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Så åtminstone den omständigheten talar emot att Yara skulle ha varit i Sverige då.
Vad än fruMGMs familj i Palestina påstår.

Passar på att tacka MrsMagoo för dokumenten. Självklart hade du rätt i att de ger en annan bild av en massa saker.

Jo men om Yara va här illegalt just då så är det inte så konstigt att hon ljuger om det, Vem skulle säga att jo barnet som är med har jag & min man hämtat på Gaza & inga myndigheter vet att hon finns i Sverige. Det hade ju sabbat att hon skulle kunna komma in igen & placeras hos dom tex. Mördaren är ju en mytoman ljuger om allt, Men beter sig som dom flesta invandrare när dom blir tagna med handen i kakburken, Förstår ingenting & vill att allt ska läggas ner för att det är synd om dom! Patetiskt!!!

Blir hon inte utvisade efter avtjänat straff ska jag ägna resten av mitt liv till att göra hennes liv till ett rent helvete så flyr hon förhoppningsvis tbx till Gaza & en säker död.
Citera
2014-05-06, 19:25
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Här är dokumenten som visar hur myndigheterna i Karlskrona sedan långt tidigare larmats om misstänkta övergrepp mot åttaåriga Yara.
http://www.expressen.se/kvallsposten/socialen-fick-larm-om-yara-redan-i-november/

Sen får vi inte glömma de gånger då butikschefen för Willys Pantarholmen och Yaras föräldrar försökt berätta för skolan att de var bekymrade. Läste i någon artikel att föräldrarna t.o.m trodde de pratat med rektorn via skype och han försäkrade att allting gick så bra för Yara. Butikschefen fick reda, från skolan, att soc redan var inkopplat

De där bekymrade kontaktförsöken borde också ses som en slags orosanmälningar som man tycker att skolan borde reagerat på. Men som jag förstått trodde även skolan att socialförvaltningen hade full koll på Yara?

Man undrar var kommunikationen brustit. Det känns som om ingen av de här människorna möts på riktigt, öga mot öga, rektorn-soc, soc-polisen, polisen-skolan. Sker all kommunikation via fax, mejl och lösa pappersark som försvinner in i arkiven?
Citera
2014-05-06, 19:28
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChewBacca2014
Jo men om Yara va här illegalt just då så är det inte så konstigt att hon ljuger om det, Vem skulle säga att jo barnet som är med har jag & min man hämtat på Gaza & inga myndigheter vet att hon finns i Sverige. Det hade ju sabbat att hon skulle kunna komma in igen & placeras hos dom tex. Mördaren är ju en mytoman ljuger om allt, Men beter sig som dom flesta invandrare när dom blir tagna med handen i kakburken, Förstår ingenting & vill att allt ska läggas ner för att det är synd om dom! Patetiskt!!!

Blir hon inte utvisade efter avtjänat straff ska jag ägna resten av mitt liv till att göra hennes liv till ett rent helvete så flyr hon förhoppningsvis tbx till Gaza & en säker död.

Men kan man riskera att bli straffad om man gömmer papperslösa? Om inte, så är det väl knappast värre än att erkänna? Såvida man inte riskerar att samtidigt ta på sig skulden för människosmuggling, för det är hon väl också skyldig till oavsett när flickan kom?
Citera
2014-05-06, 19:33
Medlem
Citat:

Jag syftar närmast på stöldförsöket på Willy:s. I förhöret säger hon ju att flickan är hennes morbrors dotter. Det finns ingen anledning att tro att hon ljuger om det (nåja, hon är en patologisk lögnare kanske). Men om det råkar vara sant, så kan man inte använda den incidenten till att påsta att Yara var här redan när hennes skola bombades. Om man vill tro att hon kommit så mycket tidigare då måste man leta indicer och bevis på andra ställen.
Enklast och sannast är kanske ändå att tro på de biologiska föräldrarna?
Senast redigerad av tantigheter 2014-05-06 kl. 19:40.
Citera
2014-05-06, 19:34
Medlem
ChewBacca2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Men kan man riskera att bli straffad om man gömmer papperslösa? Om inte, så är det väl knappast värre än att erkänna? Såvida man inte riskerar att samtidigt ta på sig skulden för människosmuggling, för det är hon väl också skyldig till oavsett när flickan kom?

Det är ju svårt att veta hur en sån här psykopat/er tänker när man inte fungerar likadant själv, Tycker att hon borde stått ut i mängden i Gaza med sitt blonda krulliga hår det va inte den bild jag hade framför mig innan jag sett bild på henne
Citera
2014-05-06, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Att föräldrarna offrade sitt barn vet vi nog ganska säkert eftersom föräldrarna ansökt om anslutningstillstånd, man har alltså inte skickat hit flickan för att hon ensam skulle få ett
bättre liv, det var fler som ville in i EU. Föräldrarnas existens är idag allmänt känd i och med den tragiska utgången, jag tror inte migrationsverket eller andra myndigheter visste om att
föräldrarna hade en tät kontinuerlig förbindelse till flickan.

