Citat:
Lyrica är, trots namnet "pregabalin", INTE en GABA-drog. Ger GABA-droger korstolerans? Typ att subutex även ökar toleransen på lyrica ? För visst påverkar även opiater gaba-receptorerna? Alltid varit nöjd med allt från 300-700mg tidigare. Nu inhandlade jag några pfizer och det är första gången på nästan tre månader som jag använder. Under dessa månader har jag mest rökt gräs och kört sub då och då. Nu gör inte ens 900mg mig nöjd, känner mig mest avslappnad men knappast sådär underbart lyrisk. För visst är de hårda kapslarna snabbverkande som en vanlig pappersbomb?
Tre teorier:
-Korstolerans
-Dålig kvalitet (hällde ut en av kapslarna och det vällde ut pulver så kan inte tänka mig att kranen fifflade, hade varit alldeles för krångligt att ha i nytt pulver som ska fylla hela kapseln samt att han är riktigt hyvens)
- Depot? Aldrig hört något om det, varken här eller på fass.
Några kommentarer eller andra teorier?
Edit: Verkar finnas teorier om att det kan bli korstolerans på benso men jag har inte hört något om opiater. Under kombination boostar subben och lyrican varandra, men när det kommer till korstolerans hittat jag inget.
Tre teorier:
-Korstolerans
-Dålig kvalitet (hällde ut en av kapslarna och det vällde ut pulver så kan inte tänka mig att kranen fifflade, hade varit alldeles för krångligt att ha i nytt pulver som ska fylla hela kapseln samt att han är riktigt hyvens)
- Depot? Aldrig hört något om det, varken här eller på fass.
Några kommentarer eller andra teorier?
Edit: Verkar finnas teorier om att det kan bli korstolerans på benso men jag har inte hört något om opiater. Under kombination boostar subben och lyrican varandra, men när det kommer till korstolerans hittat jag inget.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2654629/
"However, unlike anxiolytic compounds (eg, benzodiazepines) which exert their therapeutic effects through binding to GABAA, GABAB, and benzodiazepine receptors, pregabalin neither binds directly to these receptors nor augments GABAA currents or affects GABA metabolism"
Varför du inte känner dig nöjd har jag ingen aning om tyvärr. Har du tagit Lyrica många gånger tidigare? Om du fortfarande är relativt ny så kan det kanske helt enkelt vara så att "magin" har gått förlorad, som den tyvärr gör med i princip alla droger till slut, oavsett tolerans.