2014-05-06, 01:21
Medlem
AngelusDiabolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmerengue
Ger GABA-droger korstolerans? Typ att subutex även ökar toleransen på lyrica ? För visst påverkar även opiater gaba-receptorerna? Alltid varit nöjd med allt från 300-700mg tidigare. Nu inhandlade jag några pfizer och det är första gången på nästan tre månader som jag använder. Under dessa månader har jag mest rökt gräs och kört sub då och då. Nu gör inte ens 900mg mig nöjd, känner mig mest avslappnad men knappast sådär underbart lyrisk. För visst är de hårda kapslarna snabbverkande som en vanlig pappersbomb?

Tre teorier:
-Korstolerans
-Dålig kvalitet (hällde ut en av kapslarna och det vällde ut pulver så kan inte tänka mig att kranen fifflade, hade varit alldeles för krångligt att ha i nytt pulver som ska fylla hela kapseln samt att han är riktigt hyvens)
- Depot? Aldrig hört något om det, varken här eller på fass.

Några kommentarer eller andra teorier?

Edit: Verkar finnas teorier om att det kan bli korstolerans på benso men jag har inte hört något om opiater. Under kombination boostar subben och lyrican varandra, men när det kommer till korstolerans hittat jag inget.
Lyrica är, trots namnet "pregabalin", INTE en GABA-drog.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2654629/

"However, unlike anxiolytic compounds (eg, benzodiazepines) which exert their therapeutic effects through binding to GABAA, GABAB, and benzodiazepine receptors, pregabalin neither binds directly to these receptors nor augments GABAA currents or affects GABA metabolism"

Varför du inte känner dig nöjd har jag ingen aning om tyvärr. Har du tagit Lyrica många gånger tidigare? Om du fortfarande är relativt ny så kan det kanske helt enkelt vara så att "magin" har gått förlorad, som den tyvärr gör med i princip alla droger till slut, oavsett tolerans.
Citera
2014-05-06, 01:50
Medlem
AngelusDiabolis avatar
Jag är ganska ny när det kommer till Lyrica. Innan mitt nuvarande "race" så har jag endast tagit det kanske fem gånger, och då bara en dag åt gången. Nu har jag tagit det tre dagar på rad. Första dagen är jag osäker på dos, återdoserade många gånger och höll inte riktigt koll. Igår tog jag 1500mg allt som allt. Nu har jag slängt i mig 1800mg och planerar inte att ta mer än så, men risken finns att jag slänger i mig ytterligare 300-450mg om jag inte är nöjd med ruset.

Finns det någon större risk för att jag får en avtändning om jag slutar ta efter idag? Isåfall, när lär jag börja känna av den efter sista dosen? Om någon avtändning kommer så lär den väl vara ganska lindrig?

Tack på förhand!
Citera
2014-05-06, 10:02
Medlem
trueforgoods avatar
Ni som funderar på att börja äta Lyrica mot GAD - tänk om.

Jag har nu gjort det i ca ett halvår och det fungerade helt okej fram tills för en månad sedan då det plötsligt slutade fungera. Det skulle troligtvis börja fungera igen om jag höjde dosen, men toleransökning skulle ske igen och igen och sedan skulle man sitta där med skyhög dos, biverkningar, starkt beroende och troligtvis ingen effekt ändå i slutändan.

Att effekten mot ångest avtar är snarare regel än undantag. Det är bara att kolla runt på nätet för att se att det hör till vanligheten att effekten avtar för de flesta, bara det att det tar lite olika lång tid.

Ska man ta Lyrica mot ångest ska man göra det en kort period enligt mig - absolut INTE kontinuerligt.
Citera
2014-05-06, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Ni som funderar på att börja äta Lyrica mot GAD - tänk om.

Jag har nu gjort det i ca ett halvår och det fungerade helt okej fram tills för en månad sedan då det plötsligt slutade fungera. Det skulle troligtvis börja fungera igen om jag höjde dosen, men toleransökning skulle ske igen och igen och sedan skulle man sitta där med skyhög dos, biverkningar, starkt beroende och troligtvis ingen effekt ändå i slutändan.

Att effekten mot ångest avtar är snarare regel än undantag. Det är bara att kolla runt på nätet för att se att det hör till vanligheten att effekten avtar för de flesta, bara det att det tar lite olika lång tid.

Ska man ta Lyrica mot ångest ska man göra det en kort period enligt mig - absolut INTE kontinuerligt.

Det du, och många andra, säger är väldigt intressant. Just att ångestlindringen avtar efter x antal månader om inte högre dos används. Sällan ser man personer som har gått på Lyrica i flera år, utan de allra flesta slutar efter några månader, eller något år, när just ångestlindringen avtar.

Det intressanta i det hela är hur (vissa)läkare, både inom psykiatri och allmänsjukvården tycks ha en helt annan uppfattning om hur det ser ut. Flertalet läkare jag pratat med har uppfattningen om att Lyrica visst fungerar som långtidsbehandling samt att den inte alls ska ha några större utsättningssymtom. När jag diskuterade med en Läkare på Psykiatrin så blev jag nästan förvånad över hur han höjde Lyrica över andra alternativ när han förklarade hur effektiv och bra den är. När jag sedan förklarade för min läkare att jag har en helt annan uppfattning baserat på flertalet berättelser, tillgängliga för vem som helst att läsa genom en snabb googling, så avfärdade han det med sina egna "empiriska studier" tillsammans med flertalet forskningsrapporter som talade om annat. Han förklarade att doshöjning allt som oftast inte behövdes, och att ligga på 600mg dagen var inga som helst problem.