Att polisen inte hade allt för lätt att få tag i familjen tyder nog på att familjen i Gaza inte ville visa att dom var allt för lätttillgängliga och aktiva i flickans liv, Yara var ju trots allt ett ensamkommande flyktingbarn inför myndigheterna. Inte ett barn som hade kontakt med föräldrarna mest hela tiden, jag tror absolut inte denna intensiva kontakt var allmänt känd för
någon myndighet. Idag när GM:s datorer är beslagtagna vet familjen hemma i Gaza att denna kommunikation förr eller senare kommer att uppdagas, lika bra att bekräfta detta i svensk
media och va först ut med sin version - "vi förstod aldrig att det var så illa, vi trodde på flickan"

Flickans version kommer däremot aldrig att komma ut och man behöver väl inte tänka till
allt för mycket för att förstå att båda familjer på sitt sätt hotat flickan vid upprepade tillfällen
med att ifall hon inte uppförde sig på alla möjliga sätt och vis så skulle aldrig Mamma och
Pappa få komma hit.

Högst troligt har en enorm press och skrämseltaktik satts på flickan dagligdags och speciellt
när orosanmälningarna trillat in. Flickans version till socialen har nog varit en helt annan än vad dom oroliga medmänniskorna via orosanmälningar bevittnat och hetsen dom anhöriga satt på Yara var att ljuga så mycket som möjligt hur bra allt var för annars skulle hon aldrig få se sina
föräldrar igen. Skype-samtalen flickan och föräldrarna emellan har nog också haft en liknande,
möjligtvis lite mildare, jargong - "är du inte snäll och lydig mot morbror Yara kanske
Mamma och Pappa inte får komma till dig". Stackars, stackars barn.

Jag tror du har många bra poänger. Så har jag oxå tänkt.
Citera
2014-05-06, 19:37
Medlem
Citat:
Sen får vi inte glömma de gånger då butikschefen för Willys Pantarholmen och Yaras föräldrar försökt berätta för skolan att de var bekymrade. Läste i någon artikel att föräldrarna t.o.m trodde de pratat med rektorn via skype och han försäkrade att allting gick så bra för Yara. Butikschefen fick reda, från skolan, att soc redan var inkopplat

De där bekymrade kontaktförsöken borde också ses som en slags orosanmälningar som man tycker att skolan borde reagerat på. Men som jag förstått trodde även skolan att socialförvaltningen hade full koll på Yara?

Man undrar var kommunikationen brustit. Det känns som om ingen av de här människorna möts på riktigt, öga mot öga, rektorn-soc, soc-polisen, polisen-skolan. Sker all kommunikation via fax, mejl och lösa pappersark som försvinner in i arkiven?

Och precis som jag postat föregående kommer detta ... nu hänger jag inte alls med ...
Varifrån kommer de uppgifterna?
Tack på förhand!
Citera
2014-05-06, 19:38
Medlem
Citat:
Nej det är inget brott, men det kanske dem inte vet därför vill hon inget säga. Men jag tror ändå inte Yara var här förrän 2013. För att ventilera mina tankar så var väl hela syftet att få hit föräldrarna enligt majoriteten av gruppen, varför ska dem då kasta bort ett helt år med att hålla henne "gömd"?
Citera
2014-05-06, 19:40
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Det är ju svårt att veta hur en sån här psykopat/er tänker när man inte fungerar likadant själv, Tycker att hon borde stått ut i mängden i Gaza med sitt blonda krulliga hår det va inte den bild jag hade framför mig innan jag sett bild på henne

Jag förstår vad hon skulle med håroljan och inpackningarna till
Citera
2014-05-06, 19:44
Medlem
Nu känns det som att det är oviktigt att förstå
Det enda viktiga är att det blir som många önskade redan i trådstarten: fruMGM kommer aldrig undan; hon får sitt straff i Gaza också; även om det blir ganska virtuellt till en början så är det hårt och obarmhärtigt hela vägen!
Citera
2014-05-06, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Kvinnan anger i förhören (stölden på Willys) att flickan som var med är hennes morbrors dotter, dvs hennes kusin.

Flickan är hennes morbrors dotter. Pojken som satt i vagnen är Amanis son

Och släktingar boende i Kungsmarken, hur många släktingar hade hon som bodde i Sverige?? Nämdes tidigare i tråden...bla Lomma, Landskrona, Hässleholm
Har även kollat in en person med samma efternamn Madi, från Hässleholm med relativt aktuella postade statusar i Lyckeby, där Coop finns i K-na
Dessa släktingar (Kungsmarken) är en 5-7 minuters bussresa till Holmgatan, Pantarholmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in