Jag ansåg hans bevis bristfälliga, då jag ganska nyligen innan läst en artikel där man tar upp den bristande dokumentation av Pregabalin som långtidsbehandling mot GAD, men där man ändock väljer att säga "Vi har inte hittat några belägg för utveckling av tolerans". Detta tycks stundtals vara ganska vedertaget när jag läser om Pregabalin, att man påpekar den bristande forskningen, och således finns inga belägg för toleransutveckling. Trots detta finns det fleratlet läkare som rapporterat om patienter som till en början svarat bra på låg dos, för att efter höjning tillslut inte längre få ångestlindring.

Så jag håller helt och hållet med dig, tänk en gång extra innan behandling med Lyrica påbörjas.
Citera
2014-05-06, 13:22
Medlem
elmerengues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngelusDiaboli
Lyrica är, trots namnet "pregabalin", INTE en GABA-drog.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2654629/

"However, unlike anxiolytic compounds (eg, benzodiazepines) which exert their therapeutic effects through binding to GABAA, GABAB, and benzodiazepine receptors, pregabalin neither binds directly to these receptors nor augments GABAA currents or affects GABA metabolism"

Varför du inte känner dig nöjd har jag ingen aning om tyvärr. Har du tagit Lyrica många gånger tidigare? Om du fortfarande är relativt ny så kan det kanske helt enkelt vara så att "magin" har gått förlorad, som den tyvärr gör med i princip alla droger till slut, oavsett tolerans.
Enda erfarenheten jag haft är en förbrukad tia från genereic för just tre månader sen ungefär. Körde väl igenom påsen på ungefär tre veckor och tog aldrig mer än 700mg under en kväll. Vore lite konstigt om magin helt plötsligt skulle försvinna då jag faktiskt mådde som bäst sista kvällen på dessa tre veckor. Nu tre månader senare känner jag knappt inget. Tog 1200mg igår kväll och kände inget mer än lite ångestlindring och avslappning. Ingen lyrisk känsla öht. Tycker det låter konstigt att sub ska ställa till sånt. Har liksom inte tagit MDMA eller nått annat neurotoxiskt, enbart sub och gräs. Aja, ska testa generics lyrica sen när det anländer och se om jag upplever någon skillnad. Dessa pfizers kan jag lika gärna kasta tyvärr. Möjligen att jag kan använda dem för att boosta sub. Riktigt trist oavsett då dessa lyrica gav mig en motivation och glädje som jag inte haft sen jag var 17 typ.
Citera
2014-05-06, 15:40
Medlem
psykos7s avatar
Tjena FB! Tryckte i mig 1200 mg Lyrica igår och undrar ifall jag har skyhög tolerans mot det idag? Har hört att dagen efter skulle man behöva 3x så mycket som man tog dagen innan för att ens känna något, stämmer det?
Citera
2014-05-06, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykos7
Tjena FB! Tryckte i mig 1200 mg Lyrica igår och undrar ifall jag har skyhög tolerans mot det idag? Har hört att dagen efter skulle man behöva 3x så mycket som man tog dagen innan för att ens känna något, stämmer det?

Skulle rekommendera att du gör ett uppehåll på minst 2 dagar innan du tar mer. Att ta mer än 1200mg är inte bra och kan leda till krampanfall om man har otur.
Citera
2014-05-06, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykos7

Det stämmer på mig ibland, ibland inte alls, märkligt som fan tycker jag.
Citera
2014-05-06, 20:17
Medlem
elmerengues avatar
Idag hällde jag ut tre 300mgs kapslar och gjorde en pappersbomb av det istället. 900mg och nu är ångestlindringen och den lyriska känslan starkare än igår då jag poppade 1200mg rakt av i kapslarna. Skumt men glad är jag i alla fall. Svårt att gräva ner sig i teorier då ändå hela 70% av hjärnan är outforskat.
Citera
2014-05-06, 20:20
Medlem
elmerengues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngelusDiaboli
Jag är ganska ny när det kommer till Lyrica. Innan mitt nuvarande "race" så har jag endast tagit det kanske fem gånger, och då bara en dag åt gången. Nu har jag tagit det tre dagar på rad. Första dagen är jag osäker på dos, återdoserade många gånger och höll inte riktigt koll. Igår tog jag 1500mg allt som allt. Nu har jag slängt i mig 1800mg och planerar inte att ta mer än så, men risken finns att jag slänger i mig ytterligare 300-450mg om jag inte är nöjd med ruset.

Finns det någon större risk för att jag får en avtändning om jag slutar ta efter idag? Isåfall, när lär jag börja känna av den efter sista dosen? Om någon avtändning kommer så lär den väl vara ganska lindrig?

Tack på förhand!
Visst är det lite väl höga doser men på tre dagar är det ingen fara. Lite nere kanske du är i någon dag men inte mer än så tror jag då det handlar om en såpass kort tid. Jag körde tre veckor i streck med moderata doser och nån dags uppehåll och enda biverkningarna var väl just apatin och kanske en lite orolig mage.
Citera
2014-05-06, 20:31
Medlem
argusdemons avatar
Hur är Lyrican från genericlyrica.org? Är det rent? Samma kvalitet som apoteksvaror?
Citera
2014-05-06, 20:38
Medlem
elmerengues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusdemon
Hur är Lyrican från genericlyrica.org? Är det rent? Samma kvalitet som apoteksvaror?
Ja förra batchen tyckte jag fungera minst lika bra som pfizers. Den nya har jag inte testat då jag väntar på leverans från dem men enligt folk i deras tråd verkar det då vara lika bra nu också, för en mycket billigare peng än apoteksvarorna.

Nån mer som får lite e-sensations av lyrica? Givetvis inte lika starkt men jag får ett visst driv när jag lyssnar på electro etc. Får iofs det när jag röker också men lyrican påminner starkare om MDMA tycker jag även om dess egna personlighet givetvis är unik i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